Lähilinjat

Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Keravan bussilinjojen lähtöjen vähennykset 1990 -luvun lopusta tähän päivään verrattuna ovat kyllä niin roimia, ettei edes samanaikaisesti tihentyneellä paikallisjunaliikenteellä ole pystytty selittämään noiden bussivuorojen katoamista. Olen itsekin matkustanut linjalla 863 lenskariasemalta Keravalle. Matkustajiakin oli sen verran hyvin kyydissä, ettei linjan lakkauttamista voida mielestäni perustella liian vähäisillä matkustajamäärillä.

Liittyykö sitten Lähilinjojen ajamien linjojen vuorotarjonnan supistaminen siihen merkittävään asiaan, mikä tapahtui Lähilinjoille helmikuussa 1998? Sen jälkeen, kun Koiviston Auto -yhtymä osti Lähilinjat, uusia busseja on tullut erittäin harvakseltaan ja vuoroja on vähennetty. Muissakin kaupungeissa, joissa Koiviston Autolla on hoidettavana merkittävä osa kaupungin paikallisesta bussiliikenteestä, bussilinjoja ja -vuoroja on vähennetty. Näin ainakin Lahdessa. Vai kutsutaanko sitä vain järkeistämiseksi/rationalisoinniksi?
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Mielipiteitä on monia mutta minun mielestä liittyy tuohon ostamiseen.. Ennenhän, kuten jo muualla täällä totesin Lähilinjat uusi kalustonsa etenkin keikkapuolelle melko tiuhaan. Olenko väärässä että ainoat KA aikana ostetut autot ovat Citarot? Lahtikot kun taidettiin ostaa edellisen omistajan aikana?
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Mielipiteitä on monia mutta minun mielestä liittyy tuohon ostamiseen.. Ennenhän, kuten jo muualla täällä totesin Lähilinjat uusi kalustonsa etenkin keikkapuolelle melko tiuhaan. Olenko väärässä että ainoat KA aikana ostetut autot ovat Citarot? Lahtikot kun taidettiin ostaa edellisen omistajan aikana?
Oikeassa olet. Citarot 59-63 olivat ainoat uudet autot, jotka ostettiin KA -omistuksen aikana. Ja nuokin Citarot oli kaiketi "pakko" ostaa, kun niillä ryhdyttiin ajamaan linjan 611 voitettua liikennettä.

Muistelen, että 1990-luvun puoliväliin saakka Lähilinjojen bussi yleensä poistettiin laivastosta, kun autolla alkoi olla ikää noin 8 vuotta. Nyt, Lähilinjojen viimeisimpinä päivinä, kaluston keski-ikä on reilusti yli kymmenen vuotta.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Moi
Voisin sanoa tuosta Keravan liikenteestä sen verran, että väkeä riitti ihan hyvin kaikilla linjoilla. 863:lla lentokenttä oli yleensä noin 20 - 30 ihmistä iltapäiväsivulla. 733:lla ruuhka-aikaan aamulla ja illalla saman verran väkeä kuin nykyisellä 738:lla, tosin nykyinen 730:n reittimuutos vei loppuajasta matkustajat 733:lta. Syy oli että 730 ajoi muutaman minuutin ennen 733:a. Ja lauantaisin kun käytiin vankilan pihalla kääntymässä, tuli bussi usein aina puolilleen. Toivoisin kovasti että YTV lisäisi liikennettä Keravalle, surkeaa on tämän päivän tarjonta, vaikka Connex alkaakin nyt liikennöimään, tuskin matkustajamäärät nousee kovin paljon. Itse jos olisin YTV:n saappaissa tekisin seuraavia muutoksia: jatkettais linjaa v67 kulkemaan niin että se lähtisi esim. Koivikosta Keravalta, ajaisi 873:n reittiä ja ajaisi loppumatkan Kulloontietä vanhalle Lahdentielle ja loppumatkan sitten v67 reittiä lentoasemalle. Laitettais vanha 733 henkiin, ajettais vain ruuhka aikaan. 738 ajettais entistä reittiä Jaakkolan kautta. Yksi asia mikä on vaikuttanut paljon linjojen karsimiseen on kyllä Lähilinjojen seutulinjojen loppuminen, koska U-liikennettä hoidettiin seutulinjojen 613, 611, 631, ja 735 sopimusten rahoilla. Niistä Lähilinjojen autoista vielä sen verran, että Lähilinjojen omat uudet bussit on hankittu v. 1998, siis 4 kpl B10BLE-Volvoja Lahti 402 -korilla. Citarot kun ovat olleet Nordea rahoituksen nimissä, luki rekisteriotteessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Niistä Lähilinjojen autoista vielä sen verran, että Lähilinjojen omat uudet bussit on hankittu v. 1998, siis 4 kpl B10BLE-Volvoja Lahti 402 -korilla. Citarot kun ovat olleet Nordea rahoituksen nimissä, luki rekisteriotteessa.
Kaluston omistussuhteet ovat joskus mielenkiintoisia: rahoitusyhtöiden nimissä olevia busseja on liikkunut muillakin liikennöitsijöillä ja eikös Concordialla ole kolme bussia, jotka ovat perävaunujen vuokraamiseen erikoistuneen yhtiön nimissä? :D
 

Linja s735 ajoi väliä Helsinki-Lahdenväylä-Leppäkorpi.

Mielestäni on jotenki surullista, kun Lähilinjat nyt on sitten kuopattu. Monta muistoa jäi siitä firmasta.. Pienenä poikana mutsin kanssa tultiin serkkujen luota u733:sella Pohjois Nikimäen paikkeilta kotiin Helsinkiin. Muistan ikuisesti ne kapuamiset Scania Wiiman kyytiin. Siinä sitten etupenkillä katsellen kuljettajan toimintaa ohjaamossa.. Jostain syystä Lähilinjoista on ollut niiltäkin ajoilta (n. vuosilta 94-98) sellainen kuva, että Lähilinjoilla oli aika vanhaa, mutta silti ihan hyvää kalustoa. Aika hyviä mielestäni noi Scania Wiimat oli..
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös