Latvian matkustajaliikenne

Hieman uutisia Latvian Skodista:

1) Liikennöinti Dubulti-Riia välillä pitäisi alkaa tämän viikon perjantaina, myöhemmin muuallakin

2) Latvian rautatieyhtiö vaihtanut nimensä Viviksi

3) Vanhojen junien lahjoittamista Ukrainaan harkitaan

4) kaikki 32 tilattua Skodaa pitäisi olla toimitettu ensi kesäksi

https://www.err.ee/1609192351/uued-elektrirongid-hakkavad-kaima-lati-liinidel-juba-alates-reedest
https://eng.lsm.lv/article/economy/...t-running-on-latvian-railways-friday.a535059/

Vanhempi uutinen hankkeesta:

https://eng.lsm.lv/article/economy/...s-train-purchase-contract-with-skoda.a327225/
 
Henkilöliikennettä harjoittava AS «Pasažieru vilciens» on muuttanut brädninimensä ViViksi.

Latvian yleisradion mukaan Latvian valtio ja ViVi aikovat käyttää yksinoikeussopimuksen optiolauseketta, joka mahdollistaa yksinoikeuden jatkamista Latvian sisäisessä junaliikenteessä vuoden 2032 loppuun.

Jutussa mainitaan myös Liettuan rautatieyhtiö LTG:n aloittama Vilna–Riika-yhteys, joka ei saa Latvian valtiolta litin latia, sekä ViVin sopivan kaluston puute. ViVi käy kuitenkin parhaillaan neuvotteluja rajat ylittävän Riika–Tartto-reitin liikennöinnistä.
 
Tänään on Baltian maiden junaliikenteessä historiallinen päivä. Latvia ja Liettua ovat synkronoineet juniensa aikataulut: tästä päivästä lähtien voi Vilnasta matkustaa Valgaan ja takaisin noin vartin vaihtoajalla Riiassa. Pääsääntöisesti synkronointi saatiin aikaan sillä, että LTG muutti oman Vilna-Riika-junansa aikataulua.

Loppiaisena asiat kuitenkin muuttuvat lisää: Elron muuttaa aikataulujaan niin, että tästä samasta Riika-Valga-junasta on sujuva vaihto Tallinnaan ja takaisin. Elron ei vielä ole kertonut muutoksen teknisiä tietoja: mitkä ovat uuden junavuoron pysähdyspaikat ja -ajat ja korvaako se jonkin toisen junavuoron. Tämä jää nähtäväksi.

Loppiaisesta alkaen on siis mahdollista tehdä junalla kätevästi esimerkiksi matka Tartto - Šiauliai - Tartto. Vaihtoja on kaksi ja vaihtoaika on lyhyt. Itse voisin hyödyntää yhteyttä vaikkapa välillä Tallinna - Valmiera.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Uusilla aikatauluilla junat kulkevat seuraavasti:

Vilna–Riika 07:05–11:04
Riika–Valga 11:16–13:51

Valga–Riika 14:11–16:37
Riika–Vilna 16:55–21:03

Vaihtoaika Valgassa on myös n. 10-20 minuuttia.
 
Kuinka paljon tuota voisi nopeuttaa jatkossa? Näyttää jonkun junavideon mukaan, että Liettuan ja Latvian rajalla Liettuan puolella mennään vain 80km/h vauhtia. Toisaalta Riika-Valga yhteys pysähtyy vaikka kuinka monella pysäkillä. Olisiko järkevää, että Liettuan juna vuokrattuna Viville kuten huhuttu, jatkaisi Valgaan ja välipysähdyksiä olisi 1-2 ennen Valgaa ja vanha neukkujuna jäisi palvelemaan välipysäkkejä.

Näköjään viikonloppuisin voi mennä Tallinna 13.32 > Valga 17.30 -> 17.37 Valga Riika 20.14. Voi tuo olisi ma-su ja juna menisi Valgaan Riikasta joskus kolmen jälkeen, nyt junarunko taitaa maata viikonloppuisin useamman tunnin Valgassa ja tuo junarunkohan tulee, Riika 9.26-> Valga 12.21 (Elronin juna lähtee 12.09 Valgasta), tuon vaihdon kun vielä onnistuivat synkronoimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt löytyy aikataulu, joka vaikuttaa ihan hyvältä. Hinta ja matka-aika ei ehkä ole pääkaupunkien välillä kovin kilpailukykyinen linja-autoliikenteen kanssa, mutta matkan varrella on monta käymisen arvoista paikkaa.

 
Kuinka paljon tuota voisi nopeuttaa jatkossa? Toisaalta Riika-Valga yhteys pysähtyy vaikka kuinka monella pysäkillä. Olisiko järkevää, että Liettuan juna vuokrattuna Viville kuten huhuttu, jatkaisi Valgaan ja välipysähdyksiä olisi 1-2 ennen Valgaa ja vanha neukkujuna jäisi palvelemaan välipysäkkejä.
Tallinna-Tartto-väli on ajettu nopeimmillaan aikataulunmukaisessa liikenteessä alle kahden tunnin. Tällä hetkellä tuossa kestää 2,5 tuntia, ehkä juuri ratatöistä johtuen. Kuvittelisin, että tuo väli nopeutuu puoli tuntia kun ratatyöt syksyllä valmistuvat. Tosin siirtyvätkö ne työt sitten välille Tartto-Valga?

Valga-Riika-rata on peräti 168 kilometriä pitkä. Tuolla junayhteydellä ei matka hitaimmillaan onneksi kestä kuin 2 h 35 min. Keskinopeus on 65 km/h. Eiköhän tuonkin saisi ajettua kahteen tuntiin, jos halua olisi.

Vilna-Šiauliai-väli ajetaan nopeimmillaan aikataulunmukaisessa liikenteessä 2 h 4 min. Nyt tuossa kestää hitaimmillaan 2 h 18 min.

Tällä yhteydellä Šiauliai-Rīga-välin keskinopeus on 75 km/h. Jos tuon 135 kilometrin matkan ajaisi samaa keskinopeutta 103 km/h kuin Šiauliai-Vilna-välin, menisi aikaa 1,5 tuntia. Nopeutusta tulisi 18 minuuttia.

Näillä toimenpiteillä tuosta saisi 1,5 tuntia pois. Vaihtoajoistakin voisi vielä karsia, jos oikeasti halutaan nopeuttaa pääkaupunkienvälistä yhteyttä. Mutta kaikilla muutoksilla on myös toinen puoli: jos yhteyttä nopeutetaan, toteutuvatko vaihdot enää? Jokainen näistä kolmesta junasta on tärkeä myös oman maan sisäisessä liikenteessä ja siinä tarvitaan toimivat vaihtoyhteydet. Kansainväliset matkustajat eivät näitä junavuoroja elätä.

Entä sitten tuo liettualaisen junan vuokraus Latviaan. Riian ja Vilnan välillä ei kulje muita matkustajajunavuoroja kuin tämä sama Tallinnan-yhteyksiä tarjoava vuoro. Juna lähtee aamulla Vilnassa, tarjoaa vaihtoyhteyden Riiassa Valgaan. Sitten Riiassa otetaan vaihtomatkustajat Valgasta ja juna ajaa yöksi Vilnaan. Mitä luulette junarungon tekevän Riiassa sinä aikana kun Vivin DR1-juna käy kääntymässä Valgassa? Aivan, liettualainen Pesan juna on päivän varikolla. Tämän voi jokainen todeta itse käymällä katsomassa tuota junarunkoa Vagonu parks -aseman yli kulkevalta kävelysillalta. Ihan yhtä hyvin tuo liettualainen juna voisi tehdä töitä ja käydä Valgassa sen sijaan että makaisi päivän varikolla. Se on sitten eri asia, kannattaako samalla lähtötunnilla pitää DR1-junaa kulkemassa samalla reitillä, vai löytyisikö sille paremmin tuottavaa työtä muualta.

Tälle kansainväliselle liikenteelle sopisi hyvin pysähdyksiksi Riika-Valga-välillä Sigulda, Cēsis ja Valmiera. Vaan jos liettualainen juna ajaisi tuon välin kahdessa tunnissa noilla pysähdyksillä, tulisi se helposti täyteen latvian sisäisistäkin matkustajista (joille paluusuunnassa voitaisiin tarjota kulku tästä vapautuneella DR1-junalla). Latvia kaipaisi kipeästi uusia dieseljunia, ja nopeampia vuoroja nykyisten joka seisakkeella pysähtyvien palveluvuorojen lisäksi. KMT:n ehdottama 1-2 pysähdystä Riian ja Valgan välillä on liian vähän, tämän junan vahvuus on juurikin maakunnallisten kaupunkien palvelemisessa, läpikulkevia matkustajia on liian vähän. Harkitsisin pysähdystä myös Līgatnessa. (Oma ehdotukseni pysähdyspaikaksi olisi Strenči mutta ei sinne muut kansainväliset matkustajat halua.)
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Jos tuo Liettuan junan vuokraus onnistuisi ja vielä Elronin hanke junan ajamisesta Tarttosta Riikan onnistuisi+jäisi se Vivin yksi juna kulkuun reitille niin ideaalimaailmassa voisi olla Valgasta Riikaan 05.34,(Vivin jokapäiväinen) 14.11(LTG:n vuokrausjuna), 17.34(Jos Vivin oman junan saisi la-su->ma-su, 18.53(Elronin vuoro). Ja vastaavasti Riiasta n.5.10 (Elron) 9.26 (Vivin nykyinen nyt vain la-su) 11.36 (LTG:n vuokrausjuna) 18.26 (ViVi).

Tietysti mikä tilanne Liettuassa on kaluston suhteen voisiko jossakin vaiheessa tulla toinen junapari Vilna-Riika.. Miltä voisi kuulostaa lähtö 10 ja Riiassa 14 aikaan..

Toisaalta tuonne Valgaan saisi myös yhden vaihtoyhteyden lisää tuonne klo 14 aikaan. Koidulassa seisoisi yksi Elronin juna, mutta eipä taida kovin suurta matkustajamäärää olla tuollapäin ja kuinka radan kunnon laita tuolla Koidula-Valga radalla..
 
Latvia kaipaisi kipeästi uusia dieseljunia, ja nopeampia vuoroja nykyisten joka seisakkeella pysähtyvien palveluvuorojen lisäksi.
Ja paino sanalla lisäksi. Latvia sai EU:lta rahaa uusiin sähkömoottorijuniin luvaten lisätä sähköjunaliikennettä reilusti. Alun perin alle puolet ER2:ista oli tarkoitus poistaa, mutta todellisuudessa kaikki poistettiin eikä liikennettä lisätty kuin korkeintaan yksittäisiä vuoroja. EU taas ei usein juurikaan valvo rahoituksen käyttöä, vaikka sen olisi pitänyt periä edes osa rahoista takaisin.
 
Takaisin
Ylös