Liikennettä Göteborgissa

Kiitos minunkin puolesta Laurille hienoista kuvista :!:

Vaikuttaa kuvista päätellen siltä, että joukkoliikenne Göteborgissa on todella suosittua suhteessa asukasmäärään. Raitioliikenteen sekä bussiliikenteen yhteensopivuus sekä käytettävyys on toteutettu mainiosti. Ainakin laaja ratikkaverkosto, nopea keskustan rataverkko sekä Angerydin vaihtoasema toivat hyvän vaikutelman.

Tuplanivelbussista sen verran, että tuntuu ihan hyvältä keksinnöltä. Ilmeisesti bussin perä ei oikaise kaarteessa yhtään sen enempää kuin yksinivelauto. Laurin kuvista katsoin, että bussin etuosassa ei juurikaan ole istumapaikkoja. Tällöin istumakapasiteetti ei voi olla kovin paljon suurempi kuin 18m nivelbussissa.

Eppu sanoi:
Ja ehkäpä sitten jäänkin vappuna Tukholman seudulle kiertelemään. Mm. Lidingö ja Nacka ovat sellaisia paikkoja, joissa suunnittelin pyörähtäväni.
Oiva valinta!

Itse olen viime aikoina haaveillut perusteellisesta tutustumisesta Tukholman läänin joukkoliikenteeseen niin linjaston kuin bussikalustonkin kannalta. Erityisesti minua kiinnostaisi verrata uusilla ruuhkabussilinjoilla matkustamista pendeltågiin tai tunnelbanaan.
Jään innolla odottamaan kuviasi :p
 
Kuten jotkut Teistä tietävät, kävin 24.4. - 27.4.2006 Göteborgissa kuvaamassa raitiovaunuliikennettä. Tähän mennessä olen saanut verkkoon asti GS-kuvia päiviltä 24.4. ja 25.4. Loput tulevat, kunhan kerkiävät.
Maanantai 24.4.2006
Tiistai 25.4.2006
 
Käväisin parin päivän reissulla Göteborgissa katsomassa jalkapallo-ottelua Ruotsi-Suomi ja perjantaina oli aikaa matkustella kaupungin alueella. Tässä reissun kuvat.

Ensimmäiset kolme kuvaa ovat Viking Linen terminaalilta Tukholmasta.
 
jac sanoi:
Käväisin parin päivän reissulla Göteborgissa katsomassa jalkapallo-ottelua Ruotsi-Suomi ja perjantaina oli aikaa matkustella kaupungin alueella. Tässä reissun kuvat.
Ovatpas erinomaisen mukavia kuvia! :D Kylläpäs monet paikat näyttävät tutuilta. Nelisen viikkoa ennen jacia kävin itse kutakuinkin noissa samoissa paikoissa, tuollahan näkyy nopeasti ajatellen mm. Stigbergstorget, Drottningtorget, Eketrägatan, Saltholmen, Redbergsplatsen, Angered C, Gamlestadstorget, Bergsjön, Kortedala Torg, Kålltorp / Torp, Majorna, Marklandsgatan, Tynnered, Lana, Korsvägen, Järntorget sekä lukuisia muita erittäin mielenkiintoisia paikkoja. Erityisen mukavaa on se, että raitiovaunujen lisäksi monia busseja näkyy kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa jac ottanut mielenkiintoisen kuvan Jönköpings Länstrafikin junasta Västtrafik-tarroin. Tällaisia Bombardier Itino -dieselmoottorijunia on ajettu Smoolannin sähköistämättömillä radoilla vuodesta 2003 alkaen, ja oli tiedossa, että Västtrafik on ostanut kaksi vastaavaa, mutta kaksivaunuista junaa Kinnekulletåget-linjalleen. Yllätys kuitenkin on, että juna 1411, joka oli viimeinen JLT:n hankkima Itino, ajeleekin nyt Västtrafik-junana.
 
Nostan tämän topicin ylös, koska paraikaa käynnissä olevissa yleisurheilun EM-kisoissa kävelyreitti tuntuu sivuavan raitiovaunulinjoja ja kauniita vaunuja onkin hauska seurata tv-ruuduista.
 
No niin, päiväyksen 29.8.2006 pläjäys on viimein tarttunut verkkoon, olkaapa hyvä. 30.8. tuotokset uppaan hieman myöhemmin. Jos joku nyt jaksaa katsoa noita kuvia vähän pidemmälle saakka, voi huomata että viimein on Sirio-vaunujakin ajossa. Tosin minä näin tasan yhden vaunun linjaliikenteessä noina kahtena päivänä. Koe- ja koulutusajossa liikkui kyllä pari vaunua tuon #404:n lisäksi. Vanhoja työnsankareita M28 ja M29 näkyi todella runsaasti.
 
Mikähän siinä on, että ruotsalaiset ratikat eivät ole kauniita? Nuo Gööteporilaiset ovat jotenkin niin kömpelön näköisiä, massiivisia otuksia. Tukholman tvärbanan vaunut ovat aika hirviöitä. Eikä Norrköpinginkään vaunut mitään kaunottaria ole. Ei se voi johtua pelkästään vaunun suuremmasta leveydestäkään, kyllähän leveä ja pitkäkin vaunu voi olla oikealla tavalla siron näköinen.

Varioista ei ole meillä paljon hyvää sanottavaa, mutta hyvännäköisiä ne ovat. Ja miettikää meidän 70-luvun design-nivelvaunujamme. Vielä 33-vuotiainakin ne ovat aika ajattoman, jopa nykyaikaisen näköisiä! (vrt. esim. Mannet m/70).
 
339-DF sanoi:
Mikähän siinä on, että ruotsalaiset ratikat eivät ole kauniita? Nuo Gööteporilaiset ovat jotenkin niin kömpelön näköisiä, massiivisia otuksia. Tukholman tvärbanan vaunut ovat aika hirviöitä.
Makuasioista kai tässä on kysymys. On kyllä totta, että GS:n vanhat nivelet, alkujaan M21:t - nyttemmin M31:iksi päivitettyjä, ovat varsin kolkon elleivät peräti pelottavan näköisiä. Sen sijaan 4-akseliset M28-/M29-vaunut ovat mielestäni varsin tyylikkäitä kulkijoita. Varmasti leveys (2,65m) tekee vaunut omalta osaltaan massiivisen näköisiksi. GS:n vaunuthan toimittavat omalla tavallaan paitsi ratikan virkaa, myös esikaupunkiliikenteessä eräänlaisen kaupunkijunan virkaa. Osa esikaupunkilinjauksistahan oli tehty aikanaan metromaisella (kuitenkin paljon helsinkiläistä kevyemmällä) standardilla.
Mitä Norrköpingin tulee vaunuihin, niin nehän ovat tätä nykyä saksalaisia standardivaunuja suurimmaksi osaksi. Muutamat käytössä olevat M67K:t ovat toki oma lukunsa. Lisäksi M97-vaunujen keulat on jokunen vuosi sitten modernisoitu melko kolkon näköisiksi. Norrköpingin vaunujen maksimileveys ei poikkea raideleveydestään huolimatta helsinkiläisistä (2,2...2,3m).
 
Makuasioita tottakai. Pääasia, että ruotsalaiset edes säilyttivät ratikat muutamassa kaupungissa, ja palauttivat Tukholmassa. Tai no, tavallaan palauttivat. Tukholman seiskalinjan vaunut muuten ovat pääosin ihan kivan näköisiä, samoin Oslon vaunut ovat ihan asiallisia.
 
339-DF sanoi:
Pääasia, että ruotsalaiset edes säilyttivät ratikat muutamassa kaupungissa, ja palauttivat Tukholmassa. Tai no, tavallaan palauttivat.
Keskustan osalta (seiskalinja = museolinja) palauttivat, kuitenkin esim. Nockebyssä on ollut koko ajan.
339-DF sanoi:
Tukholman seiskalinjan vaunut muuten ovat pääosin ihan kivan näköisiä, samoin Oslon vaunut ovat ihan asiallisia
Museoseiskan kaluston perustana oli sarja A31. Minäkin olen sitä mieltä, että ne ovat kivan näköisiä. Syynä ei ole se, että niiden alkuperä on Göteborgs Spårvägar... ;) M23:ien leveys näkyy olevan busseista tuttu 2,5m. Se on siis hieman enemmän kuin Ruotsissa hyvin yleisesti käytössä ollut 2,2...2,35m. Esim. Tukholman omat Mustangit olivat aikanaan juuri noilla leveyksillä (niitä tosiaan oli tehty useammille eri kokonaisleveyksille). Helsingin 2,3m leveät vaunut eivät siis ole mitenkään ainutkertaisen kapeita, vaikka joskus niinkin kuulee väitettävän. Itse arvostan mahdollisimman leveitä ja tilavia vaunuja ja ehkä siksi GS:n valitsema periaate on minulle erityisesti mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös