Raporttia Liettuasta kesäkuulta.
Aikatauluissa junia Vilnasta itään ajetaan kalustolla, jossa on vain kolmas luokka. Aiemmin näitä on ajettu Pesan 620-tyypin kiskobusseilla. Ostin lipun ja yllätyin kun juna saapui laiturille: Se oli Vagonkan kaksikerroksinen sähköjuna. Lippuja myytiin vain kolmanteen luokkaan, mutta junassa ei ollut kolmannen luokan osastoa.
Aiemmin 620-sarjan kiskobussit veivät Vilnasta myös Jašiūnaihin ja lentokentälle ja Marcinkonysiin. Tällä kertaa näihin uuntiin ajettiin Metrovagonmashin kaksivaunuisilla dieseljunilla. Luulin jo, ettei koko 620-tyyppi ole käytössä Vilnan seudulla, kunnes sellainen juna (tai 630) tuli vastaani Pabradėssa (Turmantasin / Väinänlinnan suuntaan). Yleisesti Turmantasin liikenne hoidetaan DR1A-dieselmoottirjunin. Metrovagonmashin junalla en päässyt matkustamaan, sillä Jašiūnaihin ei ollut sunnuntaina junaliikennettä (menin sitten yksityisautolla).
Junia Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan sekä 730-tyypin dieselmoottorijunilla että veturivetoisina. Liettuassa on siis edelleen (tai taas?) maan sisäisiä veturivetoisia matkustajajunia. Veturina on Siemens ER20 ja vaunustona kolme Pesan tai Tverin korkealattiaista vaunua. Muita kohteita 730-tyypin junille ovat Riika ja Krakova. Krakovan juna ajaa tosin vain Mockavaan saakka, jossa on vaihto puolalaiseen junaan.
Junaliikenteen vuoroja ei vaikuteta ajettavan Vilnan läpi. Kenasta tuleva juna kääntyy Vilnassa takaisin Kenaan, samoin Kaunasista tuleva juna kääntyy takaisin Kaunasiin. Menin itse Kaunasin suuntaan junalla, joka tuli idästä, mutta en ole varma, kuljettiko se juna matkustajia vaihdottomasti reitillä Naujoji Vilnia - Kaunas. Juna seisoi Vilnassa vartin verran, mikä ei varmasti ole mukavaa seisahdus mahdollisille idästä tuleville matkustajille.
Junissa ei ole ravintolavaunuja eikä kärrymyyntiä vaan korimyynti. Konduktööri kulkee korin kanssa ja myy korissa olevia tuotteita; tölkkijuomia ja perunajauhoista puristettuna lastuja. Kuumia juomia tai kylmätuotteita ei näissä junissa ole. Pesa 730-junissa taitaa olla mahdollisuus ostaa kuumia juomia, mutta näitähän ei kulje kuin kansainvälisillä reiteillä ja Klaipedan reitillä.
Lippuja myydään asemilla. Vilnan asemalta on suurin osa lippukassoista suljettu, viime vuonna kassoja oli useampia. Jonoa en nähnyt avoinna oleville kassoille. Myös muilla vierailemillani asemilla lippuja myytiin asemarakennuksen odotushallissa. Suurin osa ostaa kuitenkin lippunsa kännykällä. Kännykällä voi ostaa lipun joko sovelluksesta tai selaimella. Maksu onnistuu myös kätevästi Apple Paylla.
Sähköistys etenee. Vuosi sitten Vilnan "kehäradalla" (Kyviškės - Aukštieji Paneriai) en nähnyt merkkikään sähköistyksestä, mutta nyt jo ajolanka heilui tuulessa. Samoin Vilnasta lentokentän suuntaan oli sähkörataa rakennettuna. Veikkaisin, että lentokentältä sähköistystä jatketaan kehäradan risteyasemalle Juodšiliaihin saakka. Sähköistystä tehdään lännessä ensin Šiauliaihin saakka, josta jatketaan Klaipedaan.
Sähköistyksen myötä Liettuaan tulee uusia sähköjunia. Osa näistä on pelkällä suoralla sähköllä toimivia, osa lataa akkuja langan alla ajettaessa. Tämä muuttaa liikenteen täysin. Lähdetään arvailemaan muutoksia.
Vilnasta Klaipedaan ajetaan varmasti vain sähköjunilla. Tämä vapauttaa kaikki 730-sarjan junat kansainväliseen Riian ja Krakovan liikenteeseen. Osa akkujunista sijoitetaan Šiauliaihin, sillä siellä joka vuorolla ajetaan osa matkasta (Šiauliai - Radviliškis) langan alla, jolloin akut latautuvat.
Vilnassa akkujunilla on tarkoitus ajaa Marcinkonysiin. Miten käy Jašiūnain liikenteen? Sitäkin voitaisiin ajaa akkujunilla, joita voisi ladata ajon aikana ainakin lentokentälle saakka. Akkujen voimin ei ehkä voisi ajaa Šalčininkaihin (ei matkustajaliikennettä tällä hetkellä) saakka, tai ainakin perillä pitäisi ladata akut. Näin ollen mikäli liikennettä jatketaan Jašiūnaista etelään, ajetaan sitä mahdollisesti dieseljunin. Tähän sopivat sekä Metrovagonmashin RA2-junat että Pesan 630-sarjan kiskobussit. Myös Turmantasin (Väinänlinnan suunnan) liikenne säilyy dieselvetoisena. Väinänlinnan liikenteeseen sopisi kapasiteetiltaan Pesan 730-sarjan kolmivaunuinen juna, jossa on myös ykkösluokka.
Lisäksi dieseljunille saattaisi jäädä reitit Rokiškisiin (Šiauliai - Väinänlinna -radalla), Klaipedasta Siluteen ja Kaunasista Marijampolen suuntaan. Näillä reiteillä ei ole lainkaan sähköistystä, joten akkujunat pitäisi ladata aina päätepisteissä. Sähköistämätön osuus Šiauliaista Rokiškisiin on liian pitkä akuilla ajettavaksi. Osa dieseljunista ehkä voidaan myydä tarpeettomina.
Kerrottakoon nyt vielä tavaraliikenteestä sen verran, että Vilnan ratapihoilla näkyi seisomassa paljon M62 ja 2M62-vetureita. Liikenteessä näkyi vain ER20- ja TEM TMH-vetureita. Sähkövetureita ei Liettuaan tietääkseni ole tilattu.