339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Onko ne muka sitten täysinä ympäri vuorokauden kulkeneet? Olen iltaisin usein nähnyt, että hyvä jos 20 prosenttia vaunusta on kuorimitettu. Ei se minuutin vuorovälin pidennys normaalin arkimatkustajan silmissä kauheasti näy. Ymmärsin yskäsi, jos todella kulkisivat täysinä ympäri vuorokauden, ja tuo vähennys olisi oikeasti tuntuva. Mutta se on aika kallista lystiä ajattaa tyhjiä vaunuja ympäri. Käytetään tuostakin säästyvä raha johonki järkevämpään.
Sulla on kyllä periaatteessa hyvä pointti tuossa. Nyt onkin nimenomaan niin, että se vähennys on tehty pääasiassa ruuhka-aikaan ja päivällä, jolloin vaunut todellakin ovat täysiä.
Aamulla ennen ruuhka-ajan alkua ja illalla ruuhkan jälkeen tarjonta on suurin piirtein sama kuin viime vuonnakin, eli niinä aikoina, kun vaunut eivät ole täysiä, tarjontaa ei ole vähennetty.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että vuorovälin piteneminen minuutilla on ihan se ja sama. Ennen päästiin päivällä viiteen minuuttiin, nyt kuuteen. Kyllä se riittää ihan hyvin. Mutta tässä ei olekaan kyse enää vuorovälistä vaan nimenomaan kapasiteetista.
Jos tänä talvena olisi ollut nelosen vuoroihin laittaa välipalavaunuja, niin silloinhan tuo uudistus olisi oikein tervetullut: vaunumäärä ja henkilökunnan tarve pienenevät, kustannukset pienenevät, mutta kaikki mahtuvat edelleen kyytiin eikä vuorovälin pidentyminen heikennä palvelua. Ongelma vaan on nyt se, että matkustajapaikkoja tarjotaan 4000 vähemmän kuin viime vuonna, ja vähennys on ruuhka-aikoina ja keskipäivällä. Ei hyvä. Eikä taaskaan mitään infoa lautakunnalle asiasta. Mahtavat tuntea itsensä aika kumileimasimiksi siellä sikäli kun nyt edes koko asiasta mitään tietävät.