Onko niillä tosiaan lupa ottaa matkustajia Helsinkiin päin?
Tuosta en muuten tiedä, katsoin vain mitä yhteyksiä Matkahuolto tarjosi ja mihin hintaan. Luulisi ettei se tarjoa tuota yhteyttä, jos se ei ole käytettävissä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko niillä tosiaan lupa ottaa matkustajia Helsinkiin päin?
Jep, yhteys voi olla yöllä hidas, mutta ei vaihdollinen.......
Tuon kokeilun aikana linja kulki vielä tunnuksella 615N, jolloin sillä ei saanut matkustaa Helsingin sisällä......
Noista tulikin mieleen: Jos ratkaisu olisi 620N, se voisi tosiaankin olla siksi parempi, että se luo junaratojen välille jäävään isoon aukkoon uuden yhteyden ja Jufon havainnot yöliikkujista tosiasia - sen lisäksi hiljaisten tuntien linja voisi kiertää hiukan pidemmän lenkin korvaten aamuyölinjan 06N ja vähentäen linjoilla 64N, 70 ja 72 tarvittavien bussien määrää. Linja pitenisi vain n. 10 minuutilla ja joka toinen vuoro ajaisi 06N:n toista sivua ja joka toinen toista, kuitenkin molempiin suuntiin. Kuitenkin, koska Lentoasemalle ei ole hirmuista liikennettä, ei v61:tä kannattaisi ajaa enää aamuyöllä. Idea visuaalisessa muodossa.Tavallisina arkiöinäkin on usein keskustan yökerhoissa juhlivaa kansaa liikkeellä ja akselilla Kallio - Sörnäinen - Mäkelänkatu asuu paljon "viihteellä" käyvää nuorehkoa porukkaa joten uskoisin, että jonkin verran kysyntää 620N:n jokaöiselle läpiyön liikenteelle siltäkin taholta olisi. Ei varmaankaan tuulilasikuormia mutta kuitenkin enemmän matkustajia kuin nyt v61:llä.
Tunnin vuoroväli on liikaa, 30 min on kaikessa laadukkaassa liikennöinnissä HSL-alueen sisällä äärimaksimi. Lisäksi tiedetään kyllä, kuinka moni stadilainen landebusseja (tai Matkahuolto.fi:tä) osaa/jaksaa/keksii käyttää.Jotain tarjontaa lentokentälle on yöaikaan klo 2-5 myös kaukoliikenteen busseilla:
Helsingistä lento-asemalle:
3.00
3.15
4.15
Lentoasemalta Helsinkiin:
4.05
4.25
5.05
Hinta tosin suolainen 8,20€ mutta ei toisaalta mene yötaksaa. Nuo vuorot huomioon ottaen käytännössä lentoasemalle on jo nyt ympärivuorokautinen liikennetarjonta enintään tunnin vuorovälillä.
Onko niillä tosiaan lupa ottaa matkustajia Helsinkiin päin?
Noista tulikin mieleen: Jos ratkaisu olisi 620N, se voisi tosiaankin olla siksi parempi, että se luo junaratojen välille jäävään isoon aukkoon uuden yhteyden ja Jufon havainnot yöliikkujista tosiasia - sen lisäksi hiljaisten tuntien linja voisi kiertää hiukan pidemmän lenkin korvaten aamuyölinjan 06N ja vähentäen linjoilla 64N, 70 ja 72 tarvittavien bussien määrää. Linja pitenisi vain n. 10 minuutilla ja joka toinen vuoro ajaisi 06N:n toista sivua ja joka toinen toista, kuitenkin molempiin suuntiin. Kuitenkin, koska Lentoasemalle ei ole hirmuista liikennettä, ei v61:tä kannattaisi ajaa enää aamuyöllä. Idea visuaalisessa muodossa.
ja samaan kyytiin pitäisi vielä saada mahtumaan Vantaalle menevät matkustajat.
Unohdit nyt, että vuoroja lähtisi 3:30 asti vähintään 20 minuutin välein. Sen jälkeen riittää hyvin 30 min väli.06N:llä on 20 minuutin vuorovälillä niin paljon matkustajia, ettei puolen tunnin vuoroväli yksinkertaisesti riittäisi ja samaan kyytiin pitäisi vielä saada mahtumaan Vantaalle menevät matkustajat.
Kiitos tarkennuksesta, eli siis pe, la ja su riittäisi kolme vuoroa, arkisin vuoroja tarvittaisiin enemmän. Pääradalle olisi hyvä saada ympärivuorokautinen liikennöinti, kun se jo kuitenkin on hyvin lähellä sitä. Se, että junalla pääsee kotiin milloin vain lisäisi varmasti matkustajamäärää yleisestikin; varsinkin yöeläjille on tärkeää tietää kulkupeli, jolla pääsee aina matkaan.- Sama koskee junaliikennettä: et voi esittää, että T-junalle saadaan kolmella lisävuorolla / suunta 30 min vuoroväli läpi yön, kun oikeasti tuo vaatisi 8 lisävuoroa Helsingistä ja 7 lisävuoroa Helsinkiin. Viikonloppuisin pääradan junaliikenteessä ajetaan jo nyt lähes tauotta, joten muutaman lisävuoron ajaminen tuolloin ei liene aivan mahdoton ajatus. Sen sijaan 15 junavuoron lisääminen viikon matkustajamääriltään hiljaisimpaan ja toisaalta tuotantokustannuksiltaan erittäin kalliiseen ajankohtaan voi olla joukkoliikenteen nykyisellä subventioasteella täysin mahdoton ajatus. Lähtökohtana laskelmassasi kannattaa käyttää voimassaolevia aikatauluja.
Enpä malta hiukan sivusta olla huutelematta paria käytännön kokemusta lentokenttäliikenteestä. Lennän itse todennäköisesti keskimääräistä enemmän (30-40 lentoa vuodessa) ja työmatkoja lukuunottamatta pyrin aina käyttämään joukkoliikennettä yhteytenä kentälle.
Sitten niistä yövuoroista. Vaikka onkin totta, että 02-05 välillä saapuvia koneita saattaakin olla melko vähän - erityisesti kun huomaa ja muistaa joka päivä viimeisen 620N:n lähtevän 03:05 - niin lähteviä löytyykin sitten jo runsaasti 05-06 aikoihin, joihin ei oikein aamun ensimmäisellä bussilla ehdi. Ja tulipa tuossa sellainenkin tilanne eräänä elokuun aamuna todistettua, että 04:45 lähtö jätti Kurvista eteenpäin jengin pysäkeille ollessaan täysi. Ei mikään mukava juttu matkalle lähtijöille - varsinkin kun bussin hyötykuormana oli mm. toistakymmentä yökerhosta kotiin Tammistoon ja Kartanonkoskelle menijää, joiden paikka ei todellakaan olisi ollut lentokenttäyhteysbussissa.
Siinä kokemukset. Kyllähän näidenkin faktojen kanssa elää, kunhan muistaa ettei innostu Air Balticin usein tarjouksessa olevasta 05:05 lähdöstä Riikaan, kun siihen pitää aina laskea 40 euroa taksin hintaa päälle. Laadukkalla lentokenttäyhteydellä moinen ei olisi ongelma, mutta Helsinki-Vantaalla ei oikein homma toimi.
Nyt kun tuli Finnair-bussista puhe niin kuinkas laillinen se on?
Tuo ylläoleva on aivan totta. Lähtevien reittikoneiden suma alkaa n. klo 6.20. Jatkuen tasaisena siitäeteenpäin. Varsinkin puoli seitsemän ja seitsemän välillä on huomattavasti yhteyksiä kotimaan kentille sekä ulkomaille. Näistä itsellä on ollut kokomuksta varsinkin klo 7.00 Ouluun lähtevillä koneilla. Ainoa järkevä vaihtoehto Meilsahdesta on ollut ennakkotilata taksi, jotta varmasti ehtii kentälle, kun turvatarkastuksesta pitää päästä läpi, joka jymähtää heti aamukuuden jälkeen. Julkisilla ei uskalla yrittää (415 klo 5.10 liian tiukka ja 615 4.45 ei sovi, kun pitäisi päästä keskustaan. Siis valtinta taksi ja 47€.
(415 klo 5.10 liian tiukka ja 615 4.45 ei sovi, kun pitäisi päästä keskustaan. Siis valtinta taksi ja 47€.
Pääsuunnille voisi kyllä olla muutama runkolinjaratikka:Eikö mieluummin kannattaisi ajaa taksilla Rautatientorille joka maksaisi vaan 15-20e riippuen mistä päin Meilahtea olet tulossa ja vaihtaa sitten 615:n bussiin, säästäisit yhdensuuntaisessa matkassa parikymppiä. Toinen vaihtoehto on tilata edullisempi airport taxi joka kuljettaa suuresta osasta Helsinkiä Kentälle 27 eurolla. Tosiasia on vaan se ettei ole mahdollista kuljettaa kustannustehokkaasti aamuyöllä yksittäisiä matkustajia sieltä täältä halpaan hintaan kentälle.