Lentokone junan ja bussin vaihtoehtona

Onko lentoliikenne joukkoliikennettä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    36
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Haluaisin taas kerran tuoda esille sen, miten kilpailukykyistä joukkoliikenne on hinnan osalta pidemmillä matkoilla ja erityisesti olin kiinnostunut Demari-lehden toteamuksesta, jonka mukaan lentokoneesta on tullut joukkoliikennemuoto junan ja bussin rinnalle edullisten hintojen myötä.

Yritin etsiä mahdollisimman yleisen hinnan näille esimerkeille, lentoyhtiöiden kohdalla katsoin tämän ja seuraavan viikon hintoja yhtiöiden omilta nettisivuilta. Tässä löytämiäni tyypillisiä hintoja:

Vaasa-Helsinki yhdensuuntainen:
-FinnComm 38.46
-ExpressBus (via Pori) 37.00
-VR IC (ei-kampanjahinta) 48.40

Helsinki-Oulu yhdensuuntainen
-Blue1 39.00
-ExpressBus 77.20
-VR IC 64.30

Helsinki-Jyväskylä menopaluu
-FinnComm 108.59
-VR Pendolino 97.00
-ExpressBus 71.00

Nämä hinnat eivät tietysti ole täysin vertailukelpoisia, koska bussilla saattaa päästä hyvinkin lähdelle kohdettaan kaupungin pikavuoropysäkeille, juna vie keskustaan ja lentokone kulkee paljon muita nopeammin, mutta jotain suuntaa näistä voisi saada. Finnairia en edes ottanut hintavertailuun mukaan, koska sen hinnat eivät ole sillä tasolla, että sitä voisi pitää hinnassa vertailukelpoisena vaihtoehtona muille kulkumuodoille.

Ehkä selvin esimerkki, jossa nämä kolme kulkutapaa olisivat verrannollisia toistensa kanssa, olisi vierailumatka jollekin kaupunkiseudulla asuvalle tuttavalle, joka ajan hengen mukaan omistaa auton tai saa sen tarvittaessa käyttöön, joten hänelle ei ole merkitystä hakeeko tulijan juna- vai lentoasemalta.

Henkilöautoa en ottanut mukaan vertailuun, koska se on aivan oma lukunsa ja henkilöautoileva ihminen harvoin harkitsee junaa, bussia tai edes lentokonetta kotimaan matkoillaan, ellei kyse ole liikematkalaisesta. Selvästi huomaa esimerkiksi FinnCommin markkinoinnista, että selvin kohderyhmä näiden edullisten "joukkoliikennelentojen" markkinoinnissa ovat pääkaupunkiseudulla asuvat autottomat ihmiset, jotka muuten kulkisivat maakuntiin junilla ja busseilla. Helsinki vieläpä sijaitsee otollisesti kaukana useimmista maakunnista, toisin kuin esimerkiksi Jyväskylä, joten matka-ajat venyvät väkisinkin pitkiksi muilla kulkumuodoilla kuin lentäen (tai junalla joissain tapauksissa).

Hintavertailussa käyttämäni lähteet:
http://www.vr.fi/
http://www.expressbus.com/
http://www.fc.fi/
http://www.blue1.fi/
 
Viimeksi muokattu:
Lentokone voi olla joukkoliikenne vain tietyin varauksin. Suurimman osan seuraavista edellytyksistä pitää täyttyä:

- lentämisen hinta on kohtuullinen, max 2 kertaa normaalihintainen muu joukkoliikennematka, ja sillä hinnalla on päästävä kaikille lennoille
- kohteeseen ei ole toimivia juna-/bussi-/laivayhteyksiä
- lentoreitti korvaa joko luonnonkastrofin, sodan tai muun poliittisen selkkauksen vuoksi katkennutta muuta joukkoliikenneyhteyttä
- lentokentälle pääsee sekä lähtö- että määränpäässä kohtuuajassa julkisilla kulkuneuvoilla
- lentoreitti palvelee enimmäkseen asiointi- ja työmatkaliikennettä, sekä rahdin- ja postinkuljetusta, ei matkailua
- lentoreitti on vakavaraisen ja turvallisena tunnetun lentoliikenneoperaattorin lentämä
- lentovuorot ovat säännöllisiä, ne lennetään muulloinkin kuin huippusesonkina, poikkeuksena sellaiset jotka lennetään esim kelirikon tai jääolosuhteiden vuoksi korvatakseen laivaa

t. Rainer
 
Onhan se joukkoliikennettä, mutta eri asia sitten on, onko se järkevää ja ympäristön kannalta viisasta joukkoliikennettä.

Lentäminen sinänsä ei välttämättä ole ympäristövaikutuksiltaan merkittävästi haitallisempaa muihin liikennemuotoihin verrattuna (per henkilökilometri) mutta valitettavasti lentäminen lisää liikkumista järkyttävästi - varsinkin jos liput ovat alihintaisia.

-Janne
 
Lentoliikenteen sulkeminen joukkoliikenteen ulkopuolelle on aikaisemmin perusteltu sillä, että lentämisen korkeiden hintojen vuoksi lentäminen ei ole mahdollista joukoille. Tämähän ei enää pidä paikkaansa, joten ei pitäisi olla mitään estettä nimittää lentoliikennettä joukkoliikenteeksi.
 
Monelle lentokone on myös halvempi kuin juna tai bussi. Esimerkiksi Hki-Lpr maksaa aikuiselta veroineen *38,44e, kun taas Pendolinolla 42.00e.

*= Keskimäärin yksi lähtö kys. hinnalla per päivä.


Minulle esimerkiksi 5.4 Lappeenrantan maksaa 19,11e ja siihen sisältyy "ateria" eli mehu ja sämpylä. Matkat lentokentälle ovat ilmaisia matkakortin ansiosta ja Lappeenrannan päässä kode on kävelymatkan päässä. Hinta on n.3 euroa halvempi kuin Pendolinolla ja lyhyempi kävelymatka Lpr:ssä, "ateria" ja hieman nopeampi.
 
Lentoliikenne on joukkoliikennettä. Ympäristöystävällistä joukkoliikennettä se ei tosin ole. Lentokoneet eivät maksa polttoaineestaan veroja toisinkuin muut joukkoliikennevälineet. Tähän pitäisi saada korjaus.

Junaliikennettä pitäisi nopeuttaa ainakin Hki-Oulu -reitillä niin, että se olisi paremmin kilpailukykyinen lentojen kanssa.

Yöjunaliikenteen lopettaminen Kajaanista, Kuopiosta ja Joensuusta on varmasti lisännyt lentoliikenteen käyttöä.

Pidemmillä reiteillä lentoliikenne on hinnaltaan hyvinkin kilpailukykyistä, jos lentoliput ostaa ajoissa etukäteen.

Helsingin ja Pohjois-Suomen välillä maata pitkin kulkeva joukkoliikenne voi tulla lentoja selvästi kalliimmaksi varsinkin silloin, kun matkaan sisältyy juna- ja bussimatka. Näitä paikkoja ovat ainakin Kittilä, Enontekiö, Ivalo ja Kuusamo.
 
Mutta pitää ottaa huomioon että noita halpoja lentolippuja ei aina välttämättä saa kaikille vuoroille.
Itse olen käyttänyt lentokonetta koska se o ainakin ollut tähän asti minulle halvin vaihtoehto,junalla Helsinkiin täällä Oulusta on menolipun hinta sama kuin lentäen menopaluu.
Vr:llä oli aikoinaan alennuskortti joka oikeutti hiljaisena aikana 30% alennukseen lipusta eli voisivat palauttaa tämän kortin niin voisitvat saada lisää matkustajia juniin arkipäivinä.
 
Helsingin ja Pohjois-Suomen välillä maata pitkin kulkeva joukkoliikenne voi tulla lentoja selvästi kalliimmaksi varsinkin silloin, kun matkaan sisältyy juna- ja bussimatka. Näitä paikkoja ovat ainakin Kittilä, Enontekiö, Ivalo ja Kuusamo.

Toisinsanoen näitä paikkoja ovat kaikki, jonne Finncomm tai Blue1 lentää...

Itse ensi kesän Lapin reissua suunnitellessani totesin, että kun ajoissa ostaa niin Finnairiltakin löytyy Ivaloon kohtuullisia hintoja (normaali aikuisen menopaluu toimituskuluineen 155 euroa). Juna+bussi olisi tullut ilman makuupaikkaakin kymmeniä euroja kalliimmaksi.
 
Vr:llä oli aikoinaan alennuskortti joka oikeutti hiljaisena aikana 30% alennukseen lipusta eli voisivat palauttaa tämän kortin niin voisitvat saada lisää matkustajia juniin arkipäivinä.


Kyllähän arkipäivinä se voisi onnistuakkin, jos tarjous ei koske perjantaita eikä Helsinki-Kouvola ja Helsinki-Tampere välejä.
 
Mielestäni lentoliikenne on joukkoliikennettä. Nykyisinhän, kun on kaiken maailman halpalentoyhtiöitä, ja muilta tulee myös tarjouksia. Joskus lentokone voi tulla jopa halvemmaksi. Toisaalta lentomatkustamisen voi tehdä myös kalliiksi, kuten junamatkustamisen myös. Kummassakin, kun on yleensä business-palveluita, joilla hintaa saa ylöspäin.
 
Finncomm jatkaa matkustajien houkuttelua busseista ja junista, mutta on uutena kohderyhmänä ottanut henkilöautoilijat. Markkinointijohtaja Tuure Holkko kehuu uusien lentokoneiden energiatehokkuutta ja toivoo, että kun lentoliput ovat samanhintaisia tai jopa edullisempia kuin auton bensat, niin ihmiset jättäisivät autonsa lentoasemalle ja jatkaisivat matkaa nopeammalla kyydillä ja saasteettomammin. Miksikäs ei, jos noin miettii. Potkuriturbiinikoneet ovat tehokkaita kapineita ja kun ne yleensä ovat aika hyvässä lastissa, niin pärjäävät päästöissä varmaan hyvin yksin tai ehkä jopa kaksin ajavalle autoilijalle.

Halpaa 39 euron konseptia tuodaan etenkin reiteille Vaasaan, Kemi-Tornioon ja Joensuuhun, joilla matkustajamäärät ovat piristymään päin. Lappeenrannasta lennot lakkautettiin nopeiden junien tieltä. Pori, Tampere, Turku ja Jyväskylä ovat kiikun kaakun, ehkä Seinäjokikin, sinne matka on pitkä mutta juna nopea. Lyhyiden reittien tulevaisuus riippunee aika paljon siitä, miten hyvin juna onnistuu kuljetuksissa Helsinki-Vantaalle ja Helsinkiin, pääseekö vaihdotta ja onko matka riittävän nopea.

Niin ja se 39 euron konseptihan perustuu siihen, että ulkomaille jatkolennoilla suuntaavat bisnesmatkaajat (ja kotimaan sisällä matkustavat lentojen vaihtokelpoisuutta arvostavat) ostavat liityntälentolippunsa hyvään, 100-300 euron hintaan ja koska koneet eivät tule näin täyteen, loput paikat myydään kotimaan sisäisille matkustajille kustannuksia kattamattomaan hintaan lisätulojen hankkimiseksi, samalla parantaen ekotasetta kun samalla päästömäärällä saadaan enemmän ihmisiä kuljetettua.

Voisin ajatella, että jos alettaisiin ajaa vaihdottomia busseja Tampereelta ja Turusta Helsinki-Vantaalle ja matkatavarat saisi lähtöselvitettyä jo lähtöpaikan Matkahuollossa ja sen jälkeen niistä ei tarvisisi välittää, voisi olla kilpailukykyistä liityntälentoon verrattuna. Lahdestahan on jo suoria pikavuoroja lentoasemalle, mutta ei niihin vielä saa matkatavaroita lähtöselvitettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en pidä lentoliikennettä joukkoliikenteenä. Junaan, linja-autoon ja jopa henkilöautoon verrattuna lentokone on ympäristön kannalta huonoin vaihtoehto. Lentoliikenne on täysin öljystä riippuvaista ja koska ilmastotavoitteet kiristyvät koko ajan niin en usko että lentoliikenteen tulevaisuus on kovin valoisa.

Lisäksi lentokone kulkee kahden kaupungin välillä eikä se mitenkään palvele reitin varrella asuvia. Esimerkiksi Helsinki-Oulu välillä kulkevaan junaan voi nousta Tampereelta mutta lentokoneeseen ei voi. Suomessa lentokoneella voi matkustaa ainoastaan Helsingistä muihin kaupunkeihin tai muista kaupungeista Helsinkiin. Mielestäni lentoliikenteen polttoaineita pitäisi verottaa ja linja-autoille sallia polttoöljyn käyttö. Dieseljunien polttoaineen on myös oltava verotonta jatkossakin.
 
Takaisin
Ylös