Luettelen omia nostoja vielä raportista, saattaa olla päällekkäisyyttä, kun aloitin listaamisen ennen osaa viesteistä:
- Junaliikenne Nikkilään ennen vuotta 2030 toteutuvissa (ei kirjaintunnusta mainittu)
- Jokeri 0:lla niin suuri kysyntä, että vuorovälin oltava 45-metrisilläkin vaunuilla 5min. Maininta 70-metrisiin laitureihin varautumisesta, jotta voidaan ajaa kahdella yhteenkytketyllä 35-metrisellä vaunulla, mikä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun tällaista edes ehdotetaan viralliselta taholta.
- Kertaalleen haudattu runkolinja 610 on taas harkinnassa.
- Yksisuuntaisvaunulinjojen vuoromäärä on suunnitelmassa sama 93 kuin, mikä se oli viime syksynä, kun suunnitelmaa tehtiin.
- Linjojen kehittämisnäkymissä kummittelee Salmisaaren maankäyttö ja tarve jatkaa jokin linja sinne. Se on mainittu ainakin jonkin 16:sta jatkona tai linjan 1 kääntämisellä sinne Töölöstä.
- 14 ja Tuusulanbulevardin linjan (16 tässä aiemmin 17) kytkentä Asema-aukiolla on hävinnyt suunnitelmasta
Linjanumeroista:
Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun moni uudemmista projekteista saa linjanumeron ja kuten 15 kanssa nähtiin, se on kuitenkin asia, joka voi muuttua ihan viimetingassa. Olettaen ettei näin ole: 19 ja 20 linjanumerot voisi vaihtaa keskenään. 19 on ollut poikittaisen linjan numero Tikkurilan tasolla vuotta 1992 edeltäneessä linjastossa (Länsisalmi- Lentoasema vuonna 1980 sekä Länsisalmi - Tammisto 1989 kartassa).
Linjastoa on myöskin muokattu siten, että ollaan lähempänä aikaisemmin ilmoitettua numeroimiskaavaa, missä kantakaupunkilinjat ovat 1-10 ja pikalinjat 11-19. Numerointi ei kuitenkaan edelleenkään anna tilaa uusille linjoille kantakaupungissa ja pikalinjojen kanssa ollaan menossa jo yli 20:n vaikka Jokeri 2:sta tai Tiederatikkaa ei ole numeroitu.
Espoon kaupunkiradan linjakirjain on tainnut vaihdella ennenkin A:n ja E:n välillä, mutta ilmeisesti nähdään selvenpänä pitää se nykyisellään ja varata E jollekin U:ta lyhyemmälle harvemmin pysähtyvälle linjalle.
Sitten varsinaiseen mielipideosioon:
Suuri laiva kääntyy hitaasti ja 6:n muutoksessa on näköjään nyt herätty siihen että kantakaupunkilinjoja pitäisi oikeasti siivota pikalinjojen tieltä. Toivon mukaan sama tehdään 7:n kanssa ja korvataan Mäkelänkatu-Pasila yhteys 1:n käännöllä Pasilaan, ja taas Käpylän yhteys Pasilasta jollain muulla linjalla, kun Tuusulanbulevardin ratikka tarjoaa tiheämmän yhteyden valtaosalle Käpylästä. Jos Messukeskuksen luokse ei voi palauttaa toista raidetta ja jatkaa 2:sta Käpylään. Myöskin 9 on siivottu pois Rautatientorilta, mikä on siinä mielessä hyvä, että saadaan vuoden 2017 linjastossa poistunut yhteys Kalliosta Kruunuhakaan takaisin.
Linjan 11 jatko Munkkivuoreen on hyvä, mutta suositeltavampaa olisi sen jatkaminen Talinrantaan asti, jolloin ei olisi samanlaista tarvetta liityntälinjoille tai linjan 25 kierrättämiselle, mikä tekee siitä huomattavasti huonomman linjan nykyisille käyttäjille.
Linjan 57 jatko Leppävaaraan on ollut aikaisemmissa suunnitelmissa, mutta asian perustelu kääntöpaikan poistumisella on outo. Jos Munkkivuoren ostarille menevää linjaa ei voida jatkaa Talinrantaan, on suositeltavampaa kierrättää jotakin poikittaislinjaa sitä kautta kuin ajaa (vain) lyhyttä liityntälinjaa. Ja se olisi 500:n loppuessa kokonaan tuo 57 esimerkiksi reitillä Munkkivuoren ympäri ja Professorintien kautta Munkkiniemen puistotielle. Linja taisi kulkea Professorintien kautta ennen 500:n aloitusta 2018-19. Jos Munkkiniemestä ei oikeasti löydy päätepysäkkiä sille, niin se voisi tehdä koukun takaisin Ostarille tai jatkaa Meilahteen, jotta 500:n nykyiset käyttäjät pärjäisivät yhdellä vaihdolla 13:sta.
13:sta puheen ollen, se on aika tynkä ja epäilen, että lännessä ongelmaksi on koitunut tunnelivaihtoehdossa maan alta nousemisen hinta Meilahdessa. Raitioseuran eilisessä kokouksessa KLOY:n yksikön päällikkö Artturi Lähdetie piti esitelmän meneillään olevista asioista ja pitkän kysymysosuuden aikana esille tuli juuri tuo Jokeri 0:n linjaus Pasilan länsipuolella. Otso Kivekäs oli myös sattunut (vaalit tulossa) paikalle ja kertoi, että alustavissa selvityksissä linjan kuormitus on osoittautunut niin suureksi, että lännessä "sitä ei voida ajaa maan päällä" ja kyse olisi nimenomaan Reijolankadun kuormituksesta. Myös Lähdetie kehysti 11:n linjauksen Munkkivuoreen osuuden ruuhkaisuudella ja 500:n bussien vähentämiseksi sieltä. Suunnitelma jättää ratkaisun auki, mutta jos tunneliratkaisu estää linjan jatkamisen Munkkivuoren suuntaan, niin olisi kuitenkin parempi harkita sen takia siltavaihtoehtoa Lääkärinkadun kautta, jota myös 11 tai muu Pasilan ja Meilahden välinen apulinja voisi käyttää.
En edelleenkään tykkää oikeen Meilahden päätepysäkkijärjestelyistä. 11 jatko Munkkivuoreen ratkaisee Vihdintien hankesuunnitelmassa olleen Pasila-Meilahti yhteyden puuttumisen, mutta jos Topeliuksenkatu ollaan tosiaan rauhoittamassa busseilta raitiotien myötä, ja sen linjat siirtymässä Mannerheimintielle tai loppumassa, niin 5 olisi syytä ajaa Pikku-Huopalahteen asti. Mannerheimintien linjoilta näkyy vaihdettavan paljon linjoihin 37, 41 ja 42 eikä Kuusitie ole oikein otollinen paikka tuolle vaihdolle. Muutenkin kyytiin tulee paljon porukkaa Ruskeasuon ja Kuusitien välillä ja näille se tarkoittaisi ylimääräistä vaihtoa. Ysin tai kolmosen ajo Meilahden klinikoille aiheuttaa turhan risteymän linjojen välillä verrattuna Kuusitielle.
Linjan 2 palauttaminen Etelärantaankin on ihan looginen, kun sillä sen vuoroväli saadaan harvemmaksi ja vastaavasti 4:n (en muista oliko tiheämpi RAILI2:ssa) tiheämmäksi tai poistaa tarpeen ajaa siihen kytkettyä linjaa 3 tiheämmin. Tässä kuitenkin unohtuu, miksi tällainen järjestely ensinnäkään tehtiin, eli suoran yhteyden tarjoamiseksi Katajanokalta Mannerheimintien varteen, mikä poistuu 4:n Topeliuksenkadulle siirron myötä ja lisäksi 2:n oli tarkoitus ajaa samalla 7,5min vuorovälillä kuin linjoja 10 ja 14, kun taas 10min vuorovälillä se on vaikea saada tahdistumaan pois muiden linjojen tieltä.
Tämä kytkeytyy Postipuiston rakentumiseen ja sieltä raideyhteyden puuttumiseen läntiseen kantakaupunkiin. Jos 2:n tilalla Mannerheimintiellä olisi linja, joka kulkee Pasilankatua Triplan ohi Postipuistoon (ei numeroita vapaana), ja se olisi alueen varsinainen yhteys 7,5min vuorovälillä seiskan tarjotessa täydentävää Pasilan asemalla ja itäiseen kantakaupunkiin, saataisiin 2:n takaisin Runeberginkadulle ja käyttöä yhteydelle Nordenskjöldinkadulta Topeliuksenkadulle, mikä oli pudotettu hankesuunnitelmassa varaukseksi.
Postipuistossa on muutenkin potentiaalia useammalle linjalle ja etenkin, jos varikkoaluetta aletaan rakentaa, mikä tosin ei tapahdu 2040 mennessä.