Liikennöintiaikojen muutos?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
117
Olisiko mahdollista laajentaa bussien liikennöintiaikoja hieman, esim. nykyisestä 23.30:stä 0.30:een tai 1.00:aan? Näin tulisi iltayön liikenne korvattua tavallisella liikenteellä.
 
Mielestäni ei, nykyiset liikennöintiajat ovat riittäviä ja samoin yöliikenne.
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Tuo aamuyön liikenne voisi tosiaan olla ihan kannattavaa, vaikkapa yölinjat kulkemaan siihen aikaan.
 
Tampereellahan arkiaamuisin pääsuunnilta rupeaa lähtemään busseja jo aamuneljältä tai hyvin läheltä sitä. Hervannan haaran ratikkakin heräilee neljän jälkeen - vähän kuten Raide-Jokeri Helsingissä Itäkeskuksen päässä.

Toisinaan kun herään hyvin varhain, avaan tietokoneen ja laitan selaimen välilehdille reaaliaikaisia karttoja eri paikkakunnilta. Tampere on ihan omaa luokkaansa jo aamuneljältä, niihin aikoihin alkaa vähän tapahtua HSL-alueellakin, mutta kaiken kaikkiaan minimaalisesti. Poikkeuksena toki lentokentän linjat 570 ja 600, jotka osoittavat elon merkkejä käytännössä vuorokauden jokaisena hetkenä läpi viikon. Mutta muuten HSL-alueella on ennen viittä sangen hiljaista, ja joillekin junille voi tosiaan olla hankalaa ehtiä julkisia liikennevälineitä käyttäen.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Eikö kaupunkien paikallisliikenteen pitäisi voida tuoda matkustajia aamun ensimmäisille kaukojunille? Ja viedä liityntämatkustahat illan viimeisiltä junilta? Nämä palvelut olivat aikoinaan itsestään selviä, liikennöitsijä kunniakysymyksiä.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
 
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
Teoriassa mahdollinen mutta erittäin hidas reitti, ja erittäin epäkäytännöllinen vaikkapa Itäkeskuksen tai Vuosaaren suunnalta. Vuosaaren osalta mainitsen vielä, että sinne kulkee yöbusseja 10 minuutin välein koko yöliikenteen ajan. Puolen tunnin vuoroväli ei siis olisi ollenkaan kohtuuton pyyntö aamuyöllä.
 
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
Toimii jos asuu suht lähellä jotain 570:n pysäkkiä. Ja Turun junalle voinee ehtiä hyvin varhaisella 15:llä, kunhan ajaa Leppävaaraan asti. Itiksestä arkiaamuna lähtee eka 15 klo 4.35 (seuraavallakin pitäisi ehtiä). Mutta muualta kuin ko. runkolinjojen varrelta ei siirtyminen hyvin varhaiselle junalle olekaan enää yhtä yksinkertaista.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Eikö 4:32 lähtevällä 90N tai 4:35 lähtevällä 94N ehdi mitenkään?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Toimii jos asuu suht lähellä jotain 570:n pysäkkiä. Ja Turun junalle voinee ehtiä hyvin varhaisella 15:llä, kunhan ajaa Leppävaaraan asti. Itiksestä arkiaamuna lähtee eka 15 klo 4.35 (seuraavallakin pitäisi ehtiä). Mutta muualta kuin ko. runkolinjojen varrelta ei siirtyminen hyvin varhaiselle junalle olekaan enää yhtä yksinkertaista.
Tietenkin jos asuu Metrovarikon lähellä niin voi kävellä Kauppamyllyntielle kun sieltä lähtee ensimmäiset ratikat 4:13 ja 4:28 ja jos jää Oulunkylän asemalla niin ekalla ratikalla ehtii 4:38 lähtevällä I-junalla ja seuraavalla 4:48 lähtevään K-junaan. Mutta jos haluu Helsingistä mennä kyytiin niin voi mennä 4:04 lähtevällä 562:lla Itäkeskuksesta ja vaihtaa K-junaan Malmilla, vaihtoaikaa on n. 10-15 min.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös