Liikennettä Tallinnassa

Mutta kun ei. Ne, samoin kuin hieman vanhemmat Carrus City -nivelet ovat lähes koko auton mitalta 1+2 penkityksellä. Säffleissä on istumapaikkoja 36 ja Carruksissa 39, eikä tällaisilla seisomapaikoille optimoiduilla autoilla ole mitään käyttöä Suomen oloissa.


Eiköhän koritehtaalta saa sellaisen määrän penkkejä autoon kun itse haluaa autoa tilattaessa...Itä-Euroopassa vaan on totuttu seisomaan joukkoliikennevälineissä, toisin kuin Suomessa.
 
Itä-Euroopassa vaan on totuttu seisomaan joukkoliikennevälineissä, toisin kuin Suomessa.

..ja Suomessa laitetaan kassi, reppu, laukku ym. vielä toiselle penkille, ettei siihen pääse kukaan istumaan sitten toinen.. Jos laskee, että autossa on 43 istumapaikkaa, ja jokaine laittaa toiselle istuimelle jotain se vastaisi sitä, että autossa olisi oikeasti noin 21 istumapaikkaa, koska ns. varapenkissa ei ole vieruspaikkaa.
 
Minäkin kävin painamassa kamerani laukaisunappulaa Viron pääkaupungissa. Kuvasatoa päätyi verkkoon runsaanlaisesti, sitä vastoin kuvien tekstitys on vasta alkutekijöissään. Lisään tekstejä, kunhan kerkiän. Kuvasto on tällä kertaa kovasti bussipainotteinen. Kuvat siis täällä.
 
Suorastaan nostalgista, kun noita vanhoja wiimoja tuolla näkee. Siellä ymmärretään ilmeisesti, että kulkupeli voi olla hyvä vielä 5 vuodenkin jälkeen.
 
Tein jälleen kerran päiväristeilyn etelänaapurin pääkaupunkiin. Vaikka edellisestä kerrasta oli kulunut vain nelisen viikkoa, niin varsinkin kaksiakselisten dieselbussien puolella kalusto oli voimakkaasti uudistunut. Scania K270UB 4x2 OmniLinkejä TAK:lle on tullut ainakin 36 kpl. Niitä näkyy liikkuvan hyvin useilla ei-nivelbussilinjoilla, joita hoidetaan varikoilta 1 ja 2. Oletettavasti suuri joukko Scania CR112- ja CN112-autoja on saanut lähtöpassit kesäkuun aikana. Jotkut CR112:t taisivatkin olla vuodelta 1981... Ehkä 27 vuotta liikenteessä alkaa jo riittää...

Ratikkapuolellakin on tapahtunut. Varikolla näkyi jo Tatroja, joille oli varattu numerot 156 ja 157. Kuvaushetkellä ne olivat täysin Erfurtin asussa.

HKL 505 (perävaunu mallia Karia HP II) on edelleen työn alla.

Kuvat täällä.
 
Scania K270UB 4x2 OmniLinkejä TAK:lle on tullut ainakin 36 kpl.
Tarkennan aiemmin kirjoittamaani. Kaksiakselisia OmniLinkejä tulee tänä vuonna itse asiassa 40 kpl ja ensi vuonna 10 kpl. Ensi vuonna tulee myös 15 vastaavaa nivelbussia. Hankinta kaikkiaan käsittää siis 65 OmniLinkiä.
 
Kesäisiä Tallinnan kuvia löytyy täältä. Verrattuna aiempiin saman aihepiirin kuvastoihini liikenteeseen on tullut vuoden 2008 kaksiakseliset OmniLinkit (10 kpl). Nivelien puolella on tässä välissä saatu käyttöön Århus Sporvejeriltä hankittuja korkeita Säffle 2000 -autoja. Niissä on muuten yksittäisistuimet ovien puolella koko auton pituudella.
Kaluston uudistumisesta huolimatta näin keskikesänkin liikenteestä löytyi muun muassa tällainen... :smile: Todettakoon että Tallinnassa liikenne ei kesällä hiljene samalla tavoin kuin monilla paikkakunnilla Suomessa.
 
Hyvässä kunnossa vaikuttaa ex. #321 olevan ainakin kuvien perusteella :) Ehkä kiitos vuonna 1992 tehdyn täyskorjauksen...

Kiitos mukavasta kuvakoosteesta! Todettakoon, että lisää kuvia odotettavissa pian, mahdollisesti jo lauantaina aamuyöstä ;)
 
Hyvässä kunnossa vaikuttaa ex. #321 olevan ainakin kuvien perusteella :) Ehkä kiitos vuonna 1992 tehdyn täyskorjauksen...
Ja se kulki kyllä ihan uskomattoman siististi ja pehmeästi. Useat Helsingin seudun Scania L94 / Ikarukset häviävät kuntonsa puolesta tuolle vanhalle Ajokille 20-0.
 
Hyvässä kunnossa vaikuttaa ex. #321 olevan ainakin kuvien perusteella :) Ehkä kiitos vuonna 1992 tehdyn täyskorjauksen...
Tuosta täyskorjauksesta käytettiin TaKLilla lyhennettä MAK (MääräAikaisKorjaus?). Kuvaavampi termi olisi mielestäni Venäjällä käytetty kapitalremont (tai lyhyemmin kapremont) eli auto on käytännössä purettu remontissa kehikkoasteelle.
Toivotan hyvälle autolle paljon armorikkaita vuosia Tallinnan kaupunkiliikenteessä! Ajokki 8000 on varsin ajatonta muotoilua eikä ole mitenkään ainakaan minun silmissäni törkeän vanhanaikainen, ei heti uskoisi vuoden 1982 tuotokseksi.
 
VAU! Kyllä nuo pitävät hyvässä kunnossa noita linjureitansa Tallinnassa. Tuo Ex. Tkl #321 on vallan loistavassa kunnossa vaikka ikää kaupunkiliikenne bussilla jo kunnioitettavat 26 vuotta. Olikohan edes Tampereen aikanansa noin hyvässä kunnossa? Tuohan oli ainoa suorakaidelamppu Ajokki 8000 autosarjasta #315-#322. Tuli melkein tippa linssiin, kun katseli tuon #321:n kuvia. Kiitos tallinnalaisille hyvästä bussien huolenpidosta! Tkl voisi ostaa tuon Tallinnasta sitten, kun ne ei enään tarvitse sitä.:lol: Onneksi pääsen itsekin testaamaan tuota parin viikon päästä 22.-23.7.:D Mihin kohtaan kannattaisi mennä seisoon mistä sen TAK #579 Ex. Tkl#321 voisi bongata?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös