Kolmosen ja kolmekymppisen reittimuutokset kuulostavat mielestäni varsin järjelliseltä. Itse asiassa, olen itse aikanani Merimiehenkadulla asustaessani ehdottanut joukkoliikennetoimistolle tuollaista järjestelyä, tosin ilman Majakkarannan käyntiä. Onko jollain tietoa, miten nämä ovat lähteneet elämään?
Itsekseni mietin nyt näitä, mitkä asiat ovat parantuneet ja aika paljonhan siinä parantunut:
-Majakkarannasta keskustaan kahta eri reittiä, joista toinen on aiempaa nopeampi kauppatorille mentäessä.
-Merimiehenkadun kortteleille lisää nopeaa vuorotarjontaa kauppatorilta
Voisi kuvitella, että matkustajia tulee lisää näillä muutoksin.
Toi 99:n uudistus on ajatukseltaan hyvä, mutta toteutukseltaan mielestäni huono. Tosin, aiemminhan eteläisissä kaupungin osissa on poikittaisliikenne loistanut poissaolollaan. Vuorotarjonta aivan liian harvaa, ja myös aikataulukirjan useat kirjaimet tekee linjan aikatauluista todella epäselvän. Itse toteuttaisin tämän niin, että esimerkiksi 30 minuutin ajovälillä olisi kokonaan oma linja, joka kulkisin Varissuolta Lausteen ja Vaalan kautta Skanssiin ja edelleen Sorakatua pitkin eteläkaarelle, josta Hamppukatua Ilpoistentielle ja edelleen mentäisiin Katariinan läpi Uittamolle, sopiva pääteasema voisi olla Uittamon K-kaupalla. Aikataulu olisi tietysti limitetty 99:n kanssa. Ja tämän Hamppukatu - Ilpoistentie kierron perustelen sillä, että saadaan yhteistä katuosuutta 18:n ja 61:n kanssa, näin vaihdollisena reitin vaikuttavuus olisi hieman laajempi. Eikä huonoa aikataulutusta olisi sekään, jos Uittamolla olisi tämän linjan kaikilta vuoroilta mahdollisuus välittömään autonvaihtoon linjoille 9 /13.