Laajasalon raideyhteys

Hetkinen, miten? Tai siis tietty siten, että peruutetaan lenkki ympäri...
No, Pasilan ja Haakoninlahden välisen linjan 11 vaunut voidaan kääntää Nihdissä niin, että Laajasalo jää ajamatta. Saaren puolella olevat vaunut odottelevat sitten päätepysäkillä häiriön ohimenoa.
 
Koeajojen jälkeen kumpikin vaunu siirtyy kantakaupungin raideverkolle.
Lavetilla vai vasta sitten, kun koko osuus on valmis ja koeajettu? Pitäisin jälkimmäistä järkevämpänä vaihtoehtona, koska tällöin vältytään ylimääräisiltä siirtokustannuksilta ja lisäkoeajojen tarvetta voi ilmetä Laajasalon päässä. Toki koeajot Korkeasaareen asti aloitetaan jo ennen Kruunuvuorensiltaa kantakaupungin puolelta. Se on tietetysti itsestään selvää, ettei vaunuja viedä Roihipeltoon koeajojen jälkeen, koska pian sen jälkeen ne tarvitaan jo Kalasataman metroa korvaamaan liikenteeseen.
 
Lavetilla vai vasta sitten, kun koko osuus on valmis ja koeajettu? Pitäisin jälkimmäistä järkevämpänä vaihtoehtona, koska tällöin vältytään ylimääräisiltä siirtokustannuksilta ja lisäkoeajojen tarvetta voi ilmetä Laajasalon päässä. Toki koeajot Korkeasaareen asti aloitetaan jo ennen Kruunuvuorensiltaa kantakaupungin puolelta. Se on tietetysti itsestään selvää, ettei vaunuja viedä Roihipeltoon koeajojen jälkeen, koska pian sen jälkeen ne tarvitaan jo Kalasataman metroa korvaamaan liikenteeseen.

Hankkeen nettisivujen mukaan Laajasalon koeajot tapahtuisivat "9/2025" (tämä on nyt ilmeisesti aikaistunut, mutta kesto ei liene yhtä kuukautta enempää) ja Kruunuvuorensillan "2026". Tämä on nyt maallikon mutuilua, mutta mahdetaankohan noita kahta vaunua kuitenkaan seisottaa Laajasalossa ulkoilmassa sellaista 4-5 kuukautta? Tulkitsen siis, että Laajasalon koeajot saataisiin valmiiksi suunnilleen elokuun aikana ja että Korkeasaaresta sillalle jatkettaisiin tammi-helmikuussa. Lavetilla kuljettaminen on toki varmasti kallista, mutta toisaalta, kaipa noiden säilyttäminen Laajasalossakin jotain maksaa (vartioinnit jne). Siksi en olisi itse yllättynyt, jos vaunut kuitenkin kuskattaisiin Ruskeasuolle syksyksi, ja ajettaisiin sieltä sitten kiskoja pitkin takaisin koeajoihin. Itse asiassa, voihan olla, että näitä kahta vaunuyksilöä käytetään myös mantereen ja Korkeasaaren puoleisiin koeajoihin...
 
Sielläpä se tosiaan nökötti odottelemassa laskua kiskoille, edeltäjiensä tapaan pikaratikkaväreissä. Saa nähdä, miten pian näemme ensimmäisen kelta-valko-vihreän vaunun.

IMG_8718.jpeg

(Kuva kännykkälaatua vähän huonossa valossa, joten lataan siksi tähän enkä galleriaan…)
 
Otin myös kuvia saapumistilanteesta. Niitä näkyy maanantain kansiossa. Illempana havahduin, että tänään kuvasin myös vaunut 632 - 636. 630 ja 631 eivät ole olleet nyt maanantaina linjalla.
 
Hankkeen nettisivujen mukaan Laajasalon koeajot tapahtuisivat "9/2025" (tämä on nyt ilmeisesti aikaistunut, mutta kesto ei liene yhtä kuukautta enempää)
Tässä vaiheessa tiedämme, että ei ole aikaistunut, kun ollaan jo syyskuussa, eivätkä vaunut ole siellä vielä liikkuneet. Mutta eipä tässä kiire ole. Ehkä vähän erikoista seisottaa niitä siellä keskellä katua kohtuullisen pitkään odottamassa, mutta ilmeisesti ei ole paikalliset käyneet niitä vielä töhrimässä.
 
Ehkä vähän erikoista seisottaa niitä siellä keskellä katua kohtuullisen pitkään odottamassa, mutta ilmeisesti ei ole paikalliset käyneet niitä vielä töhrimässä.
Jututin paikalla käydessäni vartijaa, joka kertoi että kyllä töhrintää on paljon yritetty. Vartija väijyy vaunun sisällä "kellon ympäri" ja kun ikkunat on mainosteipattu, niin väijyä ei hevin hoksaa. Töhrijät narahtavat siinä vaiheessa kun pyrkivät aidan yli.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Takaisin
Ylös