Lahdenväylän linjastosuunnitelma

Näköjään 731:n ja 738:n matkustajat joutuisivat suunnitelman mukaan "sakkolenkille" (vanhan) Lahdentien kautta. Melko erikoiselta tuntuva ratkaisu, kun siinä olisi vielä näiden lisäksi 739 Nikinmäkeen. Minusta 739 riittäisi vallan mainiosti palvelemaan Lahdentien melko vähäistä maankäyttöä, jolloin 731 ja 738 voisi kulkea mahdollisimman pitkään ja nopeammin Lahdenväylän moottoritietä.

^Sinnehän on tulossa isosti rakentamista Hakunilan nurkille Vanhan tien varteen.

Yleisesti ajatellen hitainhan tuo Hämeentie on bussien matkassa periferiaan joten hyvä että katkaistaan Kalasatamaan.
 
^Sinnehän on tulossa isosti rakentamista Hakunilan nurkille Vanhan tien varteen.

Yleisesti ajatellen hitainhan tuo Hämeentie on bussien matkassa periferiaan joten hyvä että katkaistaan Kalasatamaan.

Jäänpä kyllä mielenkiinnolla odottamaan, miten nämä kaikki matkustajat mahdutetaan jo nyt täpötäyteen metroon.
 
Jäänpä kyllä mielenkiinnolla odottamaan, miten nämä kaikki matkustajat mahdutetaan jo nyt täpötäyteen metroon.

Ainakin näiden metron kapasiteettiselvitysten mukaan matkustajahuippu on Kulosaaren sillalla, eli jo Kalasatamassa jää kyydistä huipputuntina 1500 matkustajaa enemmän kuin nousee kyytiin. En tiedä onko tuossa luvussa vielä mukana Lahdenväylän matkustajien ajo Kalasatamaan, sitä on kuitenkin suunniteltu jonkin aikaa.

Lahdenväylän linjastosuunnitelmassa on linjattu, että huipputuntina tulisi Kalasatamaan 14 bussivuoroa. En tiedä myöskää minkälainen kuormitus näillä linjoilla on, tai olisi sitten kun muutetaan, mutta vaikka olisivatkin täysiä niin ei päästä ihan tuohon 1500 matkustajaan, etenkin kun kaikki tuskin jatkavat keskustaan päin.

Metron kapasiteetti on tosin teoreettinen luku, eli käytännössä tulee jo porua kauan ennen kuin ollaan kapasiteetissa, kun metro ei täyty tasaisesti, kuten kävi juuri Matinkylässä.
 
Viimeksi muokattu:
Jäänpä kyllä mielenkiinnolla odottamaan, miten nämä kaikki matkustajat mahdutetaan jo nyt täpötäyteen metroon.

Se joka kokee metron olevan liian täysi hänelle itselleen matkustaa, niin on täysin vapaa vaihtamaan Kumpulan kampuksen pysäkillä ratikkaan. Toki sekin tulee jossain vaiheessa täyteen... Mutta jos sekään ei kelpaa, niin monessa tapauksessa bussi+juna on myös vaihtoehto.
 
Se joka kokee metron olevan liian täysi hänelle itselleen matkustaa, niin on täysin vapaa vaihtamaan Kumpulan kampuksen pysäkillä ratikkaan.

Nyt on myös huomioitava, että kun astuu vilkkaaseen aikaan Kumpulan kampuksen tai Viikin pysäkillä ulos Kalasatamaan menevästä bussista ja nostaa katseen ylös, pysäkille on yleensä juuri tulossa keskustaan menevä bussi. Kaikkia Lahdenväylän ja Viikin bussejahan ei Kalasatamaan päätetä.
 
Olkookin että 738 on ihan perusteltua päättää Kalasatamaan herää kysymys että miten työmatkayhteydet Inexille hoidetaan kantakaupungista. Nykyinen 4.59K on ensimmäinen lähtö koko Lahdenväylän suuntaan Keskustasta ja tuohon aikaan metrokaan ei vielä liikennöi, joten jääkö sitten kuitenkin joku NK-tyyppinen ratkaisu vai mitenhän tuo ollaan ajateltu tehdä sitten.
 
Olkookin että 738 on ihan perusteltua päättää Kalasatamaan herää kysymys että miten työmatkayhteydet Inexille hoidetaan kantakaupungista. Nykyinen 4.59K on ensimmäinen lähtö koko Lahdenväylän suuntaan Keskustasta ja tuohon aikaan metrokaan ei vielä liikennöi, joten jääkö sitten kuitenkin joku NK-tyyppinen ratkaisu vai mitenhän tuo ollaan ajateltu tehdä sitten.
738K aiotaan lakkauttaa Keravan linjastosuunnitelman mukaan elokuussa 2019 samaan aikaan Kalasatamaan päättämisen kanssa. HSL:n tarkoituksena on, että Inexille mennessä mennään ensin junalla Keravalle ja sieltä linjalla 978K, 978A, ym. (kirjain ei ole tiedossa). Tämä ei toki palvele Inexin yhteyksiä Viikistä ym.
 
Takaisin
Ylös