Waltsu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 797
Näitä enemmän tai vähemmän suurempia remontteja/uudistuksiahan on tehty muutamia, mutta niiden yhteydessä ei ole juurikaan ajateltu numeroiden yhteensopivuutta tai -sopimattomuutta muiden linjojen kanssa.Mikko Laaksonen sanoi:Nykyinen linjanumerointi ei ole kovin tarkoituksenmukainen, mutta en näe tarpeelliseksi muuttaa sitä muuten kuin jos tehdään muutenkin suurempaa linjastoremonttia.
Yhtenä esimerkkinä on yölinjasto, jonka numerot eivät ole mistään kotoisin. Väki, jonka päiväbussien linjanumerot vilisivät viitosia, sai yölinjakseen 36, vaikka numero 35:kin olisi ollut vapaana. Väliä Vienola-Vaala ajoi tuolloin linja 19 ja samaa väliä hieman poikkeavaa reittiä alkoi ajaa yölinja 33 eikä 39. Sittemmin on yölinjan 33 alueiden päivälinjoja muuteltu, ja 39 olisi looginen numero enää vain toisessa päässä linjaa.
Jos joskus jossain saadaan aikaan looginen linjanumerointi, niin voidaankin miettiä, pitäisikö linjaremonttien yhteydessä muutella ennallaan pysyvien linjojen numeroita, jos uusi ja vanha logiikka eivät enää täysin kohtaa.
Mutta sitten öinen 0xN-linjasto perustettiin ihan eri logiikan mukaan. Linjastoa perustettaessa sen olisi voinut tehdä ihan päivälinjojen mukaan (03N Konalaan, 04N Kannelmäkeen jne.) Nyttemmin tuo 0-sarja on tosin käynyt ahtaaksi eikä postinumerologiikka enää toimisi.aki sanoi:Ainakin omasta mielestäni Helsingin linjojen numerointi on yksi selkeimmistä kun linjasto on järjestetty alueiden postinumeroiden mukaan.
Onko Tampereella kuvio? Ei ainakaan linjasuuntanumerointikuviota. Kaksinumeroisuudessaan ehkä järkevämpi, mutta sittenpä siellä käytetään lisäkirjaimia ja irtokilpiä tuulilasin täydeltä kertomassa tarkempaa reittiä (vai ovatko ne irtokilvet vain rinnakkaista informaatiota numeron rinnalla?).moxu sanoi:...Tampereella kuvio on Turkua järkevämpi. Kannattaa myös muistaa, että Pirkanmaan laajalle seudullekin riittävät kaksinumeroiset sarjat...