Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sähkö toki on samanlaista, ja sähköntuotantotapojen kokonaisuuden säilyessä ennallaan kokonaispäästöt ovat ennallaan. Se tosin ei muuta sitä faktaa, että VR ostaa nimenomaan osuuksia vesivoimaloiden tuotosta. Muut sitten ostavat suhteessa "likaisempaa" sähköä.
CO2-vapaan energian tuottajat eivät voi tehdä sopimusta suuremmasta energiamäärästä kuin minkä pystyvät tekemään. CO2-vapaata sähköä ostava siis ostaa nimenomaan CO2-vapaata sähköä tuottavien voimaloiden tuotannon. Niiden sähkön CO2-rasite kasvaa, jotka eivät osta sähköään päästövapaasta tuotannosta vaan sekamarkkinoilta.
Tämä vaikuttaa sähkön tuotannon markkinoihin siten, että esim. hiilivoimala pyörii pienemmällä teholla, koska sen kaikkea tehoa ei tarvita. Ja CO2-päästöjä syntyy siten vähemmän. Jos VR Oy ostaisi halvempaa hiilisähköä, hakevoimala voisi jäädä vaille kuormaa ja hiiltä poltettaisiin enemmän.
Taisi URL unohtua. Se on siis tällainen:
http://www.oulu.fi/resopt/STEF-sem/Lettenmeier.pdf
Hmm. Tuon tutkimuksen mukaan liikenteen luonnonvarojen kulutus Suomessa on:
Yksikkö on kg uusiutumattomia luonnonvaroja / person /km
Metro: 0,29 kg
Linja-auto: 0,32 kg
Raitiovaunu: 0,36 kg
Lähijuna: 0,53 kg
Lentokone(kotimaan): 0,56 kg
Pitkän matkan juna 1,37 kg
Henkilöauto: 1,44 kg
Kuinkahan paljon junamatka uudessa makuuvaunussa kuluttaa luonnonvaroja, varmasti paljon tavallista junamatkaa enemmän.
Tuon tutkimuksen perusteella vaikuttaa selvältä, että makuuvaunumatka autojunalla on selkeästi eniten uusiutumattomia luonnonvaroja kuluttava matkustusmuoto.
Lisätietoja MIPSistä: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/mips-luokat
Tukkumarkkinoilta voi ostaa vain sekasähköä. CO2-sähköä tuotetaan runsaasti siksi, että sen tuotanto on halvempaa kuin CO2-vapaan sähkön ja hinta on korkeampi kuin sähköpörssin markkinahinta.Jos CO2-vapaan ja CO2-pitoisen sähkön välillä olisi merkittävä hintaero, tuo voisi jotain todellista muutosta toteutuakin. Nykyään vaan kaikki merkittävillä tukkumarkkinoilla myytävä sähkö maksaa käytännössä saman verran.
Olet aivan oikeassa. Tässä – kuten monessa muussakin ympäristökuormitusten laskennassa – menevät sekaisin kiinteät ja muuttuvat vaikutukset.Myös laskentatapa eli mips-luvun laskeminen suoritettuihin henkilökilometreihin nähden vääristää.
VR Oy voi tehdä sähkönhankintasopimuksen esim. hakevoimayhtiöltä. Silloin sopimus tehdään suoraan tuottajan kanssa ohi pörssin. Hinta sovitaan kahden kesken ja sidotaan muihin tekijöihin kuin sähköpörssin hintaan. Todennäköisesti tuotantomenetelmän ja polttoaineen tuotantokustannuksiin. Eli hinta on aivan toinen kuin pörssihinta.
Tällainen tilastointi ja sen takominen kansalaisten päähän ohjeeksi on vakava virhe ja kaiken kehityksen este. Ihmisille pitäisi kertoa mm. se, että matkustamalla joukkoliikenteellä ja ottamalla käyttöön vapaata kapasiteettia he eivät lisää lainkaan ympäristön kuorimitusta. Sen sijaan autoilu ja lentäminen aiheuttavat lähes aina lisäkuormitusta. Jokainen automatka on lisää kuormaa ja myös lentoliikenteessä menetellään suurten lentokustannusten vuoksi siten, että vuoroja peruutetaan, jos niille ei osteta kylliksi lippuja.
VR:n makuuvaunuhankinnat aiheuttavat siis käytännössä jatkuvan luonnon kuormittumisen, joka jatkunee vuosikymmeniä. Ihan riippumatta siitä, onko järkevästi kysyntää hotellihuoneita rahdataan poliittisista syistä jatkuvasti ympäri maata. Ympäristövaikutuksista viis veisataan.
Miksi ihmeessä ympäristöä rajusti kuormittavan makuuvaunumatkustuksen päästöt pitäisi laskea vain muuttuvan osuuden mukaan?
Toinen juttu on, että millä suosittu yö- /autojunaliikenne etelä- ja pohjois-Suomen välillä korvattaisiin?
Tuo on hyvä kysymys, vuonna 2005 makuuvaunujunissa kulki 381000 matkustajaa ja 38000 autoa.
Pohjoisen matkailulentoasemilla oli vuonna 2008 kotimaan matkustajia
Kittilä: 164000
Ivalo: 113000
Kuusamo: 79000
Yhteensä: 356000
Lisäksi Rovaniemellä oli 309000 matkustajaa, joista suuri osa oli matkailijoita. Vaikuttaa, että lentokoneella olisi hiukan suurempi markkinaosuus pohjoisen matkailijoista kuin junalla.
Ivalon ja Kuusamon voi laskuista jättää pois koska niille kentille matkustaville ei ole junasta korvaajaa, mutta Kemi sensijaan pitäisi ottaa mukaan.
Mielenkiintoisa on kuitenkin Rovaniemen kentän suht suuri matkustajamäärä. Onkohan niissä mukana myös kansainvälinen liikenne joka on joulun aikoihin aika runsasta?
Miksi autojuna ei ole Saariselälle menijälle vaihtoehto, jos se on vaihtoehto Leville menijöille? Suomen vilkkain autojuna-asema on Rovaniemi ja suosituin hiihtokeskus on Levi.
Rovaniemi -Levi on 170 km
Rovaniemi -Ivalo on 288 km
(Kolari -Levi on 70 km)
Rovaniemi purkaa autojunalla tulijoita mm Pyhätunturille, Sallaan, Luostoon, mutta myös ne Leville menijät jotka eivät ole onnistuneet saamaan autonsa Kolarin junaan.