Lahden seudun paikallisjunaliikenne

No eikö tiheään asutussa kaupungissa sopisi paremmin raitiovaunu tai metro? Eihän Etelä-Helsingissäkään ole lähijunia? Tuntuvat ne pysähtyvän viimeistään kun rysäyttävät erään hotellin kokoustilat tai rautatieaseman odotushallin remonttikuntoon. Vaikka on kuinka tiheään asuttu niin ei edes pahimman rautatiefriikin märissä päiväunissakaan lähijunalla pyyhkäistä Tehtaankadulle.

Mä en nyt kyllä Aleksi oikein ymmärrä, mitä ajat takaa noiden hotellia päin rysäyttävien junavertailuittesi ja Tehtaankatujen kanssa. Luitko, minkälaista keskustelua olen tässä topikissa yrittänyt herätellä? Luitko, mitä ajan takaa? En mitään muuta kuin sitä, että kun siellä kuitenkin nyt jo ne junat on, niin olisiko perusteltua lisätä niille pari stoppia lisää ja siten kerätä lisää matkustajia. Liikennöinti maksaisi saman kuin nytkin. LateZ ymmärsi ja otti siihen asiaan kantaa. Ilmeisesti ei kannata, kun maankäyttö ei ole radan varressa.
 
Aleksi mainitsikin jo Heinolan suunnan. Lahdesta menee rautatie myös Orimattilan ja edelleen Loviisan suuntaan. Lisäksi oikoradalla on asemavaraus Mäntsälän ja Hakosillan välillä. Monihaaraisen paikallisjunaverkoston ilman muuta saisi, jos useat eri tahot yhdessä lähtisivät tällaista toteuttamaan. Lahden kaupunkialueen tiheä asutus ei yksinään tällaista junajuttua perustele.
 
No eikö tiheään asutussa kaupungissa sopisi paremmin raitiovaunu tai metro? Eihän Etelä-Helsingissäkään ole lähijunia?
Mitä Helsingin rautatieasema sitten on jos ei Etelä-Helsinkiä? Lahden seudulla toki olisi elintilaa ratikallekin, esim. Hollolasta Lahden keskustaan ja Vesijärven satamaan.

Lisäksi pitäisi luoda lippujärjestelmä, jossa samalla lipulla voisi matkustaa vaikkapa Nastolasta junalla ja sen jälkeen vielä kaupunkiliikenteen bussilla.
Sellaisen luomiseen menee aikaa noin puoli vuotta, vrt. Tampereen seudun "Seutu+VR"-lipputuote.

Muistaakseni pk-seudulla ainakin joskus oli systeemi, jossa sama kuukausilippu kävi lähijunassa sekä esimerkiksi Espoon paikkurissa..
Joo, ainakin joskus vuonna 2013 tämmöinen systeemi oli voimassa. Ja kuulemma jo vuosikymmeniä ennen sitä…
 
Sellaisen luomiseen menee aikaa noin puoli vuotta, vrt. Tampereen seudun "Seutu+VR"-lipputuote.

Hieman ohi aiheen menee vastaukseni, mutta mitä eilen selvitin tuota Tampereen seudun "seutulipun kelpaavutta VR:llä" niin ei sekään nyt niin loistavasti ole onnistunut. Kyseinen lisäominaisuuden käyttö on tiettävästi mahdollista vain jos sinulla on seutulippu Tampereen kaupunkikortilla. MH:n kortillisella seutulippukäyttäjällä tätä vaihtoa ei siis ole käytettävissä. Näin esimerkiksi opiskelijat eivät voi tätä käyttää koska opiskelijoiden KELA:n tukemat seutuliput tehdään vain ja ainoastaan MH:n lippupohjalle. Jos näin todella on (ja mitä en epäile, lähde sen verran asioista perillä) niin voisi sanoa ettei tätäkään "parannusta" ole tehty "kaikkien taiteen sääntöjen mukaan". Tulee ihan myös lisä ohi aiheen asiana mieleen, että onkohan kukaan Tamperella miettinyt/suunnitellut uusien lippulatauspisteiden järjestämistä naapurikuntiin jos ja kun Tampereen kaupunkikortista on tulossa alueen pääasiallinen matkakortti? Vai onko tämä asia joka "huomataan" vasta kun ensimmäinen vihainen asiakaspalaute asiasta tulee? Vai ajatellaanko kaikkien tulevaisuudessa käyttävän nella nettilatauspalvelua?
 
Sellaisen luomiseen menee aikaa noin puoli vuotta, vrt. Tampereen seudun "Seutu+VR"-lipputuote.

Jatkossahan kai ei mene niinkään kauan, kun Pilettiin (tai mikä sen nimi sitten onkaan) voi vain liittyä. Mikä toisaalta myös tarkoittaa, että tuskin ennen Piletin valmistumista näitä syntyy, koska kaikki mieluummin nyt odottavat Pilettiä.
 
Sattumoisin saimme juuri valmiiksi Päijät-Hämeen lähijunaliikenteen edellytykset -esiselvityksen, joka on tehty käynnissä olevan maakuntakaavatyön tueksi. Selvitys löytyy Päijät-Hämeen liiton sivuilta: http://www.paijat-hame.fi/fi/kuntayhteistyon_tuki/lahijunaliikenne_esiselvitys.

Työssä tarkasteltiin rataosuuksia Lahdesta Järvelään (Riihimäen suunta), Uuteenkylään (Kouvolan suunta), Heinolaan ja Orimattilaan. Kuten arvata saattaa, investointikustannukset uusien asemien toteuttamiseksi ovat suuria ja osin vaativat myös mittavia lisäraidehankkeita, jos vuoroväliä halutaan tihentää alle tunnin. Heinolan ja Orimattilan suuntien radat pitäisi myös kunnostaa henkilöliikenteen vaatimalle tasolle. Liikennöintiä ei saatu laskettua kannattavaksi nykyisellä kustannustasolla ja suunnitellulla maankäytöllä, vaikka junankäytön suosio kasvaisikin reilusti. Juna olisi kaikista suunnista bussia nopeampi kulkuväline Lahteen, ainoastaan Heinolan suunnasta nopeusero jää varsin pieneksi.

Nykyisen paikallisjunaliikenteen tehokkaampi hyödyntäminen on kuitenkin mahdollista sekä Kärkölän että Nastolan suunnilla. Tämä vaatii nimenomaan sekä busseissa että junissa kelpaavan lipputuotteen. Toinen yksinkertainen edistämistoimenpide olisi tihentää paikallisjunaliikenne säännölliselle tunnin vuorovälille myös Lahden itäpuolella - miksei Kouvolaan asti. Nykyinen LVM:n ostoliikennesopimus Riihimäki-Lahti-Kouvola -liikenteestä umpeutuu 2015.
 
Hieman ohi aiheen menee vastaukseni, mutta mitä eilen selvitin tuota Tampereen seudun "seutulipun kelpaavutta VR:llä" niin ei sekään nyt niin loistavasti ole onnistunut. Kyseinen lisäominaisuuden käyttö on tiettävästi mahdollista vain jos sinulla on seutulippu Tampereen kaupunkikortilla. MH:n kortillisella seutulippukäyttäjällä tätä vaihtoa ei siis ole käytettävissä. Näin esimerkiksi opiskelijat eivät voi tätä käyttää koska opiskelijoiden KELA:n tukemat seutuliput tehdään vain ja ainoastaan MH:n lippupohjalle. Jos näin todella on (ja mitä en epäile, lähde sen verran asioista perillä) niin voisi sanoa ettei tätäkään "parannusta" ole tehty "kaikkien taiteen sääntöjen mukaan".
Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta siirtymäajan jälkeen ja jo 1.7.2014 alkaen sen merkitys on Nokian ja Lempäälän suunnista olematon, joten sikäli kysymys on irrelevantti. Lahdessa ja muilla kokonaan Matkahuollon seutulippuun perustuvilla seuduilla tällainen lippu toteuttaisiin toki Matkahuollon seutulippua hyödyntäen niin kauan, kuin Pilettiä ei ole olemassa.


Tulee ihan myös lisä ohi aiheen asiana mieleen, että onkohan kukaan Tamperella miettinyt/suunnitellut uusien lippulatauspisteiden järjestämistä naapurikuntiin jos ja kun Tampereen kaupunkikortista on tulossa alueen pääasiallinen matkakortti? Vai onko tämä asia joka "huomataan" vasta kun ensimmäinen vihainen asiakaspalaute asiasta tulee? Vai ajatellaanko kaikkien tulevaisuudessa käyttävän nella nettilatauspalvelua?
Tää on tärkeä huomio. Asiakaspalvelupisteiden määrää tulisi kasvattaa selvästi, ja vähintään joka kunnassa pitäisi olla oma palvelupisteensä.


Sattumoisin saimme juuri valmiiksi Päijät-Hämeen lähijunaliikenteen edellytykset -esiselvityksen, joka on tehty käynnissä olevan maakuntakaavatyön tueksi. Selvitys löytyy Päijät-Hämeen liiton sivuilta: http://www.paijat-hame.fi/fi/kuntayhteistyon_tuki/lahijunaliikenne_esiselvitys.

Työssä tarkasteltiin rataosuuksia Lahdesta Järvelään (Riihimäen suunta), Uuteenkylään (Kouvolan suunta), Heinolaan ja Orimattilaan. Kuten arvata saattaa, investointikustannukset uusien asemien toteuttamiseksi ovat suuria ja osin vaativat myös mittavia lisäraidehankkeita, jos vuoroväliä halutaan tihentää alle tunnin. Heinolan ja Orimattilan suuntien radat pitäisi myös kunnostaa henkilöliikenteen vaatimalle tasolle. Liikennöintiä ei saatu laskettua kannattavaksi nykyisellä kustannustasolla ja suunnitellulla maankäytöllä, vaikka junankäytön suosio kasvaisikin reilusti. Juna olisi kaikista suunnista bussia nopeampi kulkuväline Lahteen, ainoastaan Heinolan suunnasta nopeusero jää varsin pieneksi.

Nykyisen paikallisjunaliikenteen tehokkaampi hyödyntäminen on kuitenkin mahdollista sekä Kärkölän että Nastolan suunnilla. Tämä vaatii nimenomaan sekä busseissa että junissa kelpaavan lipputuotteen. Toinen yksinkertainen edistämistoimenpide olisi tihentää paikallisjunaliikenne säännölliselle tunnin vuorovälille myös Lahden itäpuolella - miksei Kouvolaan asti. Nykyinen LVM:n ostoliikennesopimus Riihimäki-Lahti-Kouvola -liikenteestä umpeutuu 2015.
Näin näppituntumalta tuntitahti kaikkiin suuntiin voisi olla hyvä tavoite, sehän toteutuu jo Riihimäen ja käytännössä myös Mäntsälän suuntaan. En usko, että puolen tunnin vuorovälille tulee Lahden seudulla tarvetta vielä pitkään aikaan, koska maankäyttö on suurelta osin muualla kuin radan varressa.
 
Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta siirtymäajan jälkeen ja jo 1.7.2014 alkaen sen merkitys on Nokian ja Lempäälän suunnista olematon, joten sikäli kysymys on irrelevantti. Lahdessa ja muilla kokonaan Matkahuollon seutulippuun perustuvilla seuduilla tällainen lippu toteuttaisiin toki Matkahuollon seutulippua hyödyntäen niin kauan, kuin Pilettiä ei ole olemassa.

Minkä lähteen mukaan MH:n seutulippu lakkaa olemasta 1.7.2014?
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi...-seudun-bussiliikenteessa-1.7.2014.html?p70=2
"Pelkästään nykyiset lipputuotteet (nykyiset 30 vuorokauden seutuliput sekä Matkahuollon sarja- ja kertaliput) ovat käytössä Orivedellä, Kangasalan itäosassa Sahalahden ja Luopioisten suunnassa, Nokialla Siuron ja Linnavuoren alueilla sekä Ylöjärven kaupungin alueella (pois lukien Siivikkala ja Vuorentausta)."
Mitenkähän Kelan tukemien lipputuotteiden tulevaisuudessa käy jos (ja kun) maa sirpaloituu eri lippujärjestelmiin? Löytyykö valtion virastosta ketteryyttä tehdä enemmän vaihtoehtoja vai käykö tulevaisuudessa useammallekin opiskelijalle kuten nyt käy Tampereen seudun juna-tapauksessa, että rannalle jäävät?
 
Sattumoisin saimme juuri valmiiksi Päijät-Hämeen lähijunaliikenteen edellytykset -esiselvityksen, joka on tehty käynnissä olevan maakuntakaavatyön tueksi. Selvitys löytyy Päijät-Hämeen liiton sivuilta: http://www.paijat-hame.fi/fi/kuntayhteistyon_tuki/lahijunaliikenne_esiselvitys.

Mainio sattuma! Kiitos linkistä.

Noilla kustannusarvioilla ei toki tule mikään kannattavaksi. Mihin perustuu ajatus siitä, että noilla lähes liikenteettömillä radoilla pitää joka pikkupysäkin kohdalle rakentaa sivuraide? Eihän nykyistenkään asemien kohdalla ole tehty niin, ja radoilla on paljon vilkkaampi liikenne (esim. Villähde). Karsimalla investoinnit todelliseen minimiin luvut voisivat olla aivan toisenlaiset.
 
Minkä lähteen mukaan MH:n seutulippu lakkaa olemasta 1.7.2014?
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi...-seudun-bussiliikenteessa-1.7.2014.html?p70=2
"Pelkästään nykyiset lipputuotteet (nykyiset 30 vuorokauden seutuliput sekä Matkahuollon sarja- ja kertaliput) ovat käytössä Orivedellä, Kangasalan itäosassa Sahalahden ja Luopioisten suunnassa, Nokialla Siuron ja Linnavuoren alueilla sekä Ylöjärven kaupungin alueella (pois lukien Siivikkala ja Vuorentausta)."
Mitenkähän Kelan tukemien lipputuotteiden tulevaisuudessa käy jos (ja kun) maa sirpaloituu eri lippujärjestelmiin? Löytyykö valtion virastosta ketteryyttä tehdä enemmän vaihtoehtoja vai käykö tulevaisuudessa useammallekin opiskelijalle kuten nyt käy Tampereen seudun juna-tapauksessa, että rannalle jäävät?
Lue uudestaan, mitä kirjoitin.

Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta siirtymäajan jälkeen ja jo 1.7.2014 alkaen sen merkitys on Nokian ja Lempäälän suunnista olematon

En väittänyt, että MH-seutulippu lakkaa olemasta 1.7.2014. Väitin vain, että niiden merkitys on siitä päivästä lukien (kokonaisuuden kannalta) mitätön.

Mainio sattuma! Kiitos linkistä.

Noilla kustannusarvioilla ei toki tule mikään kannattavaksi. Mihin perustuu ajatus siitä, että noilla lähes liikenteettömillä radoilla pitää joka pikkupysäkin kohdalle rakentaa sivuraide? Eihän nykyistenkään asemien kohdalla ole tehty niin, ja radoilla on paljon vilkkaampi liikenne (esim. Villähde). Karsimalla investoinnit todelliseen minimiin luvut voisivat olla aivan toisenlaiset.
Tätä ihmettelin minäkin. Tunnin vuorovälillä tapahtuvassa liikenteessä Lahden seudulla 120 miljoonaa ja puolen tunnin vuorovälillä 190 miljoonaa lisää pelkkään Järvelä–Uusikylä-liikenteeseen kuulostaa älyttömältä summalta (310 miljoonaa!). Vertailun vuoksi Lahden oikorata maksoi 331 milj. euroa, eli noilla seisakkeiden rakennuskustannuksiksi arvioiduilla menoilla rakentaisi melko varmasti jo Lahti–Heinola–Mikkeli-oikoradan. :p Tai vaihtoehtoisesti 50 kilometriä raitiotietä.

Tällaiset luvut ovat yleensä aina oire vääristä lähtötiedoista tai spekseistä, joten DF:n ehdottama investointien karsiminen karvalakkimallin infraan on pakollista, tai muuten Lahteen ei saada kunnollista lähijunaliikennettä koskaan.
 
Lue uudestaan, mitä kirjoitin.

Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta siirtymäajan jälkeen ja jo 1.7.2014 alkaen sen merkitys on Nokian ja Lempäälän suunnista olematon

En väittänyt, että MH-seutulippu lakkaa olemasta 1.7.2014. Väitin vain, että niiden merkitys on siitä päivästä lukien (kokonaisuuden kannalta) mitätön.

Totta, olen missannut tuon yhden ja-sanan. Silti olen eri mieltä että 1.7.2014 alkaen sen merkitys Nokialta olisi olematon, koska juuri Nokialla on suurin alue missä se pysy pääsääntöisenä lipputuotteena verrattuna Lempäälään ja Kangasalle, kuten linkkaamastani linkistä hyvin käy ilmi. Ehkä meillä on vain eri näkemys siitä mikä on olematonta ja mikä ei...
 
Lue uudestaan, mitä kirjoitin.

Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta siirtymäajan jälkeen ja jo 1.7.2014 alkaen sen merkitys on Nokian ja Lempäälän suunnista olematon

Siirtymäajan jälkeen Matkahuollon seutulippu lakkaa olemasta merkitys? ;) Eikä tuo nyt muutenkaan ole ihan hyvän kielellisen ilmaisun mukainen tapa käyttää yhteisiä lauseenjäseniä.
 
Takaisin
Ylös