Linjakilvet ELY:n teillä

Liittynyt
26 Marraskuu 2024
Viestit
10
Tullut jo hetken aikaa ihmeteltyä minkä takia HSL pidättäytyy linjakilpien asennuksesta valtion tieverkoston alueella. Vuonna 2020 HSL kertoi palautteen vastauksessa näin:
"Johtuen viime aikaisista ELY:n lakitulkinnoista pidättäydymme informaation lisäämisestä valtion teille ja keskitymme ensisijaisesti jäsenkuntiemme katuverkolle."
Mihinköhän tässä viitataan tarkalleen ottaen? Pysäkkejä ilman kilpiä löytyy ainakin Tuusulan Itäväylältä, Kulloontieltä, Fallbackantieltä ja muilla Tuusulan maanteillä.
Näillä pysäkeillä ei siis mitään viitettä siitä että pysäkillä olisi HSL-liikennettä. Vain linja-autopysäkin osoittava lakisääteinen merkki.
 
Viimeksi muokattu:
Joo oon samaa ihmetellyt ite täällä Tuusulassa noista pysäkki linjakilvistä niitä o yllättävän paljon ilman linjakilpiä täällä
 

71 §
Liikenteenohjauslaitteen asettaminen
Liikenteenohjauslaitteen asettaa:

1) maantielle toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Väyläviraston ohjauksen perusteella; (8.5.2020/360)

2) kadulle ja muulle kunnan hallinnoimalle tielle kunta;

3) muulle kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetulle tielle tienpitäjä saatuaan siihen kunnan suostumuksen; (...)

Mikään ei tosin estä asettamasta muualle pysäkille matkustajainformaatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Sama Ely-keskus toimii koko Uudellamaalla, jos kilvet olisivat kiellettyjä eikös kaiken järjen mukaan silloin myös kehä III kilvet yms poistaa. Tässä haiskahtaa pikemminkin HSL:n laiskuus asian suhteen näissä kehyskunnissa. Esimerkkinä juurikin Kulloontiellä pysäkkikilvet Keravan alueella mutta samalla tiellä loppuu heti Tuusulan rajalla. Tuskin Ely-keskus pahastuisi jos ne sinne asennettaisiin.
 



Mikään ei tosin estä asettamasta muualle pysäkille matkustajainformaatiota.
Onhan valtion teitä myös pk-seudulla, ja ihan normaali pysäkki-info niidenkin varrella olevilta pysäkeiltä löytyy. Sitten taas vastaavasti esim. Espoossa on kunnan kaduilla pysäkkejä, joiden ainoa "informaatio" on keltapohjainen bussipysäkki-liikennemerkki, ei mitään muuta.
 
Onhan valtion teitä myös pk-seudulla, ja ihan normaali pysäkki-info niidenkin varrella olevilta pysäkeiltä löytyy. Sitten taas vastaavasti esim. Espoossa on kunnan kaduilla pysäkkejä, joiden ainoa "informaatio" on keltapohjainen bussipysäkki-liikennemerkki, ei mitään muuta.

Vaikuttaisi siltä, että HSL:n on annettu aikaisemmin asentaa näille pysäkeille pysäkki-infoja, mutta nyt ELY-keskuksen tulkinta on muuttunut siten, että tuollaista pysäkki-infoa ei saa enää asentaa. En keksi mikä muukaan selittäisi tätä aloituksessa siteerattua viestiä:

"Johtuen viime aikaisista ELY:n lakitulkinnoista pidättäydymme informaation lisäämisestä valtion teille ja keskitymme ensisijaisesti jäsenkuntiemme katuverkolle."

Selvää on, että valtion tiellä vain ELY-keskus saa osoittaa jonnekin bussipysäkkiä osoittavan liikennemerkin, mutta vaikuttaisi siltä, että tulkinta on muuttunut sen suhteen, kuka saa asentaa merkin yhteyteen lisätietoa. Ja joko ELY-keskus ei jaksa, viitsi tai ehdi tuollaisia asentelemaan tai HSL ei jaksa, viitsi tai ehdi keskustella asiasta ELY-keskuksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin kuvittelisin että kyseessä on vain laiskuus hsl:n puolelta. On noita pysäkkikilpiä asennettu varmasti myös vuoden 2020 jälkeen valtion tieverkostolle mutta varsin valikoidusti (lue: ei perämetsiin)...
 
ELY-keskus ei lähtökohtaisesti kiellä minkään lisäinformaation asettamista pysäkeille, ellei siitä aiheudu sekaannusta tai ristiriitoja. UUDELY ei myöskään asenna ainuttakaan linjapärettä pysäkkeihin ollessaan toisen toimivaltaisen viranomaisen (HSL) alueella. Pysäkkipäreiden ja lisäarvoa tuottavan informaation tuominen pysäkeille on HSL:n vastuulla, johon sitten pyydetään lupaa ELY:ltä.

Tiedämme varsin hyvin HSL:n taloustilanteen, joten on aika epätodennäköistä, että informaatiota lähdetään lisäämään pysäkeille, joiden vuorotiheys on 2-5 vuoroa päivässä. Täytyisi ensin saada pysäkkimerkit keltaisiksi ennen siirtymäajan loppumista. Ja mikäli taloustilanne alkaa jossain välissä toipumaan, voi alkaa miettimään, jos syrjäseuduille tarvitaan jotain pysäkki-informaatiota.
 
Selvää on, että valtion tiellä vain ELY-keskus saa osoittaa jonnekin bussipysäkkiä osoittavan liikennemerkin, mutta vaikuttaisi siltä, että tulkinta on muuttunut sen suhteen, kuka saa asentaa merkin yhteyteen lisätietoa. Ja joko ELY-keskus ei jaksa, viitsi tai ehdi tuollaisia asentelemaan tai HSL ei jaksa, viitsi tai ehdi keskustella asiasta ELY-keskuksen kanssa.
Tähän saisi varmuuden, kun lähettäisi ELYyn kyselyn, että sallitteko te siellä linjaliuskat vai ei. Kyllä ne vastaa.

Eiköhän toi Höselin ilmoittama syy ole vaan tekosyy. Tai teoriassa ehkä myös väärinkäsitys.
 
Tiedämme varsin hyvin HSL:n taloustilanteen, joten on aika epätodennäköistä, että informaatiota lähdetään lisäämään pysäkeille, joiden vuorotiheys on 2-5 vuoroa päivässä. Täytyisi ensin saada pysäkkimerkit keltaisiksi ennen siirtymäajan loppumista. Ja mikäli taloustilanne alkaa jossain välissä toipumaan, voi alkaa miettimään, jos syrjäseuduille tarvitaan jotain pysäkki-informaatiota.
Esimerkiksi mainitsemallani Kulloontiellä kulkee päivässä yli 30 vuoroa per suunta. Tuskin linjakilvet taloutta kaataisi vaikka niitä joka paikkaan asentaisikin.
 
Takaisin
Ylös