Lakko maaliskuussa 2023 - HSL-alueen ketju

Kyllä tuolla jonkun verran busseja seilaa. Näyttäisivät olevan vielä tyhjempiä kuin normaalisti.

Bussien puuttuminen kyllä sujuvoittaa autoliikennettä kummasti, kun ei ole kuhnijoita edessä.

HSL:kin säästää mukavasti kun ei tarvitse maksaa lakonalaisesta liikenteestä mitään liikennöintikorvauksia!
 
Meitä ei siis lienee tarvita ollenkaan?

Tai sitten toisinpäin, kun yksityisautoilua rajoitetaan, niin joukkoliikenteestä saadaan sujuvampaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:34 ----------

HSL:kin säästää mukavasti kun ei tarvitse maksaa lakonalaisesta liikenteestä mitään liikennöintikorvauksia!
Meidän talousmiehet voisivat kertoa, mitä suuruusluokkaa esim tämä kahden päivän säästö on. Pohdin ihan samaa, olen kahtena päivänä hieman joustaen ja varautuen päässyt joukkoliikenteellä perille, vaikka suurinta osaa linjoista ei ajeta.
 
Meidän talousmiehet voisivat kertoa, mitä suuruusluokkaa esim tämä kahden päivän säästö on. Pohdin ihan samaa, olen kahtena päivänä hieman joustaen ja varautuen päässyt joukkoliikenteellä perille, vaikka suurinta osaa linjoista ei ajeta.

HSL maksaa bussiliikenteestä miljoonan päivässä, joten jos vaikkapa 70% on jäänyt ajamatta, niin säästö on 700 000 euroa per päivä. Todellisuudessa en ole kovin perillä nyt, että kuinka paljon lähtöjä on pystytty ajamaan.

Toki sitten lipputuloissa häviää jonkin verran, mutta suhteessa ihan merkittävästi vähemmän operointisäästöihin verrattuna.
 
Meitä ei siis lienee tarvita ollenkaan?

Mä itse asiassa eilen tota vähän pohdin. Ei se asia tietysti ihan niin yksinkertainen ole, koska parin päivän lakon aikana ihmiset kyllä keksii vaihtoehtoisia kulkumuotoja, kävellään pitkiä matkoja ja järjestellään kimppakyytejä. Parin päivän poikkeustilanne ei siis kuvaa pidempää olotilaa. Se, että noi näkemäni bussit oli aika tyhjiä, johtuu enemmän palvelun epäluotettavuudesta kuin kysynnän puutteesta.

Noin muuten on kyllä niin, että säästöpaineiden nyt uhatessa voisi varmaan aika lailla esimerkiksi puolet bussiliikenteestä lopettaa ilman sen kummempia seurauksia. Pakkokäyttäjät kulkee sitten vaihdollisesti jäljelle jääneillä, nykyistä huonommilla yhteyksillä ja loput tekee kuka mitenkin. Mutta ei busseista kokonaan pääse eroon, kun kaupunkirakenne on niin ääriväljä. Kiskoja ei vaan voi rakentaa joka paikkaan.
 
Niin, ja kuljettajien palkankorotukset menevät ihan suoraan indeksin kautta tilaajatahojen maksettavaksi. Prosenttiyksikön palkankorotusta kohden tilaajan operointikustannukset nousevat noin puolikkaalla prosenttiyksiköllä. Ahtaajat saivat 6 prosenttia lisää - vastaava korotus linja-autonkuljettajilla nostaisi operointikustannuksia 3 prosentilla. Se on HSL-liikenteessä 10 miljoonan euron hintalappu vuositasolla.
 
Sellaista se elämä on. Rahaa tarvitaan elämiseen ja työstä sitä saa.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:18 ----------

Mutta ei busseista kokonaan pääse eroon, kun kaupunkirakenne on niin ääriväljä. Kiskoja ei vaan voi rakentaa joka paikkaan.
Kiskotko pelastavat joukkoliikenteen?

---------- Viestit yhdistetty klo 10:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:23 ----------

Minulle tulee väistämättä mieleen sellainen olo, että haluaisit mieluummin rakentaa muurin Helsingin ympärille, hyvä nimimerkki "DF-339"?
 
Välillä tuntuu siltä että matkustajat ovat raitioliikennettä varten: vedetään raitiolinja ja rakennetaan linjan varteen mahdollisimman korkeita ja tehokkaita taloja. Asian pitäisi olla niinpäin että raitioliikenne on matkustajia varten. Mutta tämä nyt on huomattu useamman vuoden ajan - raitiolinjoista tuli kaupunkisuunnittelun kaupantekoväline.
 
Kiskotko pelastavat joukkoliikenteen?

---------- Viestit yhdistetty klo 10:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:23 ----------

Minulle tulee väistämättä mieleen sellainen olo, että haluaisit mieluummin rakentaa muurin Helsingin ympärille, hyvä nimimerkki "DF-339"?

Täysin samaa mieltä. Tuo jatkuva bussiliikenteen vähättely ja halventaminen alkaa jo tympiä. "Ne dösäthän voi ajaa vaikka Puhoksen parkkipaikalle" oli ratkaisu Raide-Jokerin päättäriongelmaan.
Kyseessä ovat tietenkin vain yhden henkilön möläytykset, joista ei pitäisi provosoitua. Väkisin sitä kuitenkin vähän provosoituu.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä tuntuu siltä että matkustajat ovat raitioliikennettä varten: vedetään raitiolinja ja rakennetaan linjan varteen mahdollisimman korkeita ja tehokkaita taloja. Asian pitäisi olla niinpäin että raitioliikenne on matkustajia varten. Mutta tämä nyt on huomattu useamman vuoden ajan - raitiolinjoista tuli kaupunkisuunnittelun kaupantekoväline.

Joukkoliikenne vaatii toimiakseen niitä joukkoja, ja mitä sen parempaa keinoa kuin asuntojen ja muiden juttujen rakentaminen joukkoliikenteen varteen?

Helsingin seudun joukkoliikenne vaatii niin paljon tukirahaa siksi, ettei joukkoliikenteen varrella ole verkon kokoon nähden riittävästi asukkaita ja matkakohteita. Korkea tukiaste on valuvika ja ongelma, ei tavoite. Paitsi jos tavoite on oikeasti autoiluun kannustavan väljän lähiö-kehätiekaupungin rakentaminen, mutta joukkoliikenne pitää kuitenkin järjestää jotenkin kun käy ilmi ettei kaikki voikaan autoilla.

Väljä ja pitkien matkojen kaupunki on joukkoliikenteen palvelunakin huonoa, koska joukkoliikenne on autoiluun verrattuna hidasta eli pitkällä matkalla aikaa menee paljon. Pysäkeillä pitää pysähtyä, autolla olisit jo perillä. Eli lopputuloksena olemme saaneet kallista ja huonoa joukkoliikennettä, jota käyttävät vain ne jotka eivät jostain syystä voi tai halua autoilla. Paitsi siellä parjaamasi ratikan varrella, jossa lyhyet etäisyydet, tiiviys ja maankäytön monipuolisuus tekevät ratikasta aidosti hyvän ja laadukkaan tavan liikkua. Kävellenkin pääsee.
 
Tulipahan mieleen, että miten toimitaan tilanteissa joissa normaalisti kuljettajanvaihto on jollain pysäkillä kesken reitin? Käsketään matkustajat ulos ja ajetaan pois?
 
Tulipahan mieleen, että miten toimitaan tilanteissa joissa normaalisti kuljettajanvaihto on jollain pysäkillä kesken reitin? Käsketään matkustajat ulos ja ajetaan pois?

Jos kuljettajalla tulee työaika täyteen niin ei siinä muukaan auta. Sitten jätetään porukka sinne odottamaan seuraavaa
 
Kiskotko pelastavat joukkoliikenteen?

Minulle tulee väistämättä mieleen sellainen olo, että haluaisit mieluummin rakentaa muurin Helsingin ympärille, hyvä nimimerkki "DF-339"?

Tähän vastaan ehdottomasti ei ja ehdottomasti kyllä. :)

Helsinkiläisissä erikoisolosuhteissa kiskoliikenne itse asiassa tuhoaa joukkoliikennejärjestelmän (talouden), kiitos älyvapaan infrakorvausjärjestelmän. Siinä mielessä siis ehdoton ei.

Jos sitten yritetään hetkeksi unohtaa Höselin erityispiirteet, niin vastaus on siinä mielessä ehdoton kyllä, että vain kiskoliikenteellä pystytään toteuttamaan riittävän tiivis kaupunkirakenne ja sille sellainen joukkoliikenne, joka nostaa asuntojen arvoa ja arvostusta sekä houkuttelee kyytiin muutkin kuin pakkokäyttäjät. Kiskoliikenne nyt vaan on tuossa ylivertainen verrattuna bussiliikenteeseen. Bussiliikenteestä ei koskaan päästä eroon, sillä on aina täydentävä rooli, ihan joka paikassa. Saksalaisissa ja sveitsiläisissäkin kaupungeissa on busseja, vaikka ”kaikki” kulkevat ratikalla. Bussit eivät ole uhanlaisia.

Tota muuriasiaa toivoisin sun kyllä nyt avaavan vähän. Mitä tarkoitit sillä? Että Helsingistä pitäisi tehdä jonkinlainen reservaatti, jonne ulkopuolisilla ei ole asiaa? En kyllä yhtään ajattele niin. Mitähän mä olen nyt sanonut, jos ajatukset on menneet tuollaiseen suuntaan?

Välillä tuntuu siltä että matkustajat ovat raitioliikennettä varten: vedetään raitiolinja ja rakennetaan linjan varteen mahdollisimman korkeita ja tehokkaita taloja. Asian pitäisi olla niinpäin että raitioliikenne on matkustajia varten. Mutta tämä nyt on huomattu useamman vuoden ajan - raitiolinjoista tuli kaupunkisuunnittelun kaupantekoväline.

Joo, pikaratikoista on tullut sitä, mitä metro oli edellisen sukupolven aikaan. Onneksi ratikat sentään täyttävät sen roolin paremmin kuin metro tässä meikäläisessä kaupunkirakenteessa. Mutta yhdyn kyllä sun mielipiteeseen sikäli, että meillä on myös suunniteltu sellaisia ratkaisuja, jotka on tehty ikävästi joku ihan muu kuin matkustaja edellä. Esimerkiksi pysäkkien sijoittelu suunnitelluilla pikaratikoilla on paikoin aivan käsittämätön nimenomaan matkustajan kannalta.

Täysin samaa mieltä. Tuo jatkuva bussiliikenteen vähättely ja halventaminen alkaa jo tympiä. "Ne dösäthän voi ajaa vaikka Puhoksen parkkipaikalle" oli ratkaisu Raide-Jokerin päättäriongelmaan.
Kyseessä ovat tietenkin vain yhden henkilön möläytykset, joista ei pitäisi provosoitua. Väkisin sitä kuitenkin vähän provosoituu.

Ei pitä provosoitua, kun provosoidaan, sanoi Koivisto, mutta minäpä sanon, että ei pidä provosoitua, kun ei provosoida. Ehkä mä kirjoitan turhan tiiviisti enkä käytä riittävästi rautalankaa, tai sitten sä oletat, että kaikki, mitä täältä tulee on automaattisesti bussivastaista… Mutta Puhoksen parkkipaikka ei ollut mitenkään bussivihamielinen ajatus. Olen nähnyt maailmalla paikkoja, joissa tuollaista systeemiä käytetään juuri tilanpuutteen vuoksi, eli sitä bussien seisontakenttää ei mahduta toteuttamaan ”Itäkeskuksen metroaseman” ovelle, vaan se tehdään kauemmas, silti mahdollisimman lähelle, ja metriksen ovella pysähdytään vaan nappaamaan matkustajat kyytiin. Käytännössä bussilinja siis pitenee yhden pysäkinvälin verran. Tämä toimii niin, että bussit jättävät matkustajat metroasemalle ja ajavat sitten parkkiin palatakseen sieltä poimimaan matkustajat taas kyytiin. Itäkeskuksessa ei varmaan ihan yksi pysäkkilaituri riitä tällaiseen, mutta vaikka niitä olisi 3/suunta, tilantarve olisi huomattavasti pienempi kuin nyt.

Suoralta kädeltä tulee mieleen toimiva tällainen ratkaisu Berliinin Zoo-asemalta, missä varsinainen päättäri on Herzallee aseman ”takapihalla” ja Zoon kohdalla vain otetaan ja jätetään. Vastaavasti toimimaton järjestelmä tulee mieleen New Yorkin Queensistä, Jamaicasta, missä bussiterminaali sijaitsee satojen metrien päässä metroasemalta ja sinne pitää sitten kävellä; ei hyvä.
 
a. Paitsi siellä parjaamasi ratikan varrella, jossa lyhyet etäisyydet, tiiviys ja maankäytön monipuolisuus tekevät ratikasta aidosti hyvän ja laadukkaan tavan liikkua. Kävellenkin pääsee.

En minä ole eri mieltä raitiovaunusta joukkoliikennevälineenä. Mutta kun katsoo rakennusmassoja, jotka on suunniteltu Huopalahdentien varteen sekä Vihdintien liikenneympyrää sekä sen läheisyyteen, niin siinä helposti tulee mieleen foorumilla usein mainittu "raitiovaunu-uskonto". Lupaamalla raitiolinja mm Vihreille, niin poliittisen oikean laidan kauppamiehet haluamansa määrän rakennusoikeutta entisille viheralueille. Eli taloudelliset edut menevät monipuolisen kaupungin kehittämisen edelle.

Havainne- ja piirroskuvissa Huopalahdentien lähes kaikki tyhjät tilat rakennettaisiin täyteen. Se on Sinun ihannoimaasi kaupunkia, mutta ei kaikkien.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:18 ----------

....ä. Esimerkiksi pysäkkien sijoittelu suunnitelluilla pikaratikoilla on paikoin aivan käsittämätön nimenomaan matkustajan kannalta.

.

Siis liian lyhyt pysäkinväli vai liian pitkä ? Vai onko ne pysäkit ihan väärissä paikoissa ?
 
"kirjauksia työaikoihin, taukoihin ja sosiaalitiloihin" sanoi AKT:n puheenjohtaja äsken. Mahtaneeko tarkoittaa oleellisia muutoksia. Hän ei haastattelussa täsmentänyt. Foorumin kuljettajat asiasta ehkä perillä ?
 
Takaisin
Ylös