killerpop
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 3,708
Tänään 28.6. Pohtosilta Ylöjärven ja Tampereen rajalla meni toistaiseksi kiinni ja samalla se sai aikaiseksi mittavat poikkeusjärjestelyt seutulinjalle 50.
Osa vuoroista ajaa Pohtolan kautta. Pääasiassa näin menetellään joko Siivikkalaan mennessä tai sieltä tullessa, mutta harvemmin samalla kierroksella molempiin. Tällöin reitti on Lielahdenkatu - Pohtolankatu - Linjan 11 kääntöpaikka - Pohtolankatu - Isomäenkatu - Lintulamminkatu - Ryydynkatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie - Myllymäentie - Kaukolantie.
Osa vuoroista ajaa puolestaan suoraan Teivaalantietä. Reitti tuolloin on Lielahdenkatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie jne.
Sunnuntaisin vuorot menee muuten normaalia reittiä Lielahdenkatu - Pohtolankatu aina linjan 11 kääntöpaikalle, mutta tiukan kierrosajan takia eivät jatka pidemmälle. Näin ollen koko Siivikkala on ilman joukkoliikennepalveluita sunnuntaisin. Onneksi kevytliikenne voi käyttää siltaa myös korjauksen ajan, joten patikointi tai pyörämatka ei kasva sentään useilla kilometreillä.
Poikkeusreitin tekee mielenkiintoiseksi sekin, että normaaliolosuhteissa muutama vuoro käy Mettistön tienhaarassa kääntymässä. Poikkeusreitin aikana jokainen vuoro pyhiä lukuunottamatta ajaa alueen kautta. Teivaalantie ei ole sinänsä uusi juttu linjan 50 historiassa - aiemmin sen kautta osa vuoroista kulkikin, mutta kadulle asetettujen hidasteiden vuoksi kaikki vuorot siirrettiin kulkemaan Siivikkalantietä (joka nyt jää puolestaan paitsioon). Tästä päivästä alkaen, myös linjan kalusto muuttui kokonaan korkealattiaisella kalustolla ajettavaksi M-L päivinä. 90-luvun kokomatalat mersut saivat vaihtua 20-vuotta vanhoihin keppivaihteisiin Wiimoihin. Tämä juontaa juurensa juuri Teivaalantien hidasteisiin, joihin yksi matalalattia juuttui kiinni.
Poikkeusreitin olisi voinut suunnitella joltain osin toisin. Lenkkiä Lintulamminkatu - Ryydynkatu on hyvin vaikea ymmärtää - tällä osuudella on paljon tasa-arvoisia risteyksiä olemattomalla näkyvyydellä. Myös Pohtolan kääntöpaikalla käynti on oma ongelmansa - päätepysäkillä seisova linjan 11 auto estää sujuvan kääntämisen ja risteyksessä saa peruutella ympäri. Pohtolankadun länsipäästä kyytiin nousevan ihmisen taas on ilman aikataulua mahdoton tietää, onko auto menossa Siivikkalaan vai Tampereen keskustan suuntaan pysäyttämättä autoa.
Oma ehdotukseni poikkeusreitille olisi ollut Lielahdenkatu - Pohtolankatu - Isomäenkatu - Possilankatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie jne. Tällöin reitti oltaisiin voitu ajaa molempiin suuntiin ilman radikaaleja aikataulumuutoksia Siivikkalan päässä.
Osa vuoroista ajaa Pohtolan kautta. Pääasiassa näin menetellään joko Siivikkalaan mennessä tai sieltä tullessa, mutta harvemmin samalla kierroksella molempiin. Tällöin reitti on Lielahdenkatu - Pohtolankatu - Linjan 11 kääntöpaikka - Pohtolankatu - Isomäenkatu - Lintulamminkatu - Ryydynkatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie - Myllymäentie - Kaukolantie.
Osa vuoroista ajaa puolestaan suoraan Teivaalantietä. Reitti tuolloin on Lielahdenkatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie jne.
Sunnuntaisin vuorot menee muuten normaalia reittiä Lielahdenkatu - Pohtolankatu aina linjan 11 kääntöpaikalle, mutta tiukan kierrosajan takia eivät jatka pidemmälle. Näin ollen koko Siivikkala on ilman joukkoliikennepalveluita sunnuntaisin. Onneksi kevytliikenne voi käyttää siltaa myös korjauksen ajan, joten patikointi tai pyörämatka ei kasva sentään useilla kilometreillä.
Poikkeusreitin tekee mielenkiintoiseksi sekin, että normaaliolosuhteissa muutama vuoro käy Mettistön tienhaarassa kääntymässä. Poikkeusreitin aikana jokainen vuoro pyhiä lukuunottamatta ajaa alueen kautta. Teivaalantie ei ole sinänsä uusi juttu linjan 50 historiassa - aiemmin sen kautta osa vuoroista kulkikin, mutta kadulle asetettujen hidasteiden vuoksi kaikki vuorot siirrettiin kulkemaan Siivikkalantietä (joka nyt jää puolestaan paitsioon). Tästä päivästä alkaen, myös linjan kalusto muuttui kokonaan korkealattiaisella kalustolla ajettavaksi M-L päivinä. 90-luvun kokomatalat mersut saivat vaihtua 20-vuotta vanhoihin keppivaihteisiin Wiimoihin. Tämä juontaa juurensa juuri Teivaalantien hidasteisiin, joihin yksi matalalattia juuttui kiinni.
Poikkeusreitin olisi voinut suunnitella joltain osin toisin. Lenkkiä Lintulamminkatu - Ryydynkatu on hyvin vaikea ymmärtää - tällä osuudella on paljon tasa-arvoisia risteyksiä olemattomalla näkyvyydellä. Myös Pohtolan kääntöpaikalla käynti on oma ongelmansa - päätepysäkillä seisova linjan 11 auto estää sujuvan kääntämisen ja risteyksessä saa peruutella ympäri. Pohtolankadun länsipäästä kyytiin nousevan ihmisen taas on ilman aikataulua mahdoton tietää, onko auto menossa Siivikkalaan vai Tampereen keskustan suuntaan pysäyttämättä autoa.
Oma ehdotukseni poikkeusreitille olisi ollut Lielahdenkatu - Pohtolankatu - Isomäenkatu - Possilankatu - Teivaalantie - Ilmarinjärventie jne. Tällöin reitti oltaisiin voitu ajaa molempiin suuntiin ilman radikaaleja aikataulumuutoksia Siivikkalan päässä.