Linjojen 4 ja 10 vuoroja vähennetään syksyllä 2007

Onko ne muka sitten täysinä ympäri vuorokauden kulkeneet? Olen iltaisin usein nähnyt, että hyvä jos 20 prosenttia vaunusta on kuorimitettu. Ei se minuutin vuorovälin pidennys normaalin arkimatkustajan silmissä kauheasti näy. Ymmärsin yskäsi, jos todella kulkisivat täysinä ympäri vuorokauden, ja tuo vähennys olisi oikeasti tuntuva. Mutta se on aika kallista lystiä ajattaa tyhjiä vaunuja ympäri. Käytetään tuostakin säästyvä raha johonki järkevämpään.

Sulla on kyllä periaatteessa hyvä pointti tuossa. Nyt onkin nimenomaan niin, että se vähennys on tehty pääasiassa ruuhka-aikaan ja päivällä, jolloin vaunut todellakin ovat täysiä.

Aamulla ennen ruuhka-ajan alkua ja illalla ruuhkan jälkeen tarjonta on suurin piirtein sama kuin viime vuonnakin, eli niinä aikoina, kun vaunut eivät ole täysiä, tarjontaa ei ole vähennetty.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että vuorovälin piteneminen minuutilla on ihan se ja sama. Ennen päästiin päivällä viiteen minuuttiin, nyt kuuteen. Kyllä se riittää ihan hyvin. Mutta tässä ei olekaan kyse enää vuorovälistä vaan nimenomaan kapasiteetista.

Jos tänä talvena olisi ollut nelosen vuoroihin laittaa välipalavaunuja, niin silloinhan tuo uudistus olisi oikein tervetullut: vaunumäärä ja henkilökunnan tarve pienenevät, kustannukset pienenevät, mutta kaikki mahtuvat edelleen kyytiin eikä vuorovälin pidentyminen heikennä palvelua. Ongelma vaan on nyt se, että matkustajapaikkoja tarjotaan 4000 vähemmän kuin viime vuonna, ja vähennys on ruuhka-aikoina ja keskipäivällä. Ei hyvä. Eikä taaskaan mitään infoa lautakunnalle asiasta. Mahtavat tuntea itsensä aika kumileimasimiksi siellä sikäli kun nyt edes koko asiasta mitään tietävät.
 
Tylsä veikkaus: pohjustetaan töölön metroa, kun 'ilmenee' että raitiovaunujen kapasiteetti ei riitä. Ehkei suorastaan, mutta tällainenkin ajatus saattaa olla taustalla.
Niin, ei silläkään varmasti ollut 1960-luvun lopulla mitään tekemistä metron kanssa, että Itäväylän paikalla ollut Porvoontie oli niin ruuhkainen, että Viikin kautta kiertäen pääsi nopeammin keskustaan. Kun metropäätös sitten saatiin valtuustossa läpi, tie levennettiin ja ruuhkat katosivat oitis 12 vuotta ennen metroliikenteen aloittamista.

Asuin muuten vuodet 1963-1971 Puotinharjussa ja kävin koulua Kalevankadulla vuodesta 1965.

Antero
 
Tylsä veikkaus: pohjustetaan töölön metroa, kun 'ilmenee' että raitiovaunujen kapasiteetti ei riitä. Ehkei suorastaan, mutta tällainenkin ajatus saattaa olla taustalla.

Eipä kuulosta mitenkään mahdottomalta ajatuskululta.

Toisaalta asian voi nähdä toisinkin päin: kun kapasiteettia ei yksinkertaisesti ole, niin sehän tulee johtamaan siihen, että sekä nelosen että kympin matkustajamäärät tippuvat. Silloinhan voisi ajatella, että kun kerran Töölön suunnalla matkustajamäärät ovat laskussa, niin eihän sinne kannata mitään metroa alkaa rakentaa. Kannattaisikohan Kiskoksen nyt kuitenkin palauttaa ne kadonneet vuorot? ;)
 
Vaunuja pitäisi olla pilvin pimein, kun Variot nyt uuden sopimuksen myötä toimivat kuin unelmat :) Ja säästöpaineita ei ole, eikä tällaisella linjalla voikaan olla, samalla kun sekundaarisilla bussilinjoilla lisätään tarjontaa ja kasvatetaan kustannuksia.
Eikös nyt ole jo kuluvan kesän aikana tullut ilmi, ettei vaunuja ole ajoittain tarpeeksi edes harvassa kesaliikenteessä. Maanantaina 27.8 on kova paikka raitioliikenteen siirtyessä talviaikatauluihin kokonaisuudessaan.

Minusta on parempi, että vuoroja on realistinen määrä, jotta ne voidaan ajaa ilman, että tulee jokapäivä ajamattomuuksia ja puuttuvia vuoroja. Se maksaa sakkoja.
Mitään salalittoteorioita on aika turha ympätä joka asiaan joukkoliikenteessä (vaikka ymmärsin tuon ollee osittain huumoria). Kyllä se Töölön-Pasilan metro sieltä tullee jokatapauksessa, jollei joku merkittävä päättäjä sano "PISARA!".
 
Jos neloselle ei tosiaan vaunut riitä nyt eikä ehkä vielä vuosiin, kannattaisi Meilahteen rakentaa kääntösilmukka ruuhkavuoroja varten. Munkkaan jatkaisi vain osa vuoroista, eihän loppujen lopuksi siellä linjan häntäosalla kysyntä ole kovinkaan kummoinen. Näin saataisiin nykyisellä vuoromäärällä itse asiassa paljon parempi tarjonta linjan kuormitetuimmalle osuudelle.

Ja jos radikaaliksi halutaan heittäytyä, niin voihan koko nelosen katkaista pysyvästi Meilahteen ja viedä Munkan mummot pakettiautoista muutetuilla palveluautoilla liityntänä perille. Näin saataisiin esimakua Isosta Liitynnästä ja oikeasta BEST-liikenteestä... ;)
 
Ja jos radikaaliksi halutaan heittäytyä, niin voihan koko nelosen katkaista pysyvästi Meilahteen ja viedä Munkan mummot pakettiautoista muutetuilla palveluautoilla liityntänä perille. Näin saataisiin esimakua Isosta Liitynnästä ja oikeasta BEST-liikenteestä... ;)
Joo ja maan alla heti Tullinpuomilta lähtien keskustan läpi, niin saadaan todella esimakua ;).
 
Jos neloselle ei tosiaan vaunut riitä nyt eikä ehkä vielä vuosiin, kannattaisi Meilahteen rakentaa kääntösilmukka ruuhkavuoroja varten. Munkkaan jatkaisi vain osa vuoroista, eihän loppujen lopuksi siellä linjan häntäosalla kysyntä ole kovinkaan kummoinen.

"Valitettavasti" nelonen on usein seisomakuormassa jo Munkkiniemen puistotien pysäkiltä lähtiessään.

Kuitenkin tällainen Tullinpuomiin ulottuva 4B ja samoin vain Kuusitielle ulottuva 10B olisi tutkittava ensiapuna ikävään tilanteeseen. Vastaavaahan tehtiin jo 40-luvulla vaunupulan takia.

Käytännössä kuitenkin uskon, että Bomba saa Variotrameja liikenteeseen sen luvatut 15 marraskuussa. Se ei kuitenkaan ole vielä lukuna mahdoton, toisin kuin lopullinen 36 johon en usko ikinä. Esim. vuodenvaihteessa voitaisiin siis palata viime talven aikatauluihin.

Samoin välipalat tuovat helpotusta, mutta niitäkin aletaan saada vasta ensi kesänä, ja ennen kuin niitä on parikymmentä, niin menee sen verran aikaa, että "jotain tarttis tehrä". Sinänsä tuo nykyinen talviaikataulu välipaloilla ajettuna olisi oikein hyvä ratkaisu. Välipalojen tarjouspyynnöt on muuten jo saatu, päätös valmistajasta on tarkoitus tehdä lautakunnassa lähitulevaisuudessa.
 
Noissa Varioissahan on enemmän kapasiteettiä, kun vanhemissa. Asiaan voisi jo se auttaa, että tosiaan saataisiin niitä liikenteeseen. Siinä mielessä ehkä vähennys on hyvä, ettei sitten tule niin paljon ajamattomia vuoroja, kun kaluston ja vuorojen määrä on suhteessa melko sama.
 
"Valitettavasti" nelonen on usein seisomakuormassa jo Munkkiniemen puistotien pysäkiltä lähtiessään.
Toisinaan todellakin on. Sitä ei voine kukaan kiistää, ovatko vai eivätkö ole matkustajavirrat samanpaksuiset tuon pysäkin ja Tukholmankadun kohdalla. Meilahti on nelosen kantava voima.

Kuitenkin tällainen Tullinpuomiin ulottuva 4B ja samoin vain Kuusitielle ulottuva 10B olisi tutkittava ensiapuna ikävään tilanteeseen. Vastaavaahan tehtiin jo 40-luvulla vaunupulan takia.
"Muualla maailmassa" on ihan yleinen periaate, että kova tarjonta järjestetään kovan kysynnän osuudelle, ei koko haaran pituudelle. Ei siinä mitään 1940-luvun vaunupulia tarvita.

Käytännössä kuitenkin uskon, että Bomba saa Variotrameja liikenteeseen sen luvatut 15 marraskuussa. Se ei kuitenkaan ole vielä lukuna mahdoton,....
Eihän se voi mitenkään olla mahdoton, kun tasan vuosi sitten tuo määrä oli kutakuinkin itsestäänselvyys. Voi vain ihmetellä, miksi nyt kun suurin osa Madoista on korjauskierroksen läpi käynyt, luku onkin pienempi (jos on)...

Eiköhän nelosen ja kympin ongelmat saada ratkottua ilman sanottavia palvelun heikennyksiä. Toki nyt voimaan astuneiden aikataulujen mukana tuomat muutokset eivät ole omiaan luomaan positiivista ilmapiiriä, mutta toivottavasti pieni takapakki ei laita kuitenkaan alulle minkäänlaista negatiivista kierrettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meilahdessa kääntyvä ruuhka-ajan apulinja linjoille 4 ja 10 olisi töölöläisiä ajatellen erittäin hyvä ratkaisu. Se tosin saisi Munkkiniemen ja Pikku-Huopalahden asukkaat närkästyneiksi, varsinkin jos vuoroväli pitenisi. Mutta olihan joskus 50-luvulla Töölön tullissa kääntösilumkka.
 
Käytännössä kuitenkin uskon, että Bomba saa Variotrameja liikenteeseen sen luvatut 15 marraskuussa. Se ei kuitenkaan ole vielä lukuna mahdoton, toisin kuin lopullinen 36 johon en usko ikinä. Esim. vuodenvaihteessa voitaisiin siis palata viime talven aikatauluihin.
Että sellaista siis luvattu. Onpa harmi kun ei tänään aamupäivällä tullut laskettua nähtyjen varioiden määrää. Tuntumaksi jäi kuitenkin se, etten koskaan ole nähnyt niin paljon variota liikkeellä kuin tänään (3B,3T,4, 6/8, 10).
Onhan noita raitioaikatauluja muuteltu maailma sivu kesken aikataulukauden. Ehkäpä nyt lähdetään varovasti liikkeelle (varioiden vuoksi).
Olisikohan jo vähän vainoharhaisuutta ammattimetronvastustajien puolelta, että vuorojen vähentämisellä pohjustettaisiin Töölön metroa tai mitään muutakaan.
 
"Muualla maailmassa" on ihan yleinen periaate, että kova tarjonta järjestetään kovan kysynnän osuudelle, ei koko haaran pituudelle. Ei siinä mitään 1940-luvun vaunupulia tarvita.

Niinpä. Tavallaan on aikamoista luksusta, kun meillä linjat kulkevat aina päästä päähän, vaikka sitten vajaalla kuormalla siellä hännillä.

Vielä varsinkin 70-luvulla, osin 80-luvullakin, oli käytössä lukuisia ruuhkalinjoja, joilla pyrittiin tasaamaan noita ruuhkapiikkejä lyhyemmillä tai haarautuvilla vuoroilla.

Eiköhän nelosen ja kympin ongelmat saada ratkottua ilman sanottavia palvelun heikennyksiä. Toki nyt voimaan astuneiden aikataulujen mukana tuomat muutokset eivät ole omiaan luomaan positiivista ilmapiiriä, mutta toivottavasti pieni takapakki ei laita kuitenkaan alulle minkäänlaista negatiivista kierrettä.

Näin olisi tosiaan syytä toivoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Että sellaista siis luvattu.

Nämä ovat niitä Vario-diilin lukuja, joista aikoinaan tiedotettiin HKL:n tiedotteissakin.


Onhan noita raitioaikatauluja muuteltu maailma sivu kesken aikataulukauden. Ehkäpä nyt lähdetään varovasti liikkeelle (varioiden vuoksi).

Toivotaan! Marraskuussa sitten nähdään, millaisia määriä Varioita kulussa pysyy, ja siihen jää aikaa siirtyä sitten vuodenvaihteessa takaisin viime talven aikatauluihin Töölön linjoilla.


Olisikohan jo vähän vainoharhaisuutta ammattimetronvastustajien puolelta, että vuorojen vähentämisellä pohjustettaisiin Töölön metroa tai mitään muutakaan.

Luulen, ettei sitä kommenttia ollut alunperin tarkoitettu kovin tosissaan otettavaksi Villen taholta. Vaikka mistäs minä tiedän.
 
Noissa Varioissahan on enemmän kapasiteettiä, kun vanhemissa.

Tuosta on jo keskusteltu jossain topikissa. Teoriassa kai on, käytännössä kuitenkaan ei ole. Lattiatilasta iso osa menee liian ahtaiden käytävien ja puutteellisten tukitankojen vuoksi hukkaan, ja käytännössä Vario vetää matkustajia suurin piirtein saman verran kuin perusnivel.

Nykyisen liikennesuunnitelman mukaan neloselle sijoitetaan ma-la 3 ja su 2 Variota, kympille ma-la 2 ja su 3.
 
Kuitenkin tällainen Tullinpuomiin ulottuva 4B ja samoin vain Kuusitielle ulottuva 10B olisi tutkittava ensiapuna ikävään tilanteeseen. Vastaavaahan tehtiin jo 40-luvulla vaunupulan takia.
Eiköhän Kuusitien silmukka riitä molemmille B-linjoille. Tai siis riittää, että on yksi kapasiteettia lisäävä linja, esim. Kuusitie-Kauppatori. Joo, ja linjatunnukseksi vanhaan hyvään tapaan 4S liksom Salutorget. Perinteet kunniaan!

Ja kuten ketjussa on todettu, ei tämä ole mitään ihmeellistä vaan normaali käytäntö keskieurooppalaisissa joukkoliikennejärjestelmissä. Mutta siinäpä varmasti se syy onkin, ettei niin voi tehdä. Suomen erikoisolosuhteet...

Antero
 
Takaisin
Ylös