Heikennystä tuntuu totisesti olevan. Kaupungin tärkeimmät bussilinjat 1 ja 2 liikennöivät siis enää tunnin välein - paitsi sunnuntaisin kahden tunnin välein. Onneksi vaihtolippu on voimassa tunnin ja sunnuntaisin kaksi tuntia. Polkien olisit jo perillä!
Eikä kovin hyvästä ja selkeästä aikatauluvihkon suunnittelua mielestäni kyllä ole, että ns. "poikkeusmerkintätapaa" käytetään muutokseen joka kattaa 1/3 vuoroista ja kestoltaan on yli puolet vihkon voimassaoloajasta.
No ei todellakaan! Aikataulukirja vaihtui 1.5.2007, mutta aikataulut vaihtuvat vasta 4.6.2007. Uusi aikataulukirja on voimassa 1.5.-30.9.2007, mutta linjalla kolme on käytössä merkintä "Ei ajeta 1.5.-31.8.2007". Tuo poikkeusmerkintä koskee kaikkia muita linjan kolme vuoroja, paitsi yhtä Keskusta-Kivisalmi- ja yhtä Kivisalmi-Keskusta-vuoroa.
Ainoa linja, jolla vuorotiheys on kasvanut, on 3K (koululaislinja). Vuoroja on nyt toiseen suuntaan kolme, mutta paluuvuoroja vain kaksi. Koska poikkeusmerkintää ei ole, ajetaan nuo vuorot ilmeisesti läpi kesän.
Ennustan, että kaupungin itäpuolen reittien käyttäjämäärät tulevat entisestään laskemaan...
Varmasti matkustajamäärät laskevat, kun ei vuorojakaan enää ajeta.
Tuorein Kaakkois-Suomen sanomat (20.5.2007) uutisoi, että Lappeenranta on Suomen autoistunein kaupunki. Autoja täällä on 500 kappaletta tuhatta asukasta kohden. Ehkä autojen määrä nyt lisääntyy, kun joukkoliikennettä heikennetään ja aikataulut ilmaistaan niin sekavasti, ettei niistä ota selkoa edes diplomi-insinööri. Onneksi lehti pääkirjoituksessaan esittää ratkaisun keskustan liikenneruuhkiin: Lisätään parkkipaikkoja niin paljon, ettei autojen tarvitse ajaa keskustassa edestakaisin vapaata pysäköintipaikkaa etsien.
Ehkä nyt olisi otollinen aika torin alle louhittavalle parkkiluolalle! Kyseinen toriparkki voisi tuottaa kaupungille paljon rahaa, sillä torin alta saatavan kalkkikiven voisi myydä kovaan hintaan!