Länsi-Helsingin bussit

Minä itse tahtoisin päästä täältä Itä-Helsingistäkin Töölöön tarvitsematta kulkea keskustan kautta. Se tuntuu vain tällä hetkellä olevan turkasen mahdotonta tarvitsematta vaihtaa Tullinpuomissa tai jotain muuta älytöntä. :mad:
Tai U830-870 Oopperalle+kävely? Reitti mahdollinen myös kun metro on jo kiinni...
 
Munkkivuoren ratikkaa koskevassa topikissa on kyllä kovasti toisenlaisia mielipiteitä linjan 18 (koskee kaiketi myös linjaa 14) sujuvuudesta ja säännöllisyydestä.
Pointti tässä olikin se, että Vihdintien ja Mannerheimintien kautta kulkevilla linjoilla ei ole tällaisia ongelmia. Vika ei ole Länsi-Helsingin busseissa sinänsä vaan siinä, että Munkkivuoren ja -niemen kautta kiertäminen on syystä tai toisesta hankalaa ja aiheuttaa epäluotettavuutta.

Tähän ratkaisu lienee raitiotie kuten ehdotitkin. Mutta jos se aiotaan rakentaa vain Munkkivuoreen asti, ehdottamasi syöttöbussin pitäisi varmaan kulkea myös sinne, jo siksikin että mm. Pajamäen lähiposti on Munkkivuoressa. Tällaiselle linjalle luontaisin numero lienee 36.

Metro Sörkkaan ja sieltä kasilla?
Onhan noita vaihtoehtoja, mutta tämäkin on kahden vaihdon reitti mikäli ei satu asumaan metroradan vieressä. Kävellen olisitte jo perillä.

Se, mitä minä kaipaisin, olisi bussireitti, joka kulkee Pasilasta Nordenskiöldinkatua Taka-Töölöön, kääntyy vasemmalle Manskulle tai Topeliuksenkadulle ja jatkaa siitä Kamppiin tai vaikka Ruoholahteen. Eräänlainen h69:n sisarreitti siis. Lähtöpaikka voisi h58/B:n ja h59:n tapaan olla Herttoniemessä tai Itäkeskuksessa. 69 tuntuu usein illansuussakin olevan täynnä keskustaan päin, mikä kielii siitä, että käpyläläiset (ja pukinmäkeläiset?) kokevat sen mielekkäämmäksi tavaksi päästä Manskun varrelle kuin vaihdollisen raideyhteyden kanssa kikkailu. Myös itähelsinkiläisille voisi tarjota saman mahdollisuuden.
 
Tähän ratkaisu lienee raitiotie kuten ehdotitkin. Mutta jos se aiotaan rakentaa vain Munkkivuoreen asti, ehdottamasi syöttöbussin pitäisi varmaan kulkea myös sinne, jo siksikin että mm. Pajamäen lähiposti on Munkkivuoressa. Tällaiselle linjalle luontaisin numero lienee 36.
Jos kerran 14 ja 18 aiotaan lopettaa, kun Munkkivuoren ratikka aloittaa, ja 58 aiotaan niin ikään lopettaa, jos joskus saadaan se poikittainen ratikkayhteys (Munkkiniemi-Pasila-Sörnäinen/Kalasatama/tai jokin?), niin mitäpä jos kehitettäisiin vähän 53:sta. 53:sta parjataan kovasti vähäisten matkustajamäärien takia ja mielestäni isoin ongelma on siinä, että linja loppuu jo Munkkiniemeen, jonne pääsee muutenkin jo hyvin muilla yhteyksillä, erityisesti ratikalla. Jos linja jatkaisi vielä vähän enemmän kaupunginosien suuntaan, niin se olisi huomattavasti hyödyllisempi myös munkkalaisten kannalta. Eli jos 53 jatkaisi Munkkiniemen puistotien päästä nykyistä 58:n reittiä ostarille ja siitä vielä eteenpäin 14:n reittiä Pajamäkeen? Näin se toimisi syöttölinjana Pajamäkeläisille, sekä niille munkinseutulaisille, joille raitiovaunu kulkee turhan kaukana.

53:stahan voisi hyvin länsimetron myötä tehdä kokopäiväisen linjan, kun 503 siirretään Arabiaan ja 23 aiotaan myös lakkauttaa, kun Ilmalan raitiovaunuyhteydet kehittyvät. Näin se jäisi ainoaksi Linjoille kulkevaksi bussilinjaksi.
 
53:stahan voisi hyvin länsimetron myötä tehdä kokopäiväisen linjan, kun 503 siirretään Arabiaan ja 23 aiotaan myös lakkauttaa, kun Ilmalan raitiovaunuyhteydet kehittyvät. Näin se jäisi ainoaksi Linjoille kulkevaksi bussilinjaksi.

Kyllä Toiselta linjalta pitäisi vähintään edes arkisin saada suora yhteys keskustaan säilymään. Linjan 62 reittiä varmaan voisi muuttaa esimerkiksi niin, että se kulkisi Rautatientorilta aina Ratapihantielle saakka 23:n reittiä, mutta toisin kuin 23 jatkaisi suoraan Ratapihantietä Messukeskuksen ohi ja siitä Koskelantien kautta omalle reitilleen kohti Pirkkolaa. Samalla voisi jatkaa 62:n liikennöinti vaikkapa yhdeksaan saakka illalla. Tällöin Toiselta linjalta pääsisi arkisin nykyiseen tapaan keskutan lisäksi myös Pasilaan. Näin 62 saisi myös lisää matkustajia ja linjan merkitys kasvaisi. Maunulan kannalta tuo toisi paremman yhteyden Messukeskukseen. Ongelmia voi tuoda Messukeskuksen alueen ruuhkaisuus tiettyinä aikoina.

53 varmasti saisi uusia matkustajia, jos sitä jatkettaisiin Pajamäkeen. Tällöin sillä voisi esimerkiksi kulkea Kalliosta Pitäjänmäelle. Linjan 53 jatkaminen on varmasti parempi vaihtoehto kuin uuden tynkälinjan perustaminen.

Nythän 506 kulkee jo Arabiaan, joten tarvitseeko 503:n välttämättä kulkea sinne. Toinen vaihtoehto voisi olla linjojen 503 ja 539 yhdistäminen. Eli käytännössä tämä tarkottaisi sitä, että 539 jatkaisi Munkkiniemestä 503:n reittiä Matinkylään. Linja 550 kulkee myös Pitäjänmäen kautta, mutta kun sillä ei pääse Keilaniemeen, tämä yhteys olisi siltäkin osin hyvä täydennys. Tämä uusi linja parantaisi huomattavasti yhteyksiä Keilaniemeen tarjoten suoran yhteyden sinne Konalasta ja Malminkartanolta. Lehtisaarelaisetkin saisivat suoran yhteyden Munkkivuoren ostoskeskuksen luo ja ylipäätään pohjoisen suuntaan.

Ei pidä unohtaa linjaa 504. Tällä hetkellä sen reitti päättyy Itä-Pasilaan, mutta ei pitäisi olla esteitä linjan jatkamiselle, jos tarvetta on.
 
Kuormat Pajamäestä ja Pitäjänmäestä Munkkivuoreen/-niemeen tuskin ovat kovin mittavat. Eiköhän tuo yhteys hoidu parhaiten bussin 39 reittimuutoksella, jos Munkkivuoren ratikka tulee ja bussi 14 lakkautetaan.

Jos käytännössä vaihtoehdot ovat 14 (tai 36) Kamppi-Pajamäki harvalla vuorovälillä sekä 14 lakkautus kokonaan ja 39:n reittimuutos, niin jälkimmäinen on siksikin fiksumpi, että pienemmällä taloudellisella panostuksella saadaan kuitenkin parempi vuoroväli, ja itse asiassa 39:lle voi jopa lisätä auton ja siten hiukan tihentää vuoroväliä nykyisestä. Tosin avoimeksi jää, lisääntyykö epäsäännöllisyys uuden reitin ruuhkaisuuden takia. Onko Huopalahdentie-Paciuksenkatu oleellisesti tukkoisempi kuin Vihdintie-Mannerheimintie ruuhka-aikaan?

58:n mahdollinen raiteistaminen on sen verran kaukana tulevaisuudessa (vaikea kuvitella, että ennen 2020-lukua tapahtuisi mitään), että jokin ratkaisu on oltava jo siinä tilanteessa, jossa Munkkivuoren ratikka saadaan, mutta 58 on vielä pitkään bussilinjana.
 
Kuormat Pajamäestä ja Pitäjänmäestä Munkkivuoreen/-niemeen tuskin ovat kovin mittavat. Eiköhän tuo yhteys hoidu parhaiten bussin 39 reittimuutoksella, jos Munkkivuoren ratikka tulee ja bussi 14 lakkautetaan.

Käytän usein linjoja 14 ja 39 , koska asun Konalassa. Mainitsin aiemmin että 39 (koskaa nykyään lähtee Neulastieltä) on jo varsin täysi Pitäjänmäentien kohdalla. Tarvitaan yhteys Munkkivuoreen ja Munkkiniemeen ja se on 14. Edelleen siitä eteepäin 14 on tehokas kaupunkilinja tiheämpine pysäkkiväleineen. Ei olem mitään järkeä rikkoa toimivaa konseptia. Linjat 14 ja 39 ovat juuri sellaisia.

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tosin avoimeksi jää, lisääntyykö epäsäännöllisyys uuden reitin ruuhkaisuuden takia. Onko Huopalahdentie-Paciuksenkatu oleellisesti tukkoisempi kuin Vihdintie-Mannerheimintie ruuhka-aikaan?

Kyllä ainakin omasta mielestäni Huopalahdentie välillä vanha viertotie-turunväylä on ruuhka-aikoina erittäin tukkoinen joten 39:n epäsäännöllisyys varmasti lisääntyisi jos reitti muutettaisiin kulkemaan munkkiniemen kautta. Linja 14 ei ole ainoa yhteys Pajamäkeen, sinne pääsee myös linjalla 59 joka tosin ei mene keskustaan mutta sillä voi vaihtaa Pitäjänmäentiellä useisiin keskustaan meneviin busseihin. mielestäni linjat 58, 58B ja 59 voitaisiin tulevaisuudessa yhdistää yhdeksi linjaksi joka ajaisi Itäkeskuksesta linjan 58 reittiä munkkiniemen aukiolle josta linjan 14 reittiä Pajamäkeen, Ysiähän ollaan jatkamassa Ilmalaan joka korvaa siellä linjat 23 ja 59 eikä nykyisen 59:n reitti Hakamäentien ja Vihdintien kautta Pajamäkeen ole erityisen kuormitettu. Tällä uudella poikkitaislinjalla voisi olla yhteinen pysäkki Munkkivuoren ratikan kanssa Huopalahdentiellä jolloin vaihtaminen ratikkaan olisi sujuvaa. Päädytään tuossa Munkkivuoren ja Pajamäen tulevassa linjastossa mihin ratkaisuun tahansa niin jotakin tuolle lapinmäentien-Huopalahdentien-Turunväylän risteyssumpulle tulisi kyllä tehdä jotta bussien kulku alueella olisi sujuvampaa.
 
Päädytään tuossa Munkkivuoren ja Pajamäen tulevassa linjastossa mihin ratkaisuun tahansa niin jotakin tuolle lapinmäentien-Huopalahdentien-Turunväylän risteyssumpulle tulisi kyllä tehdä jotta bussien kulku alueella olisi sujuvampaa.
Huopalahdentie ja Lapinmäentie ovat tosiaan ruuhka-aikana aivan hirveässä kunnossa. Pahimmassa tapauksessa ruuhkajonot ulottuvat myös Paciuksenkadulle ja Tukholmankadulle. Huopalahdentielle pitäisi ehdottomasti saada vähintään bussikaistat, jotta joukkoliikenne toimisi siellä päin edes jotenkin siten, että se voisi huokutella matkustajia. Tuntuisi aika absurdilta, jos 39 menisi nykyään Munkkiniemen kautta. Linja on tosiaan ruuhka-aikana melkoisen täynnä jo Pitäjänmäentiellä ja sitten pitäisi vielä körötellä kymmeniä minuutteja Huopalahdentiellä, Paciuksenkadulla ja Tukholmankadulla... ei kiitos! Huopalahdentien bussikaistat nopeuttaisivat myös huomattavasti linjaa 52A, mikä voisi helpottaa munkkalaisten matkaa keskustaan ruuhka-aikana. Nopea yhteys Huopalahden asemalle + vaihto junaan olisi otollisessa maailmassa huomattavasti nopeampaa kuin bussimatkailu Meilahden ja Töölön ruuhkissa.
 
Takaisin
Ylös