Linjasto 2040

PR16 aikanaan alusta pitäen
PR16:lta on tosin vaihtoyhteys junaan Käpylässä, joten sitäkin voi pitää liityntälinjana bulevardikaupungin keskustayhteyden osalta.

Ei 560 ole tarkoitus olla Malmi-Myyrmäki.
Miksi ei? Se on linjan ainoa osuus (pl. Vuosaaren liityntä), jolla ei ole tarvetta ratikalle keskipitkällä tähtäimellä. Jokeri-2:n rakentaminen vain Vuosaaren ja Malmin välille on tullut esille monessa raportissa, joten olisi tyhmä ajaa päällekkäistä bussilinjaa koko matkalta tai sitten lakkauttaa runkolinja kokonaan lännessä. 560 siis luontevasti lyhenee Malmin ja Myyrmäen välille, ja pystyisi helposti tasaamaan myös 561:n ja 562:n kuormituseroja Malmin aseman eri puolilla.
 
560 siis luontevasti lyhenee Malmin ja Myyrmäen välille, ja pystyisi helposti tasaamaan myös 561:n ja 562:n kuormituseroja Malmin aseman eri puolilla.
Vielä luontevampaa olisi lyhentää 561 ja/tai 562 Malmille ja 560 menisi Malmilta Itäkeskukseen pääasiallisena yhteytenä.
 
PR16:lta on tosin vaihtoyhteys junaan Käpylässä, joten sitäkin voi pitää liityntälinjana bulevardikaupungin keskustayhteyden osalta.


Miksi ei? Se on linjan ainoa osuus (pl. Vuosaaren liityntä), jolla ei ole tarvetta ratikalle keskipitkällä tähtäimellä. Jokeri-2:n rakentaminen vain Vuosaaren ja Malmin välille on tullut esille monessa raportissa, joten olisi tyhmä ajaa päällekkäistä bussilinjaa koko matkalta tai sitten lakkauttaa runkolinja kokonaan lännessä. 560 siis luontevasti lyhenee Malmin ja Myyrmäen välille, ja pystyisi helposti tasaamaan myös 561:n ja 562:n kuormituseroja Malmin aseman eri puolilla.
Siis 560 katoaisi tietysti kun ratikan tullessa, en puhunut päälekkäistä linjoista.
 
Vielä luontevampaa olisi lyhentää 561 ja/tai 562 Malmille ja 560 menisi Malmilta Itäkeskukseen pääasiallisena yhteytenä.
Jos unohdetaan Malminkenttä hetkeksi niin 560:n nykyinen 10 minuutin vuoroväli saattaisi juuri ja juuri riittää ruuhka-aikana Itäkeskuksen ja Malmin välillä. Sitten kun otetaan huomioon, että alustavissa suunnitelmissa on linjattu hitaampi linja reitille Itäkeskus–Ilmasilta–Malminkenttä–Malmi– sekä nopeampi linja nykyiselle reitille niin vähintään joko 561:n tai 562:n tarjoamasta kapasiteetista olisi hyötyä myös tuolla pätkällä.

Siis 560 katoaisi tietysti kun ratikan tullessa, en puhunut päälekkäistä linjoista.
560 katoaisi vain, jos ratikka rakennettaisiin alusta alkaen Myyrmäkeen asti. Pointtini onkin, että Myyrmäen ratikassa ei ole kauheasti järkeä, kun 560:lla ei ole minkäänlaista kapasiteettiongelmaa Malmin jälkeen eivätkä Pukinmäenranta tai Kuninkaantammi ole laajuudeltaan ollenkaan verrattavissa Malminkentän aiheuttamaan kuormaan. Eiköhän parhaimmillaan 7,5 minuutin vuorovälillä kulkeva bussi riitä Malmin jälkeen vielä pitkälle tulevaisuuteen
 
Takaisin
Ylös