Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,257
Kööpenhaminan metro on mainittu useaan kertaan foorumin muilla alueilla. Ja enimmäkseen kielteisessä mielessä. Metro todellakin kärsi alkuvuosinaan melkoisesti useista eri ongelmista. Metrolle oli luvattu myös vuorovälejä, jotka eivät toteutuneet.
Minulla oli paikkakunnalle tullessani niin suuret ennakkoluulot ko. liikennejärjestelmää kohtaan, että mietin tosissani viitsinkö koko härpäkkeeseen mennä. Lopulta menin - nimittäin sateelta suojaan. Kannatti mennä. Ei ainoastaan kuivana pysymisen takia, vaan ihan näkemisen ja kokemisen vuoksi. Metro ei ole lainkaan niin hidas ja epätäsmällinen, mitä alkuvuosien peruilta on luultu. Tavallisin pysähdysaika asemalla (jarrutuksen päättymisestä seuraavan kiihdytyksen alkuun) kesti usein 22...23 sekuntia. Siihen siis sisältyivät useissa yhteyksissä hitaiksi moititut ovien avaamis- ja sulkemistoiminnot sekä matkustajien siirtyminen ulos / sisälle. Kiihdytykset olivat rivakoita ja meno oli ripeää kaikin puolin. Aikataulut pitivät hyvin. Haaroilla vuoroväli on 4 minuuttia ja yhteisellä osuudella 2 minuuttia. Alunperin oli toki luvattu tiheämpää liikennettä. Todettakoon että useissa ihmisen ohjaamissa raidejärjestelmissä (metro, lähijuna) päästään samaan tai tiheämpäänkin liikenteeseen.
Automaattimetrossa ei tarvitse maksaa palkkaa kuljettajille. Vartijoita tarvitaan. Mutta aivan selvästi vähemmän heitä näkyi, mitä useissa aiemmin esitetyissä ainakin tämän foorumin kommenteissa on annettu ymmärtää. Näin ylipäänsä mitään henkilökuntaa yksiselitteisesti vähemmän kuin mitä Helsingin kuljettajallisessa metrossa näkee tänäkin päivänä. Ovien kanssa ei ollut mitään ongelmia. Ihmiset eivät tunkeneet väliin, eikä metron liikkeellelähtö viivästynyt. Minulle jäi käsitys toimivasta järjestelmästä. Kokeilin metroa kolmena eri päivänä. Matkustajia tuli ja meni. Kööpenhaminassa metro on kuitenkin kiistatta S-togin "pikkuveli". Usein suurkaupungeissa metro kaupunkijoukkoliikenteen selkäranka - siis jos niissä metroksi luokiteltava järjestelmä on valikoimassa mukana.
Ja nyt itse Metrokuviin.
Kuvia voi kommentoida tässä ketjussa, mutta yleisen keskustelun automaattimetroista toivoisin käytävän muilla alueilla niille tarkoitetuissa ketjuissa.
Minulla oli paikkakunnalle tullessani niin suuret ennakkoluulot ko. liikennejärjestelmää kohtaan, että mietin tosissani viitsinkö koko härpäkkeeseen mennä. Lopulta menin - nimittäin sateelta suojaan. Kannatti mennä. Ei ainoastaan kuivana pysymisen takia, vaan ihan näkemisen ja kokemisen vuoksi. Metro ei ole lainkaan niin hidas ja epätäsmällinen, mitä alkuvuosien peruilta on luultu. Tavallisin pysähdysaika asemalla (jarrutuksen päättymisestä seuraavan kiihdytyksen alkuun) kesti usein 22...23 sekuntia. Siihen siis sisältyivät useissa yhteyksissä hitaiksi moititut ovien avaamis- ja sulkemistoiminnot sekä matkustajien siirtyminen ulos / sisälle. Kiihdytykset olivat rivakoita ja meno oli ripeää kaikin puolin. Aikataulut pitivät hyvin. Haaroilla vuoroväli on 4 minuuttia ja yhteisellä osuudella 2 minuuttia. Alunperin oli toki luvattu tiheämpää liikennettä. Todettakoon että useissa ihmisen ohjaamissa raidejärjestelmissä (metro, lähijuna) päästään samaan tai tiheämpäänkin liikenteeseen.
Automaattimetrossa ei tarvitse maksaa palkkaa kuljettajille. Vartijoita tarvitaan. Mutta aivan selvästi vähemmän heitä näkyi, mitä useissa aiemmin esitetyissä ainakin tämän foorumin kommenteissa on annettu ymmärtää. Näin ylipäänsä mitään henkilökuntaa yksiselitteisesti vähemmän kuin mitä Helsingin kuljettajallisessa metrossa näkee tänäkin päivänä. Ovien kanssa ei ollut mitään ongelmia. Ihmiset eivät tunkeneet väliin, eikä metron liikkeellelähtö viivästynyt. Minulle jäi käsitys toimivasta järjestelmästä. Kokeilin metroa kolmena eri päivänä. Matkustajia tuli ja meni. Kööpenhaminassa metro on kuitenkin kiistatta S-togin "pikkuveli". Usein suurkaupungeissa metro kaupunkijoukkoliikenteen selkäranka - siis jos niissä metroksi luokiteltava järjestelmä on valikoimassa mukana.
Ja nyt itse Metrokuviin.
Kuvia voi kommentoida tässä ketjussa, mutta yleisen keskustelun automaattimetroista toivoisin käytävän muilla alueilla niille tarkoitetuissa ketjuissa.