Kuten aikaisempien tarkasteluiden kohdalla, tämäkin linjastotarkastelu ansaitsee oman ketjunsa.Nyt voin ainakin vaikuttaa Länsi-Helsingissä oikeisiin linjoihin https://www.hsl.fi/hsl/lansi-helsingin-linjastotarkastelu
Alkavassa Länsi-Helsingin linjastotarkastelussa suunnitellaan linjasto 2030-luvun alulle, kun Länsiratikat-projekti valmistuu.
Linjaston on tarkoitus valmistua keväällä 2026. Linjaston pitäisi olla kokonaisuudessaan kustannusneutraali. Lainauksen viimeisen lauseen perusteella voisi päätellä, että tämä koskee sekä ratikoita että busseja. Rahoitus ratikoiden nouseviin liikennöintikustannuksiin pitää siis tulla bussiliikenteen nykyisistä liikennöintikustannuksista. Tämä on tosin tuskin kovin haastavaa, kun keskustaan kulkevien bussien määrä vähenee merkittävästi nykyisestä, erityisesti linjojen 20 ja 30 osalta.Suunnittelualue kattaa Punavuoren ja Eiran, Töölön, Meilahden, Munkkiniemen, Munkkivuoren, Haagan, Pitäjänmäen, Konalan, Kannelmäen ja Malminkartanon kaupunginosat.
Nykyisistä bussilinjoista suunnittelu koskee muun muassa runkolinjoja 20, 30, 500 ja 510 sekä sinisistä busseista ainakin linjoja 25, 37, 41, 42, 52, 57, 59 ja 506. Suunnittelutyön edetessä voidaan perustellusti tehdä muutoksia myös muihin bussilinjoihin ja suunniteltavilla linjastomuutoksilla voi olla vaikutuksia myös varsinaisen suunnittelualueen ulkopuolella.
Ratikoiden osalta suunnittelu koskee kaikkia nykyisiä linjoja.
On mielestäni hieman outoa aloittaa ns. lopullinen linjastosuunnittelu jo nyt, viitisen vuotta ennen käyttöönottoa. Blogipostauksessa mainitaankin tästä, mutta ei anneta erityistä syytä aikaiselle ajankohdalle.
Linjastotarkastelu keskittyy pääosin tilanteeseen, joka toteutuu yli viiden vuoden päästä. Pitkä aikaväli tarkoittaa, että suunnittelu keskittyy tällä hetkellä yhteysvälien ja reittien suunnitteluun. Tarkempi bussilinjaston aikataulusuunnittelu tapahtuu vasta lähempänä uuden linjaston liikennöinnin aloitusta.
Kaupunkiympäristön kehitys Länsi-Helsingin alueella aiheuttaa epävarmuuksia tulevaan linjastosuunnitteluun. Elielinaukion bussilinjojen päätepysäkkejä on suunniteltu siirrettäväksi lähitulevaisuudessa Kamppiin. Muutoksen myötä Kamppiin ajavien linjojen määrää on tarkasteltava kriittisesti, jotta terminaalin toimivuus ja kapasiteetin riittävyys voidaan taata myös jatkossa.