Jokiniementien pikavuoropysäkki on ollut suunnitelmissa jo kauan. Vantaa teetti takavuosina selvityksen, jossa kartoitettiin eri vaihtoehtoja pikavuoropysäkeille. Muistaakseni Jokiniementien kohdalle rakennettava pysäkki nähtiin tässä selvityksessä kaikkein toteuttamiskelpoisimpana. Vantaan kaupungin osalta asiassa ei tiettävästi ole mitään esteitä, mutta valtion tiemäärärahoja hankkeeseen ei ole toistaiseksi herunut. Lahdenväylän länsipuolelle on viime vuosina noussut Ikean imussa useita muitakin liikerakennuksia, lisäksi lähellä sijaitsee runsaasti työpaikkoja (esim. Kesko).
Motarin itäpuolelle Hakunilan bussivarikon paikalle on suunniteltu niin ikään liiketiloja ja olisikohan mukana ollut myös asuinrakentamista. Toki kävelymatkan päässä on myös Hakunilan kerrostaloalue. Jokiniementietä kulkee tällä hetkellä paikallisbusseja Hakunilan kautta Länsimäkeen, Fazerilaan, Jakomäkeen ja Mellunmäkeen sekä Nissakseen, Itä-Hakkilaan, Kuninkaanmäkeen ja Sotunkiin. Länteen päin busseilla pääsee Tikkurilaan, Kehä III:sta pitkin Martinlaaksoon ja Myyrmäkeen sekä harvakseltaan kulkevalla linjalla 68 myös Jumbolle, Kartanonkoskelle ja Tammistoon.
Lahti - Lentoasema -vuorojen reitin siirtämistä Kehä III:n kautta kulkevaksi ei kyllä mielestäni kannata tehdä. Nykyinen reitti mahdollistaa vaihdottomat yhteydet Korsosta Lahteen sekä liityntäbusseilla kätevästi eri puolille Itä- ja Keski-Suomea. Osuudella Lahdenväylä - Lentoasemantie Kehä III:lla ei ole ruuhkaongelmia. Tie on tuolla osuudella moottoritietasoinen. Ongelmakohdat sijaitsevat Lentoasemantiestä länteen.
Toki Kehä III:n kautta kulkeva reitti mahdollistaisi pysähtymisen Vantaanportin pikavuoropysäkillä, joka sijaitsee lähellä kauppakeskus Jumboa, elämyskeskus Flamingoa sekä tuhansia työpaikkoja. Reitille osuisi myös Tikkurilan tienhaaran pikavuoropysäkki, mutta Tikkurila on niin leimallisesti "junakylä", että kovin moni tuskin näitä Lahden pikavuoroja käyttäisi. Mikään ei varmastikaan estäisi jatkamasta Lentoasemalle päättyviä vuoroja esim. Jumbolle.
Olen joskus pohtinut Lentoaseman kaukoliikenteen kehittämistä heilurilinjoilla. Sopivia reittejä voisivat olla esimerkiksi Turku - Salo - Lohja - Kehä III - Vantaanportti - Lentoasema - Korso - Mäntsälä - Lahti, Turku - Salo - Lohja - Kehä III - Vantaanportti - Lentoasema - Tikkurila - Söderkulla - Porvoo ja Tampere - Valkeakoski - Hämeenlinna - Kehä III - Lentoasema - Tikkurila - Söderkulla - Porvoo. Nämä suorat heilurilinjat palvelisivat lentokenttämatkustajien lisäksi työmatkalaisia (Keski-Vantaa on Suomen suurimpia työpaikkakeskittymiä) sekä monia tärkeitä taajamia. Linjat mahdollistaisivat esimerkiksi suorat yhteydet Turusta, Salosta, Valkeakoskelta, Nurmijärven liittymästä ja Porvoosta Tikkurilaan. Myös autokierto voisi tehostua, kun turhaa seisoskelua Lentoasemalle ei jäisi. Tarvittaessa ainakin joillekin Kehä III:sta kulkeville vuoroille voisi lisätä käynnin Vantaan Matkahuollossa Ansatiellä, jolloin pakettiliikennekin tehostuisi.