Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Jospa YTV ottaisi Finnair-bussin operoitavakseen ja asettaisi siihen vain ehdoksi turistibussikaluston käyttämisen? Linjalla noudatettaisiin nykyistä erikoistaksaa ja mahdolliset linjan tappiot jäisivät Finnairin maksettaviksi.

Finnair varmaan riemumielin maksaisi ne tappiot :lol: Jos linja kerran nyt tuottaa voittoa, niin se ei maksa AY:lle yhtään mitään. Voitot mennee Pohjolan liikenteelle? Täysin mahdoton ajatus, että AY antaisi mitään tappiotakuita tällaiselle muutetulle järjestelmälle, eiköhän sen kannalta nykysysteemi ole oikein hyvä.
 
Finnair varmaan riemumielin maksaisi ne tappiot :lol: Jos linja kerran nyt tuottaa voittoa, niin se ei maksa AY:lle yhtään mitään. Voitot mennee Pohjolan liikenteelle? Täysin mahdoton ajatus, että AY antaisi mitään tappiotakuita tällaiselle muutetulle järjestelmälle, eiköhän sen kannalta nykysysteemi ole oikein hyvä.

Jos linja hyödyttää Finnairin bisneksiä, niin kyllähän sen kannattaa sitä subventoida. Samalla tavallahan lentokentältä on ilmainen bussikuljetus hotelleille, koska tämä on hotellien liiketoiminnan etujen mukaista. Tulee miettiä kokonaisuutta. Tässä kokonaisuudessa Finnairin etu voi hyvinkin olla mukana rahoittamassa mahdollisimman hyviä kulkuyhteyksiä lentoasemalle, jotta saadaan mahdollisimman paljon lentomatkustajia.
 
Täytyy myös muistaa, että Lentokentälle saa mennä ja pääsee myös ihan tavallisilla pika- ja vakiovuoroilla. Ytv ei myönnä mitään lupia, koska ne ovat kaukoliikennevuoroja, jotka jatkavat muualle. Vuorot tosin liikennöivät suurimmaksi osaksi vain hiljaiseen aikaan, mutta se on hyvää täydennystä, kun sekä finnair-bussilla että 615 on tauko hiljaisimpina tunteina.
 
Tässä kokonaisuudessa Finnairin etu voi hyvinkin olla mukana rahoittamassa mahdollisimman hyviä kulkuyhteyksiä lentoasemalle, jotta saadaan mahdollisimman paljon lentomatkustajia.

Jos vaihtoehtoina on nykysysteemi, joka Finnairin näkökulmasta toimii ja on heille ilmainen, sekä muuttunut systeemi, joka mahdollisesti maksaa heille jotakin, niin en nyt ihan usko että ne riemusta hihkuen ryntäävät rahasäkki kädessä neuvotteluihin.

Finnair ei myöskään saa yhtään lisää lentomatkustajia tuon bussilinjan ansiosta. Jos asut Helsingissä ja päätät lentää Bangkokiin, niin todennäköisesti tuo Finnairin bussilinja ei kovin paljon paina lentoaseman valinnassa. Korkeintaan voisi ajatella sellaista teoreettista tilannetta, että vaikkapa britti miettii, lähteäkö lomalle Helsinkiin vai Tallinnaan ja valitsee sitten Helsingin helpompien maajatkoyhteyksien vuoksi. Mutta tuokin on niin teoriaa kun olla ja voi, koska Helsingin maaliikennejatkoyhteydet ovat oikeasti aika surkeat verrattuna pohjoismaisiin lentoasemiin (raideliikenne puuttuu) ja Tallinnassakin pari henkeä kulkee taksilla suoraan määränpäähänsä samalla rahalla joka Helsingissä pitäisi kantaa sinne PL:n bussiin.

Nyt pitäisi selvittää, mikä Finnairin rooli tuossa bussiliikenteessä ylipäätään on. Mun käsittääkseni Pohjolan liikenne hoitaa koko homman, käärii myös voitot jos niitä tulee. Finnair ei edes kovin aktiivisesti markkinoi tuota bussiyhteyttä, joku aikatauluesite toki on saatavilla jos sellaista menee kyselemään ja lentoaikatalukirjasta sille on varattu yksi sivu. Mutta paljon lentävänä en ole koskaan kohdannut mitään varsinaista markkinointia tai tiedotusta tuota bussia koskien enkä ole sitä myöskään koskaan käyttänyt.
 
Jospa YTV ottaisi Finnair-bussin operoitavakseen ja asettaisi siihen vain ehdoksi turistibussikaluston käyttämisen? Linjalla noudatettaisiin nykyistä erikoistaksaa ja mahdolliset linjan tappiot jäisivät Finnairin maksettaviksi.

On aika vaikea keksiä yhtään syytä, miksi Finnair maksaisi ytv:lle linjan tappioista, kun tällä hetkellä se toimii ilmaisena mainoksena Finnairille ilman että siihen tarvitsee käytännössä panostaa mitään. Mikäli YTV linjan itselleen vaatisi, voisin kuvitella Finnairin kommentin olevan siihen että hoitakaa sitten koko p*ska, he maksaa ainoastaan oman henkilökunnan kulkemiset linjalla.
 
On aika vaikea keksiä yhtään syytä, miksi Finnair maksaisi ytv:lle linjan tappioista, kun tällä hetkellä se toimii ilmaisena mainoksena Finnairille ilman että siihen tarvitsee käytännössä panostaa mitään.

En tiedä mitään Finnairin ja Pohjolan Liikenteen välisestä sopimuksesta. Finnairin teippauksissa taitaa olla kahdeksan autoa. JCDecauxin hinnoilla vastaavat kokoteippaukset maksavat pääkaupunkiseudun liikenteessä 174 400 euroa + alv (á 21 800 euroa + alv). Tässä mielessä Finnair on ottanut valinnut bussit mainosvälineeksi. Jos liikenne hoidetaan kohtalaisen hyvin lipputuloilla ja Finnair ei kovin merkittävästi maksa liikenteestä, on liikenne erittäin kannattavaa kokonaistaloudellisesti.
 
Muistaako kukaan 1960-70-luvulla elänyt, että millainen lentokenttäbussikäytäntö oli ennen nykyistä Finnairin-Pohjolan Liikenteen kuviota? Itse olin pikkupoika silloin ja on sellainen muistikuva että lentokenttäbussia Helsingissä johonkin 1970-luvun puoliväliin asti olisi ajanut Sirolan Liikenne Oy. Sitten muistan että Tammelundin Liikenteellä oli bussien kylkeen maalattu lentokoneen kuva, mutta tarkoittiko se sitä että heilläkin olisi ollut lentokentälle kulkevia busseja vai oliko se vain ulkonäön vuoksi?

t. Rainer
 
Muistaako kukaan 1960-70-luvulla elänyt, että millainen lentokenttäbussikäytäntö oli ennen nykyistä Finnairin-Pohjolan Liikenteen kuviota? Itse olin pikkupoika silloin ja on sellainen muistikuva että lentokenttäbussia Helsingissä johonkin 1970-luvun puoliväliin asti olisi ajanut Sirolan Liikenne Oy. Sitten muistan että Tammelundin Liikenteellä oli bussien kylkeen maalattu lentokoneen kuva, mutta tarkoittiko se sitä että heilläkin olisi ollut lentokentälle kulkevia busseja vai oliko se vain ulkonäön vuoksi?
Nykyisen Finnair-(bussi)liikenteen kaltaista kuljetustoimintaa harjoitti aikanaan Posti- ja lennätinlaitos - vaikkakin bussit olivat Finnairin teemaväreissä. Liikenne siirtyi jossain vaiheessa toiselle valtion bussiyritykselle. Finnair-bussien päättäri oli pitkään Töölössä hotellien alakerrassa.

Sirolan Liikenteen hoitama lentokenttäliikenne oli taas nykyisten 615- yms. linjojen edeltäjäliikennettä. Sirolan Liikenne siirtyi 1980-luvulla Oy Liikenne Ab -konserniin, mutta säilyi erillisenä tytäryhtiönä. Vuonna 1991 Oy Liikenne Ab tytäryhtiöineen myytiin Koivinston Autolle ja Vantaan Liikenteelle, ja tällöin Sirolan Liikenne päätyi Vantaan kaupungin omistukseen. Vuoden 1995 alusta 615 sekä eräät muut lentokenttälinjat siirtyivät silloiselle STA-konsernille tarjouskilpailun seurauksena.
 
Finnair-bussien päättäri oli pitkään Töölössä hotellien alakerrassa.

Ja sitä ennen Dagmarinkadulla.

Sirolan Liikenteen hoitama lentokenttäliikenne oli taas nykyisten 615- yms. linjojen edeltäjäliikennettä.

Sirolan autot olivat muistaakseni kokonaan sinisiä ja 70-luvun alussa väritys muuttui: valkoisen auton kyljessä leveä sininen raita. Postin Finnair-autoissa taisi olla vähän vaaleampi sininen ja olikos myös helma sininen?
 
Tosiaan posti ajoi ennen Pohjolan Liikennettä lentokentälle http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/G/Gold+Line/70000-79999/71381+AAO-316+SLHS-JL.jpg , mutta ennenkuin posti alkoi joskus 60-luvulla operoimaan lentokenttäajoa, oli silloinkin Pohjolan Liikenne, autot olivat hopeanvärisiä sinisillä raidoilla. Vielä aikaisemmin oli Aero oy:n omia busseja. http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/0+M...f+other+companies)/Aero+AF-41+AK52+070210.jpg http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/0+M...er+companies)/AERO+mik%E4+rek+AK50+030210.jpg
 
Katselin tänään Töölössä noita Finnair-busseja. Ainakaan autoissa 73 ja 75 ei ole minkään valtakunnan merkintää liikennöitsijästä. Eikö sellainen määräys ole, että liikennöitsijän nimen pitää olla näkyvissä bussin kyljessä?
 
Tietääkseni linja-autoissa isännän nimen maalaaminen on vapaaehtoista, jotkut sopimusliikenne-ehdot asia erikseen. Niissä kuorma- ja pakettiautoissa, missä on keltaisella reunustetut rekisterikilvet, pitää lukea isännän nimi ja kotikunta.
 
Olen ihmetellyt, miksi Töölössä pitää ajaa Töölönkadun kautta. Jonkin verran siellä matkustajia on, mutta ihan järkevä reittimuutos on. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, että lentoasemalle päin ajettaessa voi valita reitin, mikä on nopein. Mistä kuljettaja tietää nopeimman reitin? Sturenkadun kautta taitaa olla lyhyin reitti. Toisaalta kaikki pohjoiseen menevät kadut ovat ruuhkaisia ruuhka-aikoina.
 
Takaisin
Ylös