Kuinka paljon tuota voisi nopeuttaa jatkossa? Toisaalta Riika-Valga yhteys pysähtyy vaikka kuinka monella pysäkillä. Olisiko järkevää, että Liettuan juna vuokrattuna Viville kuten huhuttu, jatkaisi Valgaan ja välipysähdyksiä olisi 1-2 ennen Valgaa ja vanha neukkujuna jäisi palvelemaan välipysäkkejä.
Tallinna-Tartto-väli on ajettu nopeimmillaan aikataulunmukaisessa liikenteessä alle kahden tunnin. Tällä hetkellä tuossa kestää 2,5 tuntia, ehkä juuri ratatöistä johtuen. Kuvittelisin, että tuo väli nopeutuu puoli tuntia kun ratatyöt syksyllä valmistuvat. Tosin siirtyvätkö ne työt sitten välille Tartto-Valga?
Valga-Riika-rata on peräti 168 kilometriä pitkä. Tuolla junayhteydellä ei matka hitaimmillaan onneksi kestä kuin 2 h 35 min. Keskinopeus on 65 km/h. Eiköhän tuonkin saisi ajettua kahteen tuntiin, jos halua olisi.
Vilna-Šiauliai-väli ajetaan nopeimmillaan aikataulunmukaisessa liikenteessä 2 h 4 min. Nyt tuossa kestää hitaimmillaan 2 h 18 min.
Tällä yhteydellä Šiauliai-Rīga-välin keskinopeus on 75 km/h. Jos tuon 135 kilometrin matkan ajaisi samaa keskinopeutta 103 km/h kuin Šiauliai-Vilna-välin, menisi aikaa 1,5 tuntia. Nopeutusta tulisi 18 minuuttia.
Näillä toimenpiteillä tuosta saisi 1,5 tuntia pois. Vaihtoajoistakin voisi vielä karsia, jos oikeasti halutaan nopeuttaa pääkaupunkienvälistä yhteyttä. Mutta kaikilla muutoksilla on myös toinen puoli: jos yhteyttä nopeutetaan, toteutuvatko vaihdot enää? Jokainen näistä kolmesta junasta on tärkeä myös oman maan sisäisessä liikenteessä ja siinä tarvitaan toimivat vaihtoyhteydet. Kansainväliset matkustajat eivät näitä junavuoroja elätä.
Entä sitten tuo liettualaisen junan vuokraus Latviaan. Riian ja Vilnan välillä ei kulje muita matkustajajunavuoroja kuin tämä sama Tallinnan-yhteyksiä tarjoava vuoro. Juna lähtee aamulla Vilnassa, tarjoaa vaihtoyhteyden Riiassa Valgaan. Sitten Riiassa otetaan vaihtomatkustajat Valgasta ja juna ajaa yöksi Vilnaan. Mitä luulette junarungon tekevän Riiassa sinä aikana kun Vivin DR1-juna käy kääntymässä Valgassa? Aivan, liettualainen Pesan juna on päivän varikolla. Tämän voi jokainen todeta itse käymällä katsomassa tuota junarunkoa Vagonu parks -aseman yli kulkevalta kävelysillalta. Ihan yhtä hyvin tuo liettualainen juna voisi tehdä töitä ja käydä Valgassa sen sijaan että makaisi päivän varikolla. Se on sitten eri asia, kannattaako samalla lähtötunnilla pitää DR1-junaa kulkemassa samalla reitillä, vai löytyisikö sille paremmin tuottavaa työtä muualta.
Tälle kansainväliselle liikenteelle sopisi hyvin pysähdyksiksi Riika-Valga-välillä Sigulda, Cēsis ja Valmiera. Vaan jos liettualainen juna ajaisi tuon välin kahdessa tunnissa noilla pysähdyksillä, tulisi se helposti täyteen latvian sisäisistäkin matkustajista (joille paluusuunnassa voitaisiin tarjota kulku tästä vapautuneella DR1-junalla). Latvia kaipaisi kipeästi uusia dieseljunia, ja nopeampia vuoroja nykyisten joka seisakkeella pysähtyvien palveluvuorojen lisäksi. KMT:n ehdottama 1-2 pysähdystä Riian ja Valgan välillä on liian vähän, tämän junan vahvuus on juurikin maakunnallisten kaupunkien palvelemisessa, läpikulkevia matkustajia on liian vähän. Harkitsisin pysähdystä myös Līgatnessa. (Oma ehdotukseni pysähdyspaikaksi olisi Strenči mutta ei sinne muut kansainväliset matkustajat halua.)