Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sen vuoksi halusinkin kerätä välillä mielipiteitä juuri kaupunkibussiliikenteestä, kun raideliikenteen erilaiset kehittämiskehitelmät ovat dominoineet niin vahvasti keskustelua; bussiliikenne kun tulee näyttelemään tulevaisuudessakin tärkeää roolia kaupunkien joukkoliikenteen muodostamisessa.Ymmärrän kyllä, että muitakin mielipiteitä on olemassa.
Ruotsi lienee bussiliikenteen suhteen edelläkävijä.
Ja tässähän oli mielessä Luzernin bussiliikenne. Sähköistetyillä linjoilla 1, 2, 4 ja 7 on suurimman osan päivästä 7,5 minuutin vuoroväli, linjojen 6 ja 8 yhteisellä osuudella 5 minuutin tiheys. Linjat 6 ja 8 ovat liki sama linja, toisessa päässä on hyvin lyhyet omat osuudet (voisi verrata Helsingin raitiolinjoihin 4 / 4T). Luzern on sveitsiläinen ei suurimman pään, mutta ei pienikään kaupunki. Asukkaita on suunnilleen Kotkan verran, kuitenkin Poria vähemmän. Asukasmääriä ei tietenkään tule verrata suoraan, mutta tällä lukemalla saadaan vähän tuntumaa, minkä kokoluokan paikkakunnasta on kysymys kaiken kaikkiaan. Kaikenlaiset vertailut on tervettä suorittaa "soveltaen".Reilun viikon kuluttua voi käydä niin, että kehun erään toisen keskieurooppalaisen seutunnan bussiliikennettä...