Kiskotko pelastavat joukkoliikenteen?
Minulle tulee väistämättä mieleen sellainen olo, että haluaisit mieluummin rakentaa muurin Helsingin ympärille, hyvä nimimerkki "DF-339"?
Tähän vastaan ehdottomasti ei ja ehdottomasti kyllä.
Helsinkiläisissä erikoisolosuhteissa kiskoliikenne itse asiassa tuhoaa joukkoliikennejärjestelmän (talouden), kiitos älyvapaan infrakorvausjärjestelmän. Siinä mielessä siis ehdoton ei.
Jos sitten yritetään hetkeksi unohtaa Höselin erityispiirteet, niin vastaus on siinä mielessä ehdoton kyllä, että vain kiskoliikenteellä pystytään toteuttamaan riittävän tiivis kaupunkirakenne ja sille sellainen joukkoliikenne, joka nostaa asuntojen arvoa ja arvostusta sekä houkuttelee kyytiin muutkin kuin pakkokäyttäjät. Kiskoliikenne nyt vaan on tuossa ylivertainen verrattuna bussiliikenteeseen. Bussiliikenteestä ei koskaan päästä eroon, sillä on aina täydentävä rooli, ihan joka paikassa. Saksalaisissa ja sveitsiläisissäkin kaupungeissa on busseja, vaikka ”kaikki” kulkevat ratikalla. Bussit eivät ole uhanlaisia.
Tota muuriasiaa toivoisin sun kyllä nyt avaavan vähän. Mitä tarkoitit sillä? Että Helsingistä pitäisi tehdä jonkinlainen reservaatti, jonne ulkopuolisilla ei ole asiaa? En kyllä yhtään ajattele niin. Mitähän mä olen nyt sanonut, jos ajatukset on menneet tuollaiseen suuntaan?
Välillä tuntuu siltä että matkustajat ovat raitioliikennettä varten: vedetään raitiolinja ja rakennetaan linjan varteen mahdollisimman korkeita ja tehokkaita taloja. Asian pitäisi olla niinpäin että raitioliikenne on matkustajia varten. Mutta tämä nyt on huomattu useamman vuoden ajan - raitiolinjoista tuli kaupunkisuunnittelun kaupantekoväline.
Joo, pikaratikoista on tullut sitä, mitä metro oli edellisen sukupolven aikaan. Onneksi ratikat sentään täyttävät sen roolin paremmin kuin metro tässä meikäläisessä kaupunkirakenteessa. Mutta yhdyn kyllä sun mielipiteeseen sikäli, että meillä on myös suunniteltu sellaisia ratkaisuja, jotka on tehty ikävästi joku ihan muu kuin matkustaja edellä. Esimerkiksi pysäkkien sijoittelu suunnitelluilla pikaratikoilla on paikoin aivan käsittämätön nimenomaan matkustajan kannalta.
Täysin samaa mieltä. Tuo jatkuva bussiliikenteen vähättely ja halventaminen alkaa jo tympiä. "Ne dösäthän voi ajaa vaikka Puhoksen parkkipaikalle" oli ratkaisu Raide-Jokerin päättäriongelmaan.
Kyseessä ovat tietenkin vain yhden henkilön möläytykset, joista ei pitäisi provosoitua. Väkisin sitä kuitenkin vähän provosoituu.
Ei pitä provosoitua, kun provosoidaan, sanoi Koivisto, mutta minäpä sanon, että ei pidä provosoitua, kun ei provosoida. Ehkä mä kirjoitan turhan tiiviisti enkä käytä riittävästi rautalankaa, tai sitten sä oletat, että kaikki, mitä täältä tulee on automaattisesti bussivastaista… Mutta Puhoksen parkkipaikka ei ollut mitenkään bussivihamielinen ajatus. Olen nähnyt maailmalla paikkoja, joissa tuollaista systeemiä käytetään juuri tilanpuutteen vuoksi, eli sitä bussien seisontakenttää ei mahduta toteuttamaan ”Itäkeskuksen metroaseman” ovelle, vaan se tehdään kauemmas, silti mahdollisimman lähelle, ja metriksen ovella pysähdytään vaan nappaamaan matkustajat kyytiin. Käytännössä bussilinja siis pitenee yhden pysäkinvälin verran. Tämä toimii niin, että bussit jättävät matkustajat metroasemalle ja ajavat sitten parkkiin palatakseen sieltä poimimaan matkustajat taas kyytiin. Itäkeskuksessa ei varmaan ihan yksi pysäkkilaituri riitä tällaiseen, mutta vaikka niitä olisi 3/suunta, tilantarve olisi huomattavasti pienempi kuin nyt.
Suoralta kädeltä tulee mieleen toimiva tällainen ratkaisu Berliinin Zoo-asemalta, missä varsinainen päättäri on Herzallee aseman ”takapihalla” ja Zoon kohdalla vain otetaan ja jätetään. Vastaavasti toimimaton järjestelmä tulee mieleen New Yorkin Queensistä, Jamaicasta, missä bussiterminaali sijaitsee satojen metrien päässä metroasemalta ja sinne pitää sitten kävellä; ei hyvä.