Liikennemerkit joukkoliikennejärjestelyissä

Kyllä on sekavaa!

Kuitenkin termi linjaliikenne, vaikka olisikin väärä, kertoo aika hyvin siitä, mistä on kyse. Eli ei tilausajobusseille. Tietysti asian voisi limaista niinkin, eli bussikaistan merkki ja lisäkilpi "Ei tilausajobusseille". Mutta se kaiketi kaatuu siihen, että lisäkilvellä ei saanut tiukentaa perusmerkitystä...

Joka tapauksessa olisi loogista, että AKK ja Simo merkittäisiin samalla tavalla, on se merkintätapa sitten mikä hyvänsä. Molemmissa on kuitenkin kyse siitä, että kadulla on yhdistetty bussi- ja rv-kaista, joka on tarkoitettu vain HKL:n/YTV:n/HSL:n linjoille. (Eikös linjat kuitenkin ole HKL:n, kun se tilaa liikenteen, vaikka autot onkin jonkun toisen firman?)
 
Kampin terminaalissa Ajoneuvolla ajo kielletty -merkin alla on lisäkilpi "Ei koske sopimusliikenteen linja-autoja" Tämä on yksiselitteinen tapa ilmaista asia, joten olisi suotavaa käyttää tätä kilpeä enemmänkin.
 
Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.

Ns. ruotsiksi tuo ei ollut kuitenkaan ihan sama asia mitä se oli suomeksi. Lisäkilpi oli kai tarkoitettu ratikoista ihastuneita varten: ÄLÄ KOSKE RAITIOVAUNUUN...
 
Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.

Ei ollut silloinkaan. Vaan osasivat jo muinoin lätkiä turhaan tarpeettomia lisäkilpiä. :)
 
Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.
Myöhemmin (onko edelleen?) tuossa paikassa oli lisäkilpi "Ei koske linjaa 51". Raitiovaunut oli pudotettu pois.

Joissakin paikoissa on ainakin ollut lisäkilpiä, joissa on vielä täsmennetty: HKL:n linjaa xx.
 
Takavuosina oli Läntisen Brahenkadun ja Porvoonkadun risteyksen pohjoispuolen suoralla raitiotiejatkeella Sturenkadulle, ja Vallilan suuntaan, liikennemerkki "Ajoneuvolla ajo kielletty". Lisämerkki lievensi asiaa, jotta siitä pystyttiin liikennöimään senaikaisilla linjoilla 8 ja 9: "Ei koske raitiovaunuja - Berör ej spårvagn", eli raitiovaunu oli silloin siis ajoneuvo.
Kun ekat NR ykköset tulivat raitiovaunu ei ollut ajoneuvo. Eivätkä hiomavaunut olleet raitiovaunuja vaan ajoneuvoja (kaksilamppuisuusongelma).
Miten lienee nykyään. Onkohan hiomavaunu ajoneuvo edelleen. Kyllä rajoittaisi niiden liikennöintiä.;)
 
Myöhemmin (onko edelleen?) tuossa paikassa oli lisäkilpi "Ei koske linjaa 51".

Paikalla on tosiaan lisäkilpi "Ei koske linjaa 51". Mielenkiintoista kyllä, linja 22 ajeli tästä ison osan viime vuotta käytännössä liikennesääntöjen vastaisesti. Brahenkadun pysäkkikatokseen oli laitettu 22-linjan läpyskät, mutta liikennemerkin lievennyksessä ei ollut mainintaa linjasta 22.

Entäpäs oheinen kuva? Kääntyminen oikealle on yksiselitteisesti kielletty, mutta taitavatpa 4T-vaunut tästä päivittäin oikealle mennä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1117.JPG
    IMG_1117.JPG
    102.1 KB · Lukukerrat: 650
Entäpäs oheinen kuva? Kääntyminen oikealle on yksiselitteisesti kielletty, mutta taitavatpa 4T-vaunut tästä päivittäin oikealle mennä.

Eikös Maleksilla ole samanlainen kääntymiskielto Mikonkadulle, linja 3T. Ja on noita monessa muussakin vastaavassa paikassa, kuten Hämikseltä II Linjalle Arenan silmukkaan.

Raitiovaunuja ja yhteiskäytössä linja-autoja koskevat ja koskemattomat liikennemerkit ovat suuri epäselvyys käytännön elämässä.
 
Itse olen ymmärtänyt niin, että kiskot ovat ennaltamääritelty kulkureitti. Raitiovaunut eivät kuulu liikennettä ohjaavien liikennemerkkien piiriin, koska kiskot ohjaavat niitä. Kiskojen rakentaja on huolehtinut, että vaunu saa kulkea mistä kiskot ikinä menevätkin, ja muut liikenteessä olijat voivat lukea vaunun kulkureitin kiskojen sijainnista.
 
[saivartelu] Tampereella monen linjan päätesilmukassa on "ajoneuvolla ajo kielletty" -mekki ja lisäkilpenä "Ei koske TKL:n busseja". Entäs sitten, kun kilpailutetussa liikenteessä linjan liikennöinti menisi vaikka Paunulle tai Veolialle? Nämähän eivät saisi päätesilmukkaan ajaa. :lol: [/saivartelu]
 
Raitiovaunuja ja yhteiskäytössä linja-autoja koskevat ja koskemattomat liikennemerkit ovat suuri epäselvyys käytännön elämässä.

Mielestäni syy näihin epäselvyyksiin on Helsingin liikennesuunnittelutoimiston ja/tai HKR:n välinpitämättömyys tai asiantuntemattomuus näissä asioissa.

Kyllä liikenneympäristö merkkeineen pitäisi osata rakentaa lakien ja asetuksien mukaan sellaiseksi, että se on yksiselitteinen tulipa tienkäyttäjä sitten Perä-Posiolta tai Espoosta.
 
Eikös Maleksilla ole samanlainen kääntymiskielto Mikonkadulle, linja 3T. Ja on noita monessa muussakin vastaavassa paikassa, kuten Hämikseltä II Linjalle Arenan silmukkaan.

Jossakin muuallakin kuin Katajanokalla näitä kääntymiskieltomerkkejä raitiovaunulle taitaapi olla, mutta kummassakin mainitsemassasi paikassa raitiovaunun poisrajaavat lisäkilvet kyllä löytyvät. Yksi mahdollinen paikka on käännös Hämeentieltä vasemmalle Helsinginkadulle. Siinä on ainakin kääntymiskieltomerkki ja lisäkilvessä muistaakseni puhutaan vain takseista.

Kääntymiskieltomerkki koskee raitiovaunua, kun taas esim. merkit 311 (Ajoneuvolla ajo kielletty), 331 (Kielletty ajosuunta) ja 417 (Liikenteenjakaja) koskevat vain ajoneuvoja. Jostain syystä varsinkin ensiksi mainittuun on laitettu siellä täällä tarpeettomia lisäkilpiä "Ei koske raitiovaunuja".
 
Takaisin
Ylös