Linjanumerointi

Mikko Laaksonen sanoi:
Nykyinen linjanumerointi ei ole kovin tarkoituksenmukainen, mutta en näe tarpeelliseksi muuttaa sitä muuten kuin jos tehdään muutenkin suurempaa linjastoremonttia.
Näitä enemmän tai vähemmän suurempia remontteja/uudistuksiahan on tehty muutamia, mutta niiden yhteydessä ei ole juurikaan ajateltu numeroiden yhteensopivuutta tai -sopimattomuutta muiden linjojen kanssa.

Yhtenä esimerkkinä on yölinjasto, jonka numerot eivät ole mistään kotoisin. Väki, jonka päiväbussien linjanumerot vilisivät viitosia, sai yölinjakseen 36, vaikka numero 35:kin olisi ollut vapaana. Väliä Vienola-Vaala ajoi tuolloin linja 19 ja samaa väliä hieman poikkeavaa reittiä alkoi ajaa yölinja 33 eikä 39. Sittemmin on yölinjan 33 alueiden päivälinjoja muuteltu, ja 39 olisi looginen numero enää vain toisessa päässä linjaa.

Jos joskus jossain saadaan aikaan looginen linjanumerointi, niin voidaankin miettiä, pitäisikö linjaremonttien yhteydessä muutella ennallaan pysyvien linjojen numeroita, jos uusi ja vanha logiikka eivät enää täysin kohtaa.

aki sanoi:
Ainakin omasta mielestäni Helsingin linjojen numerointi on yksi selkeimmistä kun linjasto on järjestetty alueiden postinumeroiden mukaan.
Mutta sitten öinen 0xN-linjasto perustettiin ihan eri logiikan mukaan. Linjastoa perustettaessa sen olisi voinut tehdä ihan päivälinjojen mukaan (03N Konalaan, 04N Kannelmäkeen jne.) Nyttemmin tuo 0-sarja on tosin käynyt ahtaaksi eikä postinumerologiikka enää toimisi.

moxu sanoi:
...Tampereella kuvio on Turkua järkevämpi. Kannattaa myös muistaa, että Pirkanmaan laajalle seudullekin riittävät kaksinumeroiset sarjat...
Onko Tampereella kuvio? Ei ainakaan linjasuuntanumerointikuviota. Kaksinumeroisuudessaan ehkä järkevämpi, mutta sittenpä siellä käytetään lisäkirjaimia ja irtokilpiä tuulilasin täydeltä kertomassa tarkempaa reittiä (vai ovatko ne irtokilvet vain rinnakkaista informaatiota numeron rinnalla?).
 
Omasta mielestäni Tori-perno-ihala-mylly-kiikku-tori, elikkä 420/1 ansaitsisi paremmat numerot, jotka eivät olisi linjan muinoisen määränpään, varissuon rasittamia. Wikkenkulmalta vastapäivään ajaviin autoihin koittaa aika usein joku tulla kyytiin ja päästä vaakkunevalle :!: Muutenkin yhteinen osuus pernolaisen (42) kanssa on aika vähäinen. Esimmerkiksinumero 600 voisi olla parempi uusi numero, ei olisi vaaraa sekaantua muihin samanumeroisiin. Taikka sitten 666 :twisted:
 
Nyt täytyy kuitenkin näinä tiukkoina aikoina keskittää resurssit olennaiseen kuten lippuhintojen alhaalla pitämiseen. Uudet numerot tekevät lisäkustannuksia ja niihinhän ei nyt ole alkuunkaan varaa tällä haavaa. 666-linja olisi kyllä ihan hauskan piristävä asia tuonne muuten niin tylsään numeroviidakkoon. 666 sopisi esim. kevät kelirikkoalueella jossain lausteen slummissa liikennöivään Ikarukseen :idea:
 
Tässäpä yksi malli Turun uudeksi linjastonumerointikuvioksi. Nykyinen systeemi on niin sekava, ettei siitä kannata oikeastaan säästää kuin muutama ikiaikainen ja selkeä:

1 kuten nykyään
2 nykyinen 28
3 kuten nykyään
4 kuten nykyään, sataman päässä kuitenkin lenkki Amiraalistonkadulta Juhana Herttuan puistokadun ja Pansiontien kautta takaisin Puutarhakadun päähän
5 nykyinen 30
6 Ilpoinen-Kauppatori-rautatieasema, Naantalin pikatieltä lenkki Vakka-Suomentie-Talinkorventie-Suikkila-Merikulmantie-autokatsastus-Naantalin pikatie
7 Varissuon ja Runosmäen peruslinja
8 kuten nykyään
9 Lausteen ja Uittamon peruslinja eli nykyisen kaltainen

10-sarjan tunnistaisi yhteisestä linjaosuudesta Auransilta-Maariankatu-Aninkaistenkatu-Pohjolansilta
10 Kaarinan ja Raision peruslinja, Raisiossa reittiä Satakunnantie-Mylly-Ohitustie-Raumantie-Kustavintie-Raisionaari-Raision keskusta
11 kuten nykyään, Kaarinan päässä Poikluoman läpi Kaarinan keskukseen
12 Varissuon pää nykyisellään, Härkämäkeen ajettaisiin Satakunnantien ja Sukkilantien kautta
13 eteläinen pää nykyisellään, pohjoinen Satakunnantie-Kuninkoja-Nättinummi-Impivaara
14 saaristopää nykyisellään, Pohjolansillan jälkeen lenkki Raunistula-Maarian kirkko-Haliskylä-Oriketo-Hamaronkatu-Markulantie-Satakunnantie, käynti myös Impivaaran uimahallin päättessä
15 saaristopää nykyisellään, pohjoinen lenkki päinvastaiseen suuntaan kuin 14:lla
16 Kaarinan keskus-Pyhän Katariinan tie-Harittu-Petrelius-Uudenmaankatu-Satakunnantie-Pläkkikaupunki-Suikkila
17 nykyinen 110
18 Kaarinan keskus-Sorro-Harittu-Luolavuori-Kaskenkatu-Tampereentie-Runosmäki-Rusko
19 Kaarinan keskus-Littoinen-Vaala-Lauste-Kupittaa-Satakunnantie-Mylly-Rusko

20-sarjan yhteinen nimittäjä olisi pohjoinen suunta:
21 kuten nykyään
22 kuten nykyään
23 kuten nykyään
24 nykyinen 221
25 nykyinen 222
26 nykyinen 231
27 Vanhaa Tampereentietä Liedon asemalle menevä linja
28 Hämeentietä Liedon keskustaan menevä linja
Jos 27 ja 28 jatkavat haarautuen, nämä voitaneen merkitä kirjaintunnuksin, esim.28A Liedon asemalle tai 28N Nuolemoon.

30-sarjaan kuuluisivat joko Piikkiön ja Paimion tai Paraisten suunnan vs.Raisiosta ja Naantalista eteenpäin menevät heilurilinjat. Yhteinen reittiosuus olisi Uudenmaankatu-Eerikinkatu-Humalistonkatu-asema-Naantalin pikatie.
Linjojen haarojen jakaminen ei liene tässä yhteydessä relevanttia, koska vasta kilpailuttamisen myötä nähtäisiin, millaisia pareja seutuliikenteeseen voisi syntyä. Näihin linjoihin voisi kuulua myös Maskun ja Mietoisten suuntiin Raision kautta meneviä linjoja, joiden Turku-Raisio-osuus siis jatkossa menisi motaria.

40-sarja muodostuisi niistä itäisistä seutulinjoista, jotka jäävät 30-sarjasta yli, risteytettynä Pansion suunnan linjastoon. Näistä useat jatkaisivat myös Raisioon.

50-, 80- ja 90-sarjat olisivat nykyisen kaltaiset.

Siinä Turun bussilinjasto, olkaa hyvät! Saa vapaasti soveltaa päätöksiä tehtäessä...
 
Onko Turussa nyt uusia kilpailutuksia suunniteltaessa tehty mitään tämän numerointihässäkän edes jonkinlaiseen järjestykseen saattamiseksi?
 
Kaiken kaikkiaan eri linjatunnuksia on Turun seudulla käytössä 86 kappaletta (mukaan luettuna edellä mainitut sekä Raision 01). Satasarjassa tulee siis ahdasta, jollei käytetä kirjaimia. Jos ja kun kirjaimia ei käytetä, niin onhan se hyvä levittää numeroita pitemmälle, jotta edes joku tolkku säilyisi asiakasystävällisyydessä. Onhan moni seutulinja vielä kokonaan vailla numeroa.
Jos numeroituja linjoja on 86 kappaletta, niin eihän satasarjassa ole vielä ollenkaan ahdasta. Siellä on elon laskuopin mukaan vapaana vielä toistakymmentä kokonaista numeroa...

Juttu on kuitenkin niin, että liian monimutkainen numerointi heikentää ihmisten kykyä seurata linjaston rakenteen logiikkaa. Siksi kaksinumeroisilla koodeilla, joista pitkän yhteisen reittiosuuden jälkeen haaroitettaessa käytettäisiin jotain päätteeseen viittaavaa kirjainkoodia, saataisiin homma näyttämään huomatavasti nykyistä sekasotkua selkeämmältä.
 
En puutu sen kummemmin keskustelun juoneen mutta totean että Turun linjasto on erittäin sekava. HKI:ssakin on hauskaski vedetty kartalla viivat aikataulukirjassa mihin esim seutuautot menevät. 190 sarja ym.

Tuohon Turun 3 ja 30 haluan kanssa kertoa että olen täysin samaa mieltä. Ihan älytöntä selata tuota vihkoa 3 ja 30 välillä. Olisi niin helppo kun 3 ja 3A olisi vierekkäisillä sivulla eikä satasivua taakseppäin.. tai eteenpäin.

(Oitn kommentteissani esiin myös aikatauluvihon huonouden kun ns. rinnakkaislinjat ovat toisistaan niin kaukana.)
 
Takaisin
Ylös