Laivojen lähtösatamat Helsingissä

Toisaalta kyllähän Finnjet meni aikoinaan kaupaksi - Siljalle, kun Siljan tuolloinen toinen emoyhtiö Effoa osti sen Enso-Gutzeitilta 1986 (tuolloin laivalle olisi muuten ollut toinenkin ottaja, tanskalainen DFDS). :lol: Mutta totta on, että Finnjet ja Europa o(li)vat molemmat murheenkryynejä tällä saralla. Ja molemmissa on vielä sama pääasiallinen ongelma, eli liian pieni autokansi suhteessa matkustajatiloihin. Mutta en sanoisi aikakautensa suurimpien jäävän automaattisesti mustiksi pekoiksi - Itämeren liikenteessä kulkeneista aikansa suurimmista Finlandia, Silvia Regina, Svea, Olympia ja Athena (jotka kaikki olivat aikansa suurimpia tai jaetulla suurimman sijalla valmistuessaan) löysivät aikanaan hyvän kodin muualta.

Nykyään ongelma on enemmänkin siinä, että Itämeren-liikenteen laivat ovat oikeasti vanhoja ja niille on vaikea löytää ostajaa. 90-luvun alkuun asti Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen laivat myytiin muualle varsin uusina (5-10 vuotiaina) ja ne olivat haluttua tavaraa Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa ja Välimerellä. Kun uusien alusten rakentaminen Itämerelle loppui, tyrehtyi käytettyjen Itämeren-lauttojen virta muille merille ja muiden merien varustamot päätyivät rakentamaan kokonaan uusia aluksia. Nykyään ollaan tilanteessa, missä Itämeren ulkopuolella ei enää tarvita vanhoja Itämeren-lauttoja. (Aihetta sivuten, Silja Europallekin olisi ollut ostaja - Stena Line - 2000-luvun alussa. Silloin laivaa ei myyty, ja nyt Stena ei todennäköisesti enää olisi kiinnostunutkaan).

Viimeiseksi, mitä tulee Vikingin Europan "tarvitsemiseen": Kyllä Viking olisi tarvinnut Europan. Cinderella-Europa -parilla Vikingin olisi ollut mahdollista kilpailla Siljan kanssa aivan eri tavalla Helsinki-Tukholma -linjalla. Ja itseasiassahan Viking teki vuonna 2006 kun Silja oli myynnissä tarjouksen Europasta (ja Silja Festivalista), aikomuksenaan tuoda Europa ja Cinderella Helsinki-Tukholma -linjalle jos kauppa olisi toteutunut.
 
Toisaalta kyllähän Finnjet meni aikoinaan kaupaksi - Siljalle, kun Siljan tuolloinen toinen emoyhtiö Effoa osti sen Enso-Gutzeitilta 1986 (tuolloin laivalle olisi muuten ollut toinenkin ottaja, tanskalainen DFDS). :lol:

Lähtösatamaaiheen vierestä menen minäkin, mutta Jettihän kiinnosti aikanaan kovasti mm.jenkkilaivastoa. Olisivat halunneet nopean ja ison rahtialuksen isolla joukkojenkuljetuskapasiteetilla. Vai olisiko ollut suunnitelmissa jopa sairaalalaiva, en muista tarkkaan.
Jälkeenpäin on ollut selvä, että kaasuturbiinit ei ollut taloudellisesti mitenkään hyvä veto, mutta nopein se oli. Ehkä joissain oloissa ja jollain muulla markkina-alueella tuota olisi voinut kannattavasti hyödyntää?
Ainutlaatuinen alus tässä suhteessa ja komeaa menoa. Vielä vanhoilla päivillään se paineli näyttävästi Superfastin ohi avomerellä, poikkeuksellisesti turbiiniajossa. Mitäs menivät mainostamaan itseään Itämeren nopeimmaksi:lol:
 
Takaisin
Ylös