Liettuan matkustajajunaliikenne

Vilna-Pietari-yöjunan liikennöinti on loppunut siten, että viimeinen lähtö Vilnasta oli 31.5.2015 ja Pietarista 1.6.2015. Katsoinkin marraskuun lopussa, että junassa oli vain kolme liettualaista vaunua.
 
LitRail on aloittamassa AC sähköverkon laajentamisen välille Kena-Vilnius-Kaišiadorys-Radviliškis-Klaipeda

Juuri myönnetyllä lainalla hankitaan myös uutta kalustoa: "The loan will also see acquisition of seven three-car diesel multiple units for passenger railway services"

http://www.railway-technology.com/n...68m-eib-loan-to-upgrade-rolling-stock-4793066


Valmistuessaan sähköistys kattaa Liettuan kauttaaltaan itä-länsi suunnassa

Latvian ja Liettuan ratojen sähköistysprojektien jälkeen ainoa sähköistämätön osa on välillä

Jelgava - Siauliai
 
Viimeksi muokattu:
Havaintoja Vilnasta ja Kaunasista syyskuussa.

Kansainvälinen liikenne. Vilna on ainoa asema, josta voi nousta EU-maiden ulkopuolelle menevään junaan. Asemalla on yksi laituri varattu näille junille. Tälle laiturille on käynti tullin kautta, joten harrastelijoita ei sinne oteta kirjoittamaan vaunujen numeroita muistiin. Junia Minskiin ajetaan ainakin modernilla niveljunalla. Lisäksi näin Vilnan asemalla Vilna-Minsk-kilvitetyn valkovenäläisen DR1B-junan. Junia Venäjälle ja Kaliningradiin ajetaan RZD:n punaharmailla vaunuilla. Junia Kaunasista Puolaan ajetaan nivelöidyllä kaksivaunuisella junalla.

Sähköliikenne. Vilnan ja Kaunasin välillä ajetaan Skoda-Vagonkan kaksikerroksisilla junilla, joissa on kaksi tai kolme vaunua. Eri junavuoroilla on eri matka-aikoja ja eri hintoja. Mistään tasatahtiliikenteestä ei siis voida puhua. Junia säilytetään öisin Vilnan aseman raiteilla.

Vilnan ja Trakain välillä ajetaan heiluriliikennettä neljävaunuisella ER9M-junalla. Trakaista Vilnaan saapuva juna lähtee takaisin Trakaihin samalta raiteelta käymättä välillä varikolla.

Dieseljunaliikenne. Naujoji Vilniaan ei ajeta sellaisia sähköjunia, joihin matkustajia otettaisiin. Onkohan Naujoji Vilnian sähköjunavarikko edes käytössä? En tiedä, onko ratkaisu pysyvä vai vain sähköradan rakennuksen aikainen. Kuukauden vaihtuessa pitäisi sähköistyksen valmistua Kenaan saakka. Naujoji Vilnian aseman seinällä on Turmantasin ja Kenan suunnan junien aikataulut. Näitä junia ajetaan Pesa 620 -moottorivaunulla, jossa on neljä akselia ja korkea lattia. Vilnaan saapuva juna näyttäisi useimmin palaavan sinne, mistä oli tullutkin. Kaunasin ympäristössä oli myös ajossa Pesa 620 -moottorivaunuja.

Vilnan lentokenttäliikenteessä on yksi Pesa 620 -vaunu. Juna ajaa yhden edestakaisen vuoron kerran tunnissa.

Junia Marcinkonysiin (nykyinen pääteasema entisellä Hrodnan radalla) ajetaan DR1A-yksiköillä. Mielestäni samoilla junilla ajettiin myös jonnekin Klaipedan ja Siauliain suuntaan. Klaipedan junaliikennettä varten on nivelöityjä Pesan dieseljunia, mutta yhtään en nähnyt asemalla tai linjalla. Olisinkohan vain ollut väärään aikaan kyttäämässä. RA2-junia luulen nähneeni varikolla Vilnan aseman lähellä, mutta yhtään en nähnyt liikenteessä. Ehkä tämäkin oli huonoa tuuria.

Aikataulujen perusteella voi päätellä jotain kalustosta. Vagonkan junissa on ykkös- ja kakkosluokat. Pesa 620M -moottorivaunussa on vain kolmannen luokan paikkoja. Klaipedaan ajetaan ainakin kahdella eri junatyypillä: toisessa on vain kakkosluokan vaunuja, toisessa on myös ykkösluokka. Trakaihin on pääsääntöisesti vain kolmannen luokan paikkoja, mutta aamuyöllä reittiä ajetaan junalla, jossa on vain kakkosluokan paikkoja. Kakkos- ja kolmosluokan välillä ei ole hintaeroa.

Ja lisäksi bongausvinkki. Vilnan asemalaiturille on avattu baari nimeltä Peronas. Nimi siis tarkoittaa laituria. Tuolta näkee mukavasti junia. Saa myös lasten juomia. Aikuisten juomien valikoima on runsas, mutta vain yhtä paikallista käymisteitse valmistettua kuraa on saatavana. Kaikki muu onkin tuontitavaraa. Tämä on ehdottomasti aseman suosituin laituri.

Huomaattehan, että tällä kertaa tässä kirjoituksessa oli vain havaintoja neljän päivän ajalta. Tämä kirjoitukseni ei ole absoluuttinen totuus koko liikenteestä, sillä liikkeellä on varmasti ollut junia, joita en ole havainnut.
 
Kaunaksen aseman tuntumassa perusparannustyöt (?) on saatu päätökseen ja Vilnan ja Kaunaksen väliset junat kulkevat taas Kaunaksen pääasemalle asti. Vielä lokakuussa Kaunauksen päässä junat jäivät Palemonasin seisakkeelle josta oli ilmainen bussikuljetus pääasemalle. Väliähän operoidaan kaksikerroksisella Skodan kalustolla ja ykkösluokankin lipun saa 5-6 eurolla helposti ostettua netistä (https://www.traukiniobilietas.lt/portal/en).

Isompi juttu liene se, että lähitulevaisuudessa kaupunkien välinen yhteys tullaan Rail Baltikan myötä operoimaan suurnopeusjunilla, joista osa jatkaa matkaa Riikaan ja Tallinnaan, osa Varsovaan. Matka-ajaksi on kaavailtu 38 minuuttia (artikkelista käy ilmi arvioita muillekin reiteille):

https://madeinvilnius.lt/naujienos/...kelione-is-vilniaus-i-kauna-truks-38-minutes/
 
Olisiko tuoreita havaintoja Liettuasta? Jouduin perumaan keväälle suunnitellun matkani, joten matkustin sitten virtuaalisesti ja tutustuin aikatauluihin.

Liettuan matkustajajunien käyttämä sähkörataverkko koostuu linjoista Valko-Venäjän raja - Kena - Vilna - Kaunas ja Lentvaris-Trakai. Matkustajajunia Valko-Venäjältä tulee sähkön voimalla Liettuaan. Maan sisäinen sähköjunaliikenne koostuu heilurilinjoista Vilna-Kaunas ja Vilna-Trakai. Naujoji Vilniaan ei siis pääse sähköjunalla vaan siellä pysähtyvät Kenan-junat ja Ignalinan suunnan junat. Kenan junat ajetaan Pesan M620-kiskobussilla vaikka koko matka kulkee ajolangan alla. Kaikki sähköjunat ovat Vagonkan kaksikerrosjunia eikä yhtään riialaista ole enää käytössä. Vagonkan junilla ajetaan ilmeisesti myös Minskiin.

Olisiko sähköjunista pulaa, kun riialaisia ei enää ole käytössä eikä Kenaan riitä sähköjunia? Liettuaan on tarkoitus ostaa kahdeksan kappaletta sähkömoottorijunia kaupunkikäyttöön. Veikkaan, että näillä junilla jatkossa hoidetaan Kenan ja Trakain liikenne. Klaipedan ja Minskin liikenteeseen tulee samaan junatyyppiin perustuvia nopeita (160 km/h) junia, joissa on ensimmäisen ja toisen luokan lisäksi bisnesluokka. Samaa kalustoa on tarkoitus lisäksi hankkia dieselkäyttöisenä.
 
Entä oliko Latviassa ja Liettuassakin muuta kuin neukkukalustoa henkilöliikenteessä?
Ai ajetaanko Lietttuassa matkustajajunia neukkukalustolla? Vähäsen, joo. Sähköjunaliikenteessä on vain Škodan kaksikerroksisia junia. Viimeksi Trakain sähköjunaliikenne hoidettiin ER-junalla, mutta nyt sekin ajetaan Škodalla. Dieseljunaliikenne hoidetaan pääosin Pesan moottorivaunuilla, mutta DR-junia on myös liikenteessä. Silloin, kun junat viimeksi kulkivat rajan yli Latviaan, ajettiin juuri ne vuorot DR-junin. Tällä hetkellä Latvian rajan ylittävää liikennettä ei ole, mutta DR-junat on keskitetty tietyille reiteille. Onkohan Liettuassa jälleen maan sisäistä veturivetoista matkustajaliikennettä?

Liettuan ja Latvian välille suunnitellaan jälleen matkustajajunaliikennettä. Junat kulkisivat Riiasta Siauliaihin ja Vilnaan. Vilnaan ajettaisiin sekä Siauliain että Väinänlinnan kautta.

Puolan ja Liettuan välillä on matkustajajunaliikennettä. Aikatauluista en enää löydä suoraa normaaliraiteista junaa Bialystokin ja Kaunasin välillä. Sen sijaan yhteys Vilnan ja Krakovan välillä onnistuu yhdellä vaihdolla Mockavassa. Olen ollut siinä uskossa, että Mockavassa olisi vain 1435 mm leveyinen rautatie, mutta taisin olla väärässä.
 
Liettuan ja Latvian välille suunnitellaan jälleen matkustajajunaliikennettä. Junat kulkisivat Riiasta Siauliaihin ja Vilnaan. Vilnaan ajettaisiin sekä Siauliain että Väinänlinnan kautta.
Tätä onkin odotettu. Onhan se Rail Balticakin tarpeellinen, mutta minulle tuo riittäisi oikein hyvin. Tällä hetkellä bussi on ainut järkevä vaihtoehto.
 
Tuo on kyllä todella hyödyllinen yhteys. Riian ja Šiauliain välillä ei ole juuri lainkaan bussiliikennettäkään nykyisin. Myös yhteys Vilnaan asti on tarpeellinen, koska raideliikenne on yleisesti ottaen bussiliikennettä suositumpaa. Selvä enemmistö valinnee jatkossakin bussin lyhemmän matka-ajan vuoksi, mutta luulisi ainakin yhteen päivittäiseen junapariin riittävän matkustajia.
 
Lipunmyynti Liettuasta Riikaan on alkanut tänään.

Vuorot aikaisin aamulla Vilnasta ja ilaisin takaisin Riiasta.

Lippu 24e ja operoidaan Pesan 142 paikkaisilla Pesa 730 ML -diiseljunilla.

https://www.err.ee/1609197991/vilniusest-riiga-saab-soita-rongiga-juba-detsembri-lopust
https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2152808/tickets-go-on-sale-for-new-vilnius-riga-train

Lipunmyynti:

https://ltglink.lt/en

Lähtöaika ainakin 29.12. klo 6:30 ja saapuminen 10:42, eli matka-aika 4:13.

Paluusuuntaan lähtö 15:28 ja saapuminen 19:51, eli matka-ajaksi muodostuu 4:23.

Hinta ja matka-aika ovat käytännössä samat kuin bussilla, mutta bussimatkoja toki saa usein tarjoushintaan, jopa muutamalla eurolla.
 
Viimeksi muokattu:
Läpikulkeville matkustajille Vilna–Riika–Valga–Tallinna syntyy myös seuraavanlainen vaihtoyhteys:


Vilna 6:30 – Riika 10:43
Riika 11:00 – Valga 13:59
Valga 18:02 – Tallinna 21:39


Valitettavasti toiseen suuntaan vaatii yöpymistä Riiassa:

Tallinna 7:50 – Valga 11:19
Valga 14:52 – Riika 17:47
Riika 11:00 – Valga 13:59


viikonloppuisin vähän sujuvammin:


Tallinna 12:41 – Valga 16:11
Valga 16:52 – Riika 19:47

Riika 11:00 – Valga 13:59
 
Raporttia Liettuasta kesäkuulta.

Aikatauluissa junia Vilnasta itään ajetaan kalustolla, jossa on vain kolmas luokka. Aiemmin näitä on ajettu Pesan 620-tyypin kiskobusseilla. Ostin lipun ja yllätyin kun juna saapui laiturille: Se oli Vagonkan kaksikerroksinen sähköjuna. Lippuja myytiin vain kolmanteen luokkaan, mutta junassa ei ollut kolmannen luokan osastoa.

Aiemmin 620-sarjan kiskobussit veivät Vilnasta myös Jašiūnaihin ja lentokentälle ja Marcinkonysiin. Tällä kertaa näihin uuntiin ajettiin Metrovagonmashin kaksivaunuisilla dieseljunilla. Luulin jo, ettei koko 620-tyyppi ole käytössä Vilnan seudulla, kunnes sellainen juna (tai 630) tuli vastaani Pabradėssa (Turmantasin / Väinänlinnan suuntaan). Yleisesti Turmantasin liikenne hoidetaan DR1A-dieselmoottirjunin. Metrovagonmashin junalla en päässyt matkustamaan, sillä Jašiūnaihin ei ollut sunnuntaina junaliikennettä (menin sitten yksityisautolla).

Junia Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan sekä 730-tyypin dieselmoottorijunilla että veturivetoisina. Liettuassa on siis edelleen (tai taas?) maan sisäisiä veturivetoisia matkustajajunia. Veturina on Siemens ER20 ja vaunustona kolme Pesan tai Tverin korkealattiaista vaunua. Muita kohteita 730-tyypin junille ovat Riika ja Krakova. Krakovan juna ajaa tosin vain Mockavaan saakka, jossa on vaihto puolalaiseen junaan.

Junaliikenteen vuoroja ei vaikuteta ajettavan Vilnan läpi. Kenasta tuleva juna kääntyy Vilnassa takaisin Kenaan, samoin Kaunasista tuleva juna kääntyy takaisin Kaunasiin. Menin itse Kaunasin suuntaan junalla, joka tuli idästä, mutta en ole varma, kuljettiko se juna matkustajia vaihdottomasti reitillä Naujoji Vilnia - Kaunas. Juna seisoi Vilnassa vartin verran, mikä ei varmasti ole mukavaa seisahdus mahdollisille idästä tuleville matkustajille.

Junissa ei ole ravintolavaunuja eikä kärrymyyntiä vaan korimyynti. Konduktööri kulkee korin kanssa ja myy korissa olevia tuotteita; tölkkijuomia ja perunajauhoista puristettuna lastuja. Kuumia juomia tai kylmätuotteita ei näissä junissa ole. Pesa 730-junissa taitaa olla mahdollisuus ostaa kuumia juomia, mutta näitähän ei kulje kuin kansainvälisillä reiteillä ja Klaipedan reitillä.

Lippuja myydään asemilla. Vilnan asemalta on suurin osa lippukassoista suljettu, viime vuonna kassoja oli useampia. Jonoa en nähnyt avoinna oleville kassoille. Myös muilla vierailemillani asemilla lippuja myytiin asemarakennuksen odotushallissa. Suurin osa ostaa kuitenkin lippunsa kännykällä. Kännykällä voi ostaa lipun joko sovelluksesta tai selaimella. Maksu onnistuu myös kätevästi Apple Paylla.

Sähköistys etenee. Vuosi sitten Vilnan "kehäradalla" (Kyviškės - Aukštieji Paneriai) en nähnyt merkkikään sähköistyksestä, mutta nyt jo ajolanka heilui tuulessa. Samoin Vilnasta lentokentän suuntaan oli sähkörataa rakennettuna. Veikkaisin, että lentokentältä sähköistystä jatketaan kehäradan risteyasemalle Juodšiliaihin saakka. Sähköistystä tehdään lännessä ensin Šiauliaihin saakka, josta jatketaan Klaipedaan.

Sähköistyksen myötä Liettuaan tulee uusia sähköjunia. Osa näistä on pelkällä suoralla sähköllä toimivia, osa lataa akkuja langan alla ajettaessa. Tämä muuttaa liikenteen täysin. Lähdetään arvailemaan muutoksia.

Vilnasta Klaipedaan ajetaan varmasti vain sähköjunilla. Tämä vapauttaa kaikki 730-sarjan junat kansainväliseen Riian ja Krakovan liikenteeseen. Osa akkujunista sijoitetaan Šiauliaihin, sillä siellä joka vuorolla ajetaan osa matkasta (Šiauliai - Radviliškis) langan alla, jolloin akut latautuvat.

Vilnassa akkujunilla on tarkoitus ajaa Marcinkonysiin. Miten käy Jašiūnain liikenteen? Sitäkin voitaisiin ajaa akkujunilla, joita voisi ladata ajon aikana ainakin lentokentälle saakka. Akkujen voimin ei ehkä voisi ajaa Šalčininkaihin (ei matkustajaliikennettä tällä hetkellä) saakka, tai ainakin perillä pitäisi ladata akut. Näin ollen mikäli liikennettä jatketaan Jašiūnaista etelään, ajetaan sitä mahdollisesti dieseljunin. Tähän sopivat sekä Metrovagonmashin RA2-junat että Pesan 630-sarjan kiskobussit. Myös Turmantasin (Väinänlinnan suunnan) liikenne säilyy dieselvetoisena. Väinänlinnan liikenteeseen sopisi kapasiteetiltaan Pesan 730-sarjan kolmivaunuinen juna, jossa on myös ykkösluokka.

Lisäksi dieseljunille saattaisi jäädä reitit Rokiškisiin (Šiauliai - Väinänlinna -radalla), Klaipedasta Siluteen ja Kaunasista Marijampolen suuntaan. Näillä reiteillä ei ole lainkaan sähköistystä, joten akkujunat pitäisi ladata aina päätepisteissä. Sähköistämätön osuus Šiauliaista Rokiškisiin on liian pitkä akuilla ajettavaksi. Osa dieseljunista ehkä voidaan myydä tarpeettomina.

Kerrottakoon nyt vielä tavaraliikenteestä sen verran, että Vilnan ratapihoilla näkyi seisomassa paljon M62 ja 2M62-vetureita. Liikenteessä näkyi vain ER20- ja TEM TMH-vetureita. Sähkövetureita ei Liettuaan tietääkseni ole tilattu.
 
Kuulin toisaalta, että Klaipėda–Vilna-välillä veturijunia käytettäisiin vain niissä junissa, joissa on pelkkä kakkosluokka. Aikataulun mukaan sellaisia ei kuitenkaan ole, vaan ainoat pelkästään kakkosluokan junat kulkevat Šiauliain ja Vilnan väliä. Onko kellään varmaa tietoa?

YouTubessa on video parin vuoden takaa tuolta reitiltä, 2. luokan vaunuissa on myös 3+3 istuimen hyttiosastoja, jotka näyttää ainakin suomalaisiin Großraum-matkustamiseen tottuneisiin silmiin varsin ylellisiltä.
 
Kuulin toisaalta, että Klaipėda–Vilna-välillä veturijunia käytettäisiin vain niissä junissa, joissa on pelkkä kakkosluokka. Aikataulun mukaan sellaisia ei kuitenkaan ole, vaan ainoat pelkästään kakkosluokan junat kulkevat Šiauliain ja Vilnan väliä. Onko kellään varmaa tietoa?
Varmaa tietoa on, että junia Vilnan ja Klaipedan välillä ajetaan sekä veturivetoisella kalustolla että Pesa 730ML-kalustolla. Toinen kohtalaisen varma tieto on, että linkkaamasi aikataulu on virheellinen: Vilnasta kello 07.30 ja 18.35 lähteviin juniin, jotka olen havainnut veturivetoisiksi, ei myydä lippuja muuta kuin toiseen luokkaan. Lisäksi Vilnasta kello 12.00 lähtevään junaan myydään vain toisen luokan lippuja, mutta tuota junaa en ole itse havainnut.

Olen ymmärtänyt, että nuo osastot ovat vain Tverin vaunuissa. Pesan vaunuissa ei osastointia ole.

Klaipedan ja Siluten välillä ajetaan myös junilla, joihin myydään vain toisen luokan lippuja.
 
LTG myy nyt Vilna–Klaipėda (Memel) -välillä perinteisten veturivetoisten junien kuusipaikkaisten hyttivaunujen paikkoja 3. luokan tariffissa, koko reitin mitalta hintaan 13,60€.

Lähdöt 15.7. alkaen Vilnasta 7:30 (Klaipėda 12:05), perjantaista sunnuntaihin myös 12:00 (Klaipėda 16:35), lisäksi perjantaisin 18:35 (Klaipėda 23:04). Paluusuunnassa Klaipėdasta 12:43 (Vilna 17:17), torstaista sunnuntaihin Klaipėdasta 17:55 (Vilna 22:43), lisäksi lauantaisin aamulähtö Klaipėdasta 7:40 (Vilnassa 12:09).
 
Takaisin
Ylös