Linjat 2 ja 2A

Linjat 2 ja 2A olisi järkevää siirtää ydinkeskustassa kulkemaan reittiä Aurakatu - Auransilta - Hämeenkatu, niin olisi kaksi suorakulmaista käännöstä vähemmän. Kauppatorin pysäkki olisi Aurakadulla, niin olisi lyhyempi vaihtomatka muihin runkolinjoihin, kuten linjoihin 18 ja 11- alkuisiin.

Olen ajatellut ihan samaa. Kun 2 ja 2A ajaisivat Aurakatua suoraan Hämeenkadulla käymättä Tuomiokirkolla voitaisiin 13 suoristaa kulkemaan suoraan Kaskenkadulle käymättä tuota älytöntä lenkkiä Uudenmaankadun kautta. Tällaisessa tilanteessa pitäisi kuitenkin 12:n linjaa varmastikin pohtia, koska varmastikin kolme linjaa (12, 13, 18) Kaskenkadulla saattaisi olla liikaa.
 
Oli muuten aika mielenkiintoinen näky tänään kaupungilla... Linja 2, joka oli matkalla Liljalaaksoon... :shock:
 
Mutta hyvä kun ilmoitit niin voi aina autoon mentäessä varmistaa että suunta on oikea. Luki tauluissa sitten mitä tahansa
 
Kuten toisessa ketjussa totesin, olen paljon käyttänyt linjaa 28/2,2A keskipäivän aikaan, sekä ennen että jälkeen vuorojen tuplaamisen. Elon laskuopin mukaan nyt pitäisi olla bussissa puolet vähemmän matkustajia kuin ennen. Kuitenkin busseissa on vähintäänkin yhtä paljon asiakkaita kuin ennenkin. Luulen, että tämä johtuu siitä, että ei-työmatkalaiset, esim. eläkeläiset asioidessaan kaupungilla käyttivät mieluummin tiheän vuorovälin aikoja johtuen bussin lyhyemmistä odotusajoista ja tavallaan lipun pitemmästä voimassaoloajasta, aika saattoi loppua joutuessa odottamaan yli 15 min. bussia, jonka vuoroväli on 20 min. Seniorit katsoivat tiheät vuorovälit tärkeämmäksi kuin 20 sentin alennuksen keskipäivällä. Nyt tasapaksun vuorovälin aikana ei-työmatkalaiset siirtyvät käyttämään aikoja, jolloin bussit ovat väljemmät (senioreilla hieman halvemmatkin), ja tämä tasaa päivittäistä kuorimitusta, joka on hyvä asia. 10 min vuoroväli on juuri sellainen, että voi tulla pysäkille satunnaiseen aikaan ja odotusaika on kohtuullinen.

Aikaisemmin bussit ruuhkautuivat pahasti koulujen loppuessa 20 min. vuorovälin aikana, ja lastenvaunujen kanssa oli vaikea päästä bussiin, jos asui kaukana päättäristä. Näihinkin ongelmiin tuli nyt helpotusta.
 
Kaikki eivät Liljalaakson linjasta pidä, mutta linja on ja pysyy. Alueen asukkaille tehtiin asian tiimoilta täsmäkysely, jonka tuloksista kerrotaan täällä.
 
Länsinummen päätteellä asuvia ymmärrän kyllä hyvin. Mutta mietin, että onko toi kysely tehty siten, että on kysytty Liljalaakson asukkailta "haluatteko pitää linjanne?". Kukaan tuskin vastustaa. Mutta sama kysymys Länsinummen väelle "haluatteko, että Liljalaakson bussilinja säilyy nykyisellään", olisi tulos varmasti erilainen. Mutta, katselin, että päätteen lisäksi tasan yksi pysäkki kauppatorille on sellainen, jossa palvelutaso on linjauudistuksen jälkeen laskenut, muutoin se on ehdottomasti parantunut. En tiedä tilannetta, mutta tuonnekin voisi olla hyvä pystyttää pyöräkatosta. Pääteasemalta on toki vaihtoehto käyttää linjoja 190-195, jotka tosin eivät täysin näytä kulkevan limittäin 2:n kanssa.
 
Länsinummen päätteellä asuvia ymmärrän kyllä hyvin. Mutta mietin, että onko toi kysely tehty siten, että on kysytty Liljalaakson asukkailta "haluatteko pitää linjanne?". Kukaan tuskin vastustaa. Mutta sama kysymys Länsinummen väelle "haluatteko, että Liljalaakson bussilinja säilyy nykyisellään", olisi tulos varmasti erilainen. Mutta, katselin, että päätteen lisäksi tasan yksi pysäkki kauppatorille on sellainen, jossa palvelutaso on linjauudistuksen jälkeen laskenut, muutoin se on ehdottomasti parantunut. En tiedä tilannetta, mutta tuonnekin voisi olla hyvä pystyttää pyöräkatosta. Pääteasemalta on toki vaihtoehto käyttää linjoja 190-195, jotka tosin eivät täysin näytä kulkevan limittäin 2:n kanssa.

Länsinummen päättärin luota lähtevät arkisin klo 8-12 sekä linjan 2 että linjojen 190-195 bussit 10-30-50, eli bussit kulkevat 20 min. välein peräkanaa pysäkin ohi. Ratkaisu olisi vaihtaa 2 ja 2A vuorot keskenään, mutta silloin vaihdos koskisi koko päivää. Arkisin klo 13-18 linjat 190-195 kulkevat 15 min. välein ja kun siihen lisää linja 2 kolme vuoroa, niin luulisi seitsemän bussivuoroa tunnissa riittävän. Täytyy muistaa että keskipäivän tunteina linjan 2 vuorotarjonta on aivan sama kuin entisen linjan 28.

Lauantaisin päivällä bussi 2 lähtee minuutteina 15-45 ja 190-195 lukemina 05 tai 10 ja 30 tai 40. Kummastuttaa että kummallakin linjalla on lauantaisin aamulla töihin meneville tarjolla harvemmat vuorot kuin päivällä.

Sunnuntaisin bussi 2 lähtee 00-40-20 ja 190-195 05-40 eli bussit kulevat peräkanaa joka toinen tunti tasatunnin ja joka toinen tunti minuuttilukeman 40 tietämissä. Limittäisyyttä parantaisi jommankumman linjan aikataulun siirtäminen 10 minuutilla.

Linjan 2 kääntösilmukan voisi rakentaa niin ettei bussi poikkeaisi ollenkaan Kuninkojantiellä, jossa linjalla ei ole pysäkkejäkään. Bussin on erittäin vaikea päästä ruuhkaiselle Kuninkojantielle, kun pikässä jonossa ajavat henkilöautoilijat eivät anna tietä. Toinen vaihtoehto on rakentaa risteykseen kiertoliittymä, joka toimisi samalla bussin kääntösilmukkana.
 
Tämä sopisi varmastikin tähän ketjuun.

Kysymys tai sanottaisiinko kommenttini koskee linjaa 2 ja 190-195.
Tämän mukaan 190-195 linjat pitäisivät poiketa pysäkillä 181 (Länsinummi)
http://turku.seasam.com/nettinaytto/web?command=quicksearch&stopid=818
Karttakuvaa mukaan:
http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Bussireitit&lon=190%2C191%2C194%2C195&lon=2%2C2A&cp=6708784,23457978&z=2&language=fin
Mutta tällähetkellä ne pysähtyvät tähän:
http://maps.google.fi/maps?q=60.490396,22.233065&ll=60.490594,22.232949&spn=0.000946,0.004823&num=1&t=m&z=18&layer=c&cbll=60.491019,22.232605&panoid=ZIefnq-VJX_KyzM7Elk_kw&cbp=12,161.02,,0,12.76

Eihän pysäkillä 181 edes mainita tästä 190-195 pysäkkitolpassa..
 
Ei sinne kakkosen päättärille mahdu montaa autoa kerralla - teliautojen peräpäät viimeistään kolhii. Kakkonen saattaa olla tolpalla, tunge sinne sitten Ruskon autolla. Muutenkin turhaa kiertämistä pitää välttää, kun kerran pysäkki on aivan vieressä. Se, että linjojen 2 ja 190-195 Kuninkojan ajat on osittain päällekkäisiä, ei ole kovin iso asia - linjathan kulkee kuitenkin eri kautta, eikä kakkosen päätepysäkin tuntumasta kovin montaa kulkijaa tule. Osa vuoroista tulee Vahdolta asti, osa Myllystä - 195 linjalla ei Kuninkojan väliaika edes ole realistinen.
 
Takaisin
Ylös