Hujis sanoi:
Mutta kokonaisuutena liityntäliikenteestä mielestäni päästään plussalle.
Tästä asiasta olen samaa mieltä.
Itse asun Leppäsillassa, joten valinnanvaraa löytyy minulle mainosti, koska Karakallioon sekä Rastaalaan suuntautuvat linjat kulkevat lähipysäkin ohi. Myös suoraan Turuntietä kulkevat linjat palvelevat "hätätapauksessa". Liityntäliikennejärjestelmä on luonut myös uusia yhteyksiä muualle Espooseen, mutta myös aiheuttanut linjan 17 lakkautuksen, josta nousi suuri meteli meilläpäin - toisaalta Tapiolaan matkatessa ei nykyään paljon häviä matka-ajassa, kun Leppävaara - Tapiola -välin vuorotarjonta on lähes kaksinkertaistunut.
Helsinkiin päin matkatessa ennen kaupunkiradan käyttöönottoa käytin linjoja 204 sekä 246. Junaa tuli käytettyä todella vähän, sillä ainoat junan liityntälinjat olivat siihen aikaan 24 ja 25, jotka kulkivat harvoin ja pahimmassa tapauksessa Leppävaarassa jatkoyhteyttä sai odotella jopa 10-15 minuuttia. Ruuhkalinja 204 oli siihen aikaan erittäin hyödyllinen, koska se tarjosi tietenkin nopean yhteyden Helsingin keskustaan, mutta myös vaihdottoman yhteyden Munkkiniemeen, Meilahteen ja Mechelininkadun varrelle työpaikka-alueille. Tätäkin linjaa ovat monet työssä käyvät jääneet kaipaamaan, koska nykyinen liityntäbussi+205 on lähes kaksikertaa hitaampi. Tätä voi pitää suurena miinuksena kaupunkiradan tultua. Hyvä vaihtoehto voisi olla vaihtaa 205:n sekä 231-270 päitä, että 205 Elielille ja toiset Kamppiin.
Nykyään kannattaa käyttää junaa muina aikoina kuin illalla ja ihan aamulla, jolloin liityntäyhteyksiä on vähemmän linja 248 kulkee matkan yhtä nopeasti. Päivällä linjan ajoaika (Rastaskukkulan pysäkiltä keskustaan) on n. 27-35 min ja ruuhkassa 35 - 40+ minuuttia. Talvella matkaan voi kulua vielä enemmän.
Helsingistä tultaessa E, S, U, Y + liityntäbussin matka-aika on noin 22min ja A+liityntäbussi n. 26 minuuttia. Helsinkiin päin mentäessä voi parhaassa tapauksessa ehtiä hypätä edeltävään junaan jolloin matka-aika voi olla alle 20 minuuttia. Matka-aika Helsingin keskustaan on tietysti plussaa.
Meilläpäin liityntäliikenne toimii hyvin arkisin sekä lauantaina mutta viime vuosina sunnuntain liikenne on heikentynyt kun linjat 261T ja 26N lopetettiin. En ole itse asiassa kovinkaan tyytyväinen sunnuntain liikenteeseen, sillä ensin samaan aikaan tulevat 24 sekä 27N sitten puolen tunnin päästä peräkanaa tulevat 25 ja 27N. Sunnuntaisin junia kulkee neljä kertaa tunnissa, joten ei pitäisi olla vaikeaa porrastaa nämä linjat sunnuntain osalta. Aikataulusuunnitteluun en ole tyytyväinen iltojen ja sunnuntain osalta, koska huonoimmillaan tulee puolen tunnin väli ilman mitään linjaa. Junien aikataulut pitäisi saada mainitsemina aikoina tasavälistettyä Leppävaaran kohdalla niin, että myös liityntäbussit samoille alueille saataisiin porrastettua niin, ettei synny peräkkäinajoa.
Muistuu viime talvikaudella mieleen eräs arkipäivän aika, jolloin neljä bussia ajoi peräkkäin: 14.10/20 14.10/35(ei tosin liityntälinja) 14.12/26 14.12/27
