Linjan 16 kilpailutus

Mutta Viinikankatuun: Siellähän nuo pyöräkaistamaalaukset on tehty päin prinkkalaa sikäli, että autolla (ainakin raskaalla kalustolla) on pakko joko poukkoilla pyöräkaistalle tai ajaa liikenteenjakajien yli. Todellinen suunnittelun (luultavasti joku insinööri asialla) kukkanen siis. Olisi ennemmin tehty toiseen reunaan kunnon pyöräkaista korokkeelle jalkakäytävän viereen ja vaikkapa kavennettu varsinainen ajorata sellaiseksi, että hillitsisi vauhteja riittävästi. Ainakin pyöräilijäin turvallisuus olisi ollut tällä järjestelyllä parempi.
Ongelma olisi helppo ratkaista samanlaisella liikennemerkillä, mikä Ahlmanintienkin (tai Isonportintien) alussa on, mutta jostain syystä juuri Viinikankadulla ei ole oltu valmiita kieltämään raskaalla kalustolla läpiajoa.

Pyöräkaistassa on liuta muitakin ongelmia, mm. se, että se on ohjeistusta kapeammalla viivalla maalattu ja siten kulunut pois, ja muutenkin niin kapea, että se olisi pitänyt maalata tai päällystää huomiovärillä koko matkaltaan. Hommahan olisi aika helppo, jos niitä liikenteenjakajan turhakkeita ei olisi sinne tuotu.
 
Ongelma olisi helppo ratkaista samanlaisella liikennemerkillä, mikä Ahlmanintienkin (tai Isonportintien) alussa on, mutta jostain syystä juuri Viinikankadulla ei ole oltu valmiita kieltämään raskaalla kalustolla läpiajoa.

Eipä tuo merkki vielä linja-autolla läpiajoa kiellä, tai sitten linjan 6 kuljettajat rikkovat joka kerta lakia ajaessaan Pehkusuonkadun ja Loukkaankadun läpi Hallilantielle tai valtaväylälle. ;)

Voisiko tuolla merkintähaluttomuudella olla jotain tekemistä sillä, että Viinikankatu Kuokkamaantien risteyksestä eteenpäin on merkitty seututieksi 130, eli moottoritien rinnakkaistieksi? Tällainen merkintä on ainakin Kuokkamaantiellä Lempääläntien suunnasta tultaessa, samoin Lahdenperänkadulla Viinikankadulle käännyttäessä. Kyseessä ei siis ole rinnakkaistielle ohjaava, katkoviivalla kehystetty merkki, vaan ihan ehta tiennumeroa näyttävä merkki.

Toki tämä ei estäisi siltikään kadun alkupään varustamista läpiajokiellolla.
 
Onnibus jätti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle tarjouksen linjan 16 (Pirkkala-Koskipuisto-Leinola-Kangasala) liikennöinnistä alkaen 1.7.2014. Kyseessä on Tampereen kaupunkiseudulla tehtävä ensimmäinen seudullinen kilpailutus, jossa sukuoikeuksien päättyessä liikenne järjestetään viranomaisen tilaamana. Tarjoustiimimme valvoi kaksi yötä putkeen ja jätti kaupungin taloon kirjaamoon kirjekuoren, jossa OB lupaa hoitaa liikennöinnin 19 autolla ja 43 kuljettajalla 3,9 miljoonan euron vuosihintaan.

http://www.facebook.com/Onnibus/posts/414759448631708
 
Tuosta kun siivotaan normaali OB-propaganda päältä pois, niin jäljelle jää ihan fiksunoloinen tarjous.

Ihmetyttää tosiaan hieman, ettei tähän kilpailuun lähtenyt mitään isompia toimijoita, kuten KA-konserni, mukaan laisinkaan. Siinä mielessä OB:n mukanaolo tuo hieman tervettä kilpailua tähän kierrokseen. Paunu lienee tässä kilpailuissa vahvoilla, kun "ruuhkakalusto" löytyy jo valmiina omasta takaa, ja ilmastointikin lienee paunulaisissa käytännössä kaikissa vakiona. Länsilinjoillakin lienee tilanne, jossa kalustoa ei taida olla juurikaan "nurkissa pyörimässä". Mutta ans kattoo, mielenkiintoiseksi menee osallistujien vähyydestä huolimatta.
 
Onko 16-linjan tarjousten jättöaika jo ummessa, vai miten yhden yrittäjän kannattaa julkisesti kertoa tarjoushintansa. Vai onko nämä hinnat feikkiä ja härnäystä näille ns. sukuoikeusfirmoille. Olen muuten ihmetellyt ovatko ulkomaiset yrittäjät Nobina tai Veolia sukuoikeusfirmoja tai jos joku uusyrittäjä ostaa vanhan toimivan firman, niin mihin luokkaan tällainen luetaan. Ostiko jämijärveläinen pirssimies Ikaalisten Auton ostaessaan samalla sukuhautapaikan.
 
Olen muuten ihmetellyt ovatko ulkomaiset yrittäjät Nobina tai Veolia sukuoikeusfirmoja tai jos joku uusyrittäjä ostaa vanhan toimivan firman, niin mihin luokkaan tällainen luetaan. Ostiko jämijärveläinen pirssimies Ikaalisten Auton ostaessaan samalla sukuhautapaikan.

Itse olen ymmärtänyt asian niin että jos kuuluu linja-autoliitoon niin on mafiamiehiä.
 
Onko 16-linjan tarjousten jättöaika jo ummessa, vai miten yhden yrittäjän kannattaa julkisesti kertoa tarjoushintansa.
On.
Olen muuten ihmetellyt ovatko ulkomaiset yrittäjät Nobina tai Veolia sukuoikeusfirmoja tai jos joku uusyrittäjä ostaa vanhan toimivan firman, niin mihin luokkaan tällainen luetaan. Ostiko jämijärveläinen pirssimies Ikaalisten Auton ostaessaan samalla sukuhautapaikan.
Veolia on osittain sukuoikeusfirma, kun sillä on Länsi-Suomessa sukuoikeuslinjoja eli siirtymäajan liikennöintisopimuksia (ex-linjaliikennettä).

Nobina toimii ainakin Suomessa vapailla markkinoilla.
 
Järjestetään pienimuotoinen, leikkimielinen "kisa", aiheena seuraava:

Kuinka pian julkisuuteen tulee tiedote, jossa kerrotaan, että kilpailutuksesta tai sen ratkaisusta on tehty valitus markkinaoikeuteen? ;)
 
Järjestetään pienimuotoinen, leikkimielinen "kisa", aiheena seuraava:

Kuinka pian julkisuuteen tulee tiedote, jossa kerrotaan, että kilpailutuksesta tai sen ratkaisusta on tehty valitus markkinaoikeuteen? ;)

Paunulla ja Länsilinjoilla valitukset laatii sama asianaja Pekka Vanhanen, joten voisi olla aika hankalaa..
 
Paunulla ja Länsilinjoilla valitukset laatii sama asianaja Pekka Vanhanen, joten voisi olla aika hankalaa..
No mutta, sehän olisi mahtavaa hänen kannaltaan. Ns. "tuplatili", kun ensin laatisi maksua vastaan valituksen b:n puolesta ja sen jälkeen puolustaisi vastinein ja tarvittaessa oikeudessakin maksua vastaan a:ta! Eiku... ;)
 
Kultamitali annettiin tällä kertaa Paunulle. Onnittelut voittajalle!

Kiitos Lauri!
Tosin kaikki paunulaiset varmaan kanssani kiittävät.
Tämä oli meillä työpaikkojen säilymiskysymys, jonkalaista ajattelua ja arvoja varmaankaan uudemmat alalla eivät edes ymmärrä.
 
Tarjousten vertailu on julkaistu, joten sitäkin voi nyt täällä analysoida julkisesti:

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/kt...0323a31&dalid=5.6.2013 11:03:55&extension=pdf

Paunun vuosihinta 3 808 278,08 €
Länsilinjojen vuosihinta 3 816 190,67 €
Onnin vuosihinta 3 979 077,49 €

Paunulla ja Länsilinjoilla siis alle 8000 euron ero! Linjan 25 tapauksessa noin miljoonan kaupassa Länsilinjojen ero Onniin oli 6000 euroa. Sitä pidin hiuksen hienona, mutta tässä mittakaavassa se vastaisi noin 22 000 euron eroa. Jos oletamme, ettei Paunun ja Länsilinjojen hintoja oltu sovittu etukäteen, olisi Länsilinjoilla nyt todella kirvelevän pieni häviö hinnassa, jo toista kertaa.

Kalustosta parhaat pisteet sai Länsilinjat: 8,7
Paunu 8,5
Onni 6,5

Eli laatupisteiden jälkeen Paunun ja Länsilinjojen ero on vieläkin pienempi: Kokonaispisteet 99,474 ja 99,469 eli eroa 0,005 pistettä.

Kiitos Lauri!
Tosin kaikki paunulaiset varmaan kanssani kiittävät.
Tämä oli meillä työpaikkojen säilymiskysymys, jonkalaista ajattelua ja arvoja varmaankaan uudemmat alalla eivät edes ymmärrä.


Olen Paunun puolesta vilpittömästi iloinen. Tässä Paunun liikenne laajenee nykyiseen Pirkkalaan nähden, joten nyt on Paunullakin vuoden 2014 mullistuksessa hyvä "takuuosa" liikennettä. Veronmaksajien ja joukkoliikenteen käyttäjien puolesta olen myös erittäin tyytyväinen. Voittanut hinta on todella edullinen. Joukkoliikennelautakunta voi viimeistään nyt todeta, että uusi järjestämistapa toimii ja vanhatkin yritykset ovat reippaalla asenteella mukana tekemässä tilaaja-tuottaja-mallista todella edullista mallia!
 
Onnibus tarjoaa siis huonointa laatua kalliemmalla hinnalla.
Mikä kuitenkin oudointa, vasta hiljattain tuomittiin aiemmat tarjousyhteenliittymät "laillisina kartelleina", niin nyt ollaan itse jätetty tarjous tarjousyhteenliittymänä.
 
Takaisin
Ylös