Liikennöintiaikojen muutos?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
117
Olisiko mahdollista laajentaa bussien liikennöintiaikoja hieman, esim. nykyisestä 23.30:stä 0.30:een tai 1.00:aan? Näin tulisi iltayön liikenne korvattua tavallisella liikenteellä.
 
Mielestäni ei, nykyiset liikennöintiajat ovat riittäviä ja samoin yöliikenne.
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Tuo aamuyön liikenne voisi tosiaan olla ihan kannattavaa, vaikkapa yölinjat kulkemaan siihen aikaan.
 
Tampereellahan arkiaamuisin pääsuunnilta rupeaa lähtemään busseja jo aamuneljältä tai hyvin läheltä sitä. Hervannan haaran ratikkakin heräilee neljän jälkeen - vähän kuten Raide-Jokeri Helsingissä Itäkeskuksen päässä.

Toisinaan kun herään hyvin varhain, avaan tietokoneen ja laitan selaimen välilehdille reaaliaikaisia karttoja eri paikkakunnilta. Tampere on ihan omaa luokkaansa jo aamuneljältä, niihin aikoihin alkaa vähän tapahtua HSL-alueellakin, mutta kaiken kaikkiaan minimaalisesti. Poikkeuksena toki lentokentän linjat 570 ja 600, jotka osoittavat elon merkkejä käytännössä vuorokauden jokaisena hetkenä läpi viikon. Mutta muuten HSL-alueella on ennen viittä sangen hiljaista, ja joillekin junille voi tosiaan olla hankalaa ehtiä julkisia liikennevälineitä käyttäen.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Eikö kaupunkien paikallisliikenteen pitäisi voida tuoda matkustajia aamun ensimmäisille kaukojunille? Ja viedä liityntämatkustahat illan viimeisiltä junilta? Nämä palvelut olivat aikoinaan itsestään selviä, liikennöitsijä kunniakysymyksiä.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
 
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
Teoriassa mahdollinen mutta erittäin hidas reitti, ja erittäin epäkäytännöllinen vaikkapa Itäkeskuksen tai Vuosaaren suunnalta. Vuosaaren osalta mainitsen vielä, että sinne kulkee yöbusseja 10 minuutin välein koko yöliikenteen ajan. Puolen tunnin vuoroväli ei siis olisi ollenkaan kohtuuton pyyntö aamuyöllä.
 
Idässä 570 Tikkurilaan ja siitä junaan?
Toimii jos asuu suht lähellä jotain 570:n pysäkkiä. Ja Turun junalle voinee ehtiä hyvin varhaisella 15:llä, kunhan ajaa Leppävaaraan asti. Itiksestä arkiaamuna lähtee eka 15 klo 4.35 (seuraavallakin pitäisi ehtiä). Mutta muualta kuin ko. runkolinjojen varrelta ei siirtyminen hyvin varhaiselle junalle olekaan enää yhtä yksinkertaista.
 
Mielestäni olisi tosin ihan hyvä saada jonkinlaista aamuyö- tai 24h-liikennettä ihan palvelutason puolesta. Esimerkiksi aamun ensimmäiseen Tampereen junaan (IC35/S35 klo 5:00) on käytännössä mahdoton ehtiä julkisilla lähes mistään suunnasta. Jopa puoli tuntia myöhemmin lähtevään Turun junaan on vaikea ehtiä ainakin idästä. Linjaston ei tietysti kannattaisi olla yhtä kattava kuin perus yölinjaston, mutta jos edes jokaiseen pääsuuntaan ja jokaiselle vähintään neljän tähden palvelutason alueelle olisi jonkinlaista liikennettä niin liikkuminen helpottuisi aika paljon.
Eikö 4:32 lähtevällä 90N tai 4:35 lähtevällä 94N ehdi mitenkään?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Toimii jos asuu suht lähellä jotain 570:n pysäkkiä. Ja Turun junalle voinee ehtiä hyvin varhaisella 15:llä, kunhan ajaa Leppävaaraan asti. Itiksestä arkiaamuna lähtee eka 15 klo 4.35 (seuraavallakin pitäisi ehtiä). Mutta muualta kuin ko. runkolinjojen varrelta ei siirtyminen hyvin varhaiselle junalle olekaan enää yhtä yksinkertaista.
Tietenkin jos asuu Metrovarikon lähellä niin voi kävellä Kauppamyllyntielle kun sieltä lähtee ensimmäiset ratikat 4:13 ja 4:28 ja jos jää Oulunkylän asemalla niin ekalla ratikalla ehtii 4:38 lähtevällä I-junalla ja seuraavalla 4:48 lähtevään K-junaan. Mutta jos haluu Helsingistä mennä kyytiin niin voi mennä 4:04 lähtevällä 562:lla Itäkeskuksesta ja vaihtaa K-junaan Malmilla, vaihtoaikaa on n. 10-15 min.
 
Viimeksi muokattu:
Yöliikenne on mielenkiintoinen oma maailmansa:

  1. Kysyntä vaihtelee enemmän kuin päiväliikenteellä eli ei ole samanlaista perustaa kuin päiväliikenteellä. Uudenvuodenyönä ja vappuyönä bussiliikenne on ollut perinteisesti kaaottista ja vuorot ovat kulkeneet pitkälti ilman aikataulua. Muuten monet yleisötapahtumat päättyvät silloin kun yöliikenne on käynnissä, tämä aiheuttaa prosentuaalisesti ison kasvun matkustajamäärään ja yöliikenteen olisi hyvä pystyä nielaisemaan yleisötapahtumasta tulijat. Yöliikenteessä on siis hyvä olla paljon ylimääräistä kapasiteettia.
  2. Kysyntä eri alueille on erilaista kuin päiväliikenteessä. Arkiöisin kysynnässä korostuvat matkat huono-osaisille asuinalueille ja jossain määrin alueille, joilla asuu nuoria aikuisia. Viikonloppuöisin kysynnässä korostuvat matkat sekä huono-osaisille alueille että alueille, joissa asuu nuoria aikuisia. Käytännössä viikonloppuöisin kysyntää on usemmille kerrostaloalueille ja omakotialueille kysyntä on pienempää. Kaukana keskustasta sijaitseville kerrostaloalueille kysyntä on pienempää.
  3. Kysyntä on hyvin kantakaupunkipainotteista. Aluekeskukset, joihin matkustetaan paljon päiväsaikaan, ovat melko kuolleita yöllä. Muun muassa erilaiset ravintolat ja kulttuuritapahtumat keskittyvät edelleen kantakaupunkiin, kun taas muun muassa työpaikat ja vähittäiskauppa on nykyään levinnyt tasaisesti Helsingin seudulle. Lentokenttä ja Otaniemi ovat poikkeuksia tähän. Yöliikenteen linjasto on suunniteltu tätä silmällä pitäen. Poikittaislinjoista ajetaan yöllä ajetaan vain muutamaa erityisen kuormittunutta poikittaista linjaa, kuten 15 ja 510, ja lentokentän poikittaislinjoja 562 ja 570. Lentokenttää palvelevilla yölinjoilla 415N ja 431N on säteittäisen funktion lisäksi myös poikittainen funktio.
  4. Kysyntä eri suuntiin on asymmetristä suurimman osan ajasta. Kantakaupunkiin on melko paljon matkustajia viikonloppuisin heti yöliikenteen alettua, mutta muuten melko vähän. Viikonloppuöisin noin kello 2 jälkeen kysyntä on niin vinoutunutta, että keskustasta lähtevissä kulkuneuvoissa on matkustajia 20 tai 30 kertaa enemmän kuin keskustaan saapuvissa kulkuneuvoissa. Asymmetria on siis suurempaa kuin ruuhka-aikaan, vaikka ruuhka-ajan asymmetriaan kiinnitetään enemmän huomiota, koska ruuhka-aika määrittää tarvittavan huippukapasiteetin.
  5. Melkein kaikkialta kulkee suora yhteys keskustaan. Bussit ovat paljon nopeampia kuin ne ovat päiväsaikaan, joten vaihtaminen junaan tai metroon ei nopeuta matkaa, ja matkustajat kokevat vaihdot raskasraideliikenteen asemilla turvattomiksi öisin. Yöliikenteessä ei siis tarvitse melkein koskaan vaihtaa päästäkseen Kamppiin, Elielinaukiolle tai Rautatientorille. Välillä kuitenkin palvelutaso laskee, koska joitain alueita ei palvella yöliikenteellä.

Ehdotus siitä, että yöliikenteen aloittamisaikaa siirrettäisiin eteenpäin, merkitsisi siis keskimäärin palvelutason huonontumista, koska siirryttäisiin nopeista ja suorista yhteyksistä osin vaihdollisiin yhteyksiin, eivätkä vaihdolliset yhteydet kuitenkaan nopeuttaisi matkantekoa verrattuna suoriin yhteyksiin.

Sen sijaan yöliikenne arkiöisin läpi yön olisi minusta hyvä lisä, koska arkiöisin olisi kyllä kysyntää yöliikenteelle sillä perusteella, millainen kuormitus arkiöiden viimeisillä vuoroilla on. Arkiöiden joukkoliikenne pitää vaan kohdistaa oikein, eli arkiöisin olisi kyllä matkustajia keskustasta Jakomäkeen, Kontulaan ja Hakunilaan, mutta ei juurikaan keskustasta Paloheinään, Lauttasaareen tai Westendiin.

Uskoisin myös, että sekä arkipäivisin että viikonloppuisin olisi hyvä ajaa nykyistä enemmän vuoroja varhain aamulla. Sekä arkipäivisin että viikonloppuisin voisi pitää hyvänä tavoitteena sitä, että useimmilta asuinalueilta pääsisi useimpiin työpaikkoihin kello kuudeksi aamulla, mikä ei tällä hetkellä usein ole mahdollista. Tästä on keskusteltu ennenkin JLF:llä ja Tampereella on ollut pitkä historiallinen perinne siitä, että melkein kaikkialta pääsee keskustaan noin kello viideksi aamulla, mikä selittynee historialla teollisuuskaupunkina.

Jos halutaan optimoida liikennettä, lähiöistä keskustaan kannattaa ajaa osa nykyistä isompi osuus vuoroista tyhjinä, koska vuoroille suunnassa keskustaan ei ole kuitenkaan kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös