Nesteen palmuöljybisnes on kyllä pahempi ympäristökatastrofi kuin perinteiseltä kentältä tuleva fossiilinen öljy.
En lähde arvioimaan, kumpi on pahempi, mutta palmuöljyssäkin on ongelmansa. Nesteelle itselleenkin palmun käyttö on kuitenkin välivaihe, jolla tähdätään seuraavaksi puukuituun ja sitten mikorbeihin. Nesteelläkään ei ole varaa kehittää tekniikkaa ilman tuloja, joita nyt on saatavissa öljykasivien ja ensi vaiheessa öljypalmun avulla. Minusta ei näytä siltä, että Nesteellä ei tiedettäisi öljypalmun ongelmia, myös sitä, ettei se ole riittävä raaka-aine globaalilta kannalta. Riittävää on vasta mikrobien käyttö.
Parempi vertailukysymys olisi, että miten paljon parempi BP:n tulos olisi, jos se olisi hankkinut esim. Norjassa vaadittavat turvalaitteet myös amerikkalaisille porauslautoille, vaikka niitä ei säädösten mukaan vaadittaisikaan.
Luultavasti BP:n tulos olisi olennaisesti huonompi, jos se olisi käyttänyt rahaa turvalaitteisiin ennen tätä katastrofia. Nyt luultavasti käy niin, että vahingon kulut ovat suuremmat kuin säästetyt turvainvestoinnit. Lisäksi on ollut leväperäisyyttä jopa siinä, minkä verran on varauduttu ongelmiin. Kuulin jostain, että hälyyttävä paineen nousu oli havaittu muutamia tunteja ennen vahinkoa, mutta siihen ei välitetty reagoida. Lisäksi turvalaitehydrauliikka ei ollut toimintakuntoinen.
Tarkoitan siis kaikkiaan sitä, että jos merellä poraaminen tehdään turvalliseksi, se ei luultavasti ole enää kannattavaa vaihtoehtoisiin polttonestetuotantokeinoihin nähden ainakaan lähitulevaisuudessa. Nythän käytännössä toimitaan niin, että tingitään kustannuksissa ja annetaan sellaisten vahinkojen tapahtua, joita ei edes rahalla korjata. Ne ovat mukavia vahinkoja sikäli, ettei niistä tarvitse maksaa edes vakuutusyhtiöiden, koska ei ole olemassa keinoja luonnon ennallistamiseksi. Sen sijaan tämän ennallistamistarpeen estäminen maksaa tolkuttomasti, joten ilman muuta on kannattavaa jättää käyttämättä siihen rahaa.
Sama logiikkahan on ydinvoimassa. Jos ydinvoimala poksahtaa ja hävittää jonkin seudun kuten atomipommi, eihän sitä hävitystä mitenkään millään rahalla korvata. Tosin rahalla korvattavatkin vahinkoskenaariot ovat käyneet niin suuriksi, etteivät vakuutusyhtiöt enää myönnä vakuutuksia ydinvoimariskien varalle.
Liioittelet ehkä aavistuksen verran. BMW:llä on pitkä kokemus polttomoottoriautoista, jotka käyttävät polttoaineenaan vetyä. Ongelmana on lähinnä infrastruktuurin puute ja varastoinnin hankaluus.
Onhan vetykokeiluja ollut joukkoliikenteenkin puolella. Mutta ei ongelma ole ajoneuvon ”tankista pyöriin” -hyötysuhteessa vaan siinä, että jo vedyn valmistuksen hyötysuhde syö kannattavuutta. Ja päälle tulevat vedyn turvallisuusriskit sekä käsittelyn hankaluus. Polttoneste on sentään varsin helppoa tavaraa verrattuna kaasuihin.
Oma arvioni on akkujen puolella, mutta onhan sielläkin ongelmansa. Niitä tehdään hankalista raaka-aineista, joiden maailmanmarkkinat tulevat muuttumaan olennaisesti, kun akkuja ryhdytään valmistamaan siinä määrässä, jota ajoneuvoihin tarvitaan.
Antero