TEP70
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 25 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,382
Liettuan rautateiden LG:n nettiaikatauluista saa sellaisen käsityksen, että liikenne Klaipedan ja Siluten/Pagegiain välillä on loppunut eilen 15.9.2005. Tuota väliähän ajettiin kahdella junaparilla, yksi aamulla ja yksi iltapäivällä. Perjantaisin ja sunnuntaisin iltajuna jatkoi Silutesta Pagegiaihin lähelle Kaliningradin alueen rajaa. Liikennettä hoidettiin melko kulahtaneilla unkarilaisen Ganzin valmistamilla D1-moottorivaunuilla. On tietysti melko selvää, etteivät D1-junan kovat puupenkit oikein pärjää kilpailussa busseille tai kasvavalle henkilöautoliikenteelle, mutta silti on harmillista, että Liettuan matkustajajunien käytössä oleva rataverkko supistui taas.
Tuo Klaipeda-Pagegiai oli melko hankala rata matkustaa harrastajallekin, koska Pagegiaihin asti pääsi vain kahtena päivänä viikossa ja yhteydet Pagegiaista eteenpäin ovat melko kehnot. Rengasmatkaan tuota rataa oli siis vaikea yhdistää. Itse matkustin radan kesällä 2004, tulin ensin Kaliningradista Sovjetskiin samanlaisella D1-junalla (myös tuolla radalla vain yksi vuoro suuntaansa), yövyin Sovjetskissa ja kävelin rajan yli seuraavana päivänä. Rajan toiselta puolelta Panemunesta on vielä viitisen kilometriä kävelyä Pagegiaihin. Sieltä sitten D1:llä Klaipedaan ja edelleen yöjunalla Vilnaan. Ei aivan suorin eikä yksinkertaisin reitti Kaliningradista Vilnaan. :lol:
Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.
http://www.litrail.lt
Liettuan rataverkkokartta
Tuo Klaipeda-Pagegiai oli melko hankala rata matkustaa harrastajallekin, koska Pagegiaihin asti pääsi vain kahtena päivänä viikossa ja yhteydet Pagegiaista eteenpäin ovat melko kehnot. Rengasmatkaan tuota rataa oli siis vaikea yhdistää. Itse matkustin radan kesällä 2004, tulin ensin Kaliningradista Sovjetskiin samanlaisella D1-junalla (myös tuolla radalla vain yksi vuoro suuntaansa), yövyin Sovjetskissa ja kävelin rajan yli seuraavana päivänä. Rajan toiselta puolelta Panemunesta on vielä viitisen kilometriä kävelyä Pagegiaihin. Sieltä sitten D1:llä Klaipedaan ja edelleen yöjunalla Vilnaan. Ei aivan suorin eikä yksinkertaisin reitti Kaliningradista Vilnaan. :lol:
Kaikissa kolmessa Baltian maassa rautateiden henkilöliikenne on supistunut huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana, eikä tulevaisuuskaan kovin valoisalta näytä. Rahanpuutteessa ei voida hankkia uutta kalustoa markkinoilta, vaan joudutaan tekohengittämään vanhaa, neuvostoaikaista kalustoa.
http://www.litrail.lt
Liettuan rataverkkokartta