Lippujen hinnoittelun painotukset

Mikä lippuhinnoitteluvaihtoehto on mielestäsi paras?


  • Äänestäjiä yhteensä
    54
Kuljettajarahastuksesta luopuminen tulisi nostamaan pummilla matkustavien määrää radikaalisti. Ihmiset eivät viitsi opetella minkään lippuautomaatin käyttöä, eikä lipputarkastajien lisääminenkään tässä auta kun jokainen voi vedota siihen että automaatteja on liian hankalaa käyttää.

Sinäänsä kuljettajalta ostettavien lippujen hintaa voisi minusta korottaa, mutta hintojen on oltava mukavan pyöreitä tasalukuja. Nykyisin esim. lasten lippu 1,10 € on aika ikävä kun pitää kaivella vaihtorahoja siitä kahdenkympin setelistä. Ratikkalippu 2,50 €, kertalippu 3 €, seutulippu 5 € jne.
 
Kuljettajarahastuksesta luopuminen tulisi nostamaan pummilla matkustavien määrää radikaalisti.

Miksi, koska pitää sille kuljettajalle edelleen jotain lippua näyttää. Varsinaisesti tässä on kyse kuljettajan kertalippujen myynnin lopettamisesta; rahastamiseksi voidaan laskea myös lipun näyttäminen tai matkakorttilaitteella tapahtuva rahastaminen. Avorahastamista ei olla tässä busseihin ehdotettu.

Kokemusta on Lontoosta: yritin "tyhmänä" kerran mennä double-deckeriin näyttämättä lippua kuljettajalle (kun en oikeasti ollut ihan varma, pitääkö lippu näyttää kuljettajalle vai ei, päätin kokeilla...), ja kyllä sieltä nopeasti huudeltiin näyttämään lippua. :)

Automaatin käyttäminen ei voi olla kovin vaikeaa, jos käyttöliittymä on seuraava: 1) paina lipputyyppiä, 2) maksa ostosi joko laittamalla käteistä sille osoitettuihin aukkoihin tai muovikortti sen reikään. Lipputyyppejä olisi kaksi: kertalippu ja päivälippu. Niitä voi valita neljää erilaista haluamiensa vyöhykkeiden mukaan: 1, 1-2, 1-3 ja 2-3. Edistyneemmistä automaateista voisi sitten ostaa myös 3 ja 5 päivän lippuja sekä ladata kautta ja arvoa. Tärkeää olisi, että joka pysäkeille laitettaisiin nimenomaan for dummies -versioita. Jos tyhmyyteen vetoaminen toimisi, voisi siihen vedota jo nyt metrossakin.

Itse joka tapauksessa toivoisin, että päivälippujen funktion laajennusta tutkittaisiin enemmän. Nyt esitetyissä vaihtoehdoissa mielestäni tutkittiin vain kertalipun korvaamista arvo- ja kausilipuilla. Mielestäni tulisi tutkia myös, palvelisiko näitä kaikkiin satunnaisimpia matkustajia paremmin jokin muunlainen tuote kuin kerta- eli tuntilippu.

Joka tapauksessa kannatan erittäin paljon Ilmarin ja Compactin ehdotusta lippujen uudelleenbrändäämistä tunti- ja päivälipuiksi.
 
En kannata kuljettajarahastuksesta luopumista linja-autoissa. Raitiovaunuissa kuljettajarahastuksesta ehkä olisi mahdollista luopua. Miten käytännössä toteutettaisiin kuljettajarahastuksen lopettaminen linja-autoissa? Pitäisikö jokaisella pysäkillä olla lippuautomaatti vai olisiko automaatti busseissa. Jos automaatti olisi busseissa niin aikaa kuluu suunnilleen yhtä paljon kolikoiden antamiseen kuljettajalle ja kolikoiden tunkemiseen automaattiin. Seteli pitää syöttää automaattiin täsmälleen suoraan että automaatti ottaa sen joten kiireestä huolimatta seteli pitäisi laittaa automaatiin rauhallisesti. Esimerkiksi savolainen saattaa olettaa itsestään selvänä asiana että linja-autolipun voi aina ostaa kuljettajalta. Miten muutos tiedotettaisiin suomalaisille?

Kännykkälipun kelpoisuutta voisi laajentaa. Todennäköisesti kuluu vähemmän aikaa jos linja-auton kuljettaja lukee tekstiviestin kuin myy kertalipun. Itse en kännykkälippua käytä koskaan koska arvolipun ostaminen matkakortilla on helpompaa, halvempaa ja nopeampaa.

Yleisin valituksen aihe kännykkälipusta taitaa olla tarkastusmaksut. Hesarin mielipidepalstallakin on ollut useita mielipidekirjoituksia kun matkustaja on tilannut kännykkälipun ja se on saapunut viiveellä. Matkustaja on astunut kuitenkin raitiovaunuun tai metron laiturialueelle ja tarkastaja on kirjoittanut sakot. Eräässä mielipidekirjoituksessa matkustaja taas oli näppäillyt viestin väärin eikä lippua ollut tullut mutta tarkastusmaksu kylläkin. Ihmiset eivät millään ymmärrä että lipun pitää olla saapunut ennen kuin liikennevälineeseen voi astua. Ymmärrän että tuntuu turhauttavalta odotella lippua pysäkillä kun raitiovaunu on juuri lähdössä.
 
Kyllä, juuri sitä tarkoitin :)

Vaihdosta uusiin ensi vuonna tulee ilmaista, se meille on lautakunnassa luvattu kun asiaa jokin aika sitten kyselin.

Siis kaikki matkakortit manee ensi vuonna vaihtoonko? Teknisistä syistäkö?

Toivottavasti se korttityypin vaihto esim haltijakohtaisesta henkilökohtaiseen on silloin myös ilmaista. Meidän perheessä on pari turhaa epähuomiossa haltiakohtaisina ostettua korttia joista toinen on risa tai epäilen risaksi (siltä veloittuu joskus liikaa arvoa maksaessa)

t. Rainer
 
Toki, väärennöksiä varmasti ilmaantuisi, mutta tuntuu hiukka kestämättömältä, että palvelua ei voida laajentaa mahdollisen marginaalisen väärinkäyttäjäryhmän takia. Väärentäjät keksivät aina keinon kiertää järjestelmää kuin järjestelmää.

Kuvittelisin että vähän edistyneempi nörtti pystyy virittämään esim käytöstä poistettuun matkapuhelimeen toiminnon jolla näyttö saadaan näyttämään voimassa olevalta kännykälipulta, ja että sillä pystyy ainakin kiireessä hämäämään bussinkuljettajan.

t. Raner
 
Esimerkiksi savolainen saattaa olettaa itsestään selvänä asiana että linja-autolipun voi aina ostaa kuljettajalta. Miten muutos tiedotettaisiin suomalaisille?

Isolla kyltillä "Lipunmyynti automaatista keskisillalla - Biljettförsäljning i automat på mellanbron" :D (miten keskisilta on oikeasti ruotsiksi?)
 
Isolla kyltillä "Lipunmyynti automaatista keskisillalla - Biljettförsäljning i automat på mellanbron" :D (miten keskisilta on oikeasti ruotsiksi?)

Kelpaisiko kyltitys tekstillä Osta lippu automaatista - Köp biljetten i automat - Buy your ticket at vending machine ja nuoli oikeaan suuntaan?

Kuljettajan viereen mahdollisesti vielä lisäkyltti Kuljettaja ei myy lippuja - Föraren säljer ej biljetter - Driver does not sell tickets.

Alkuperäinen ehdotuksesi kuulostaa kyllä ihan aidolta tekstiltä, jonka voisi nähdä Suomen kaksikielisten kaupunkien liikennevälineissä, mutta eikö olisi toivottavaa jo pikkuhiljaa siirtyä byrokraattis-passiivisen kuuloisista ohjeista aktiivissa ilmaistaviin selkokielisiin kehoituksiin? Muutoin voi savolaiselta kestää hetken aikaa tavata kyltti ja ymmärtää mitä se todella tarkoittaa... ;)

Niin, ja keskisilta? Onko se suomea? Voi olla, mutta vielä parempi jos asian voi ilmaista käyttämättä bussitekniikkaan liittyvää erikoissanastoa.

Henkilökohtaisesti tosin ajattelen, että lipun ostaminen automaatista bussin sisällä ei kuulosta kauhean toimivalta. Tulee tunkua automaatin luo ahtaissa tiloissa ruuhka-aikaan. Parempi olisi jos automaatti olisi pysäkillä.
 
Kuvittelisin että vähän edistyneempi nörtti pystyy virittämään esim käytöstä poistettuun matkapuhelimeen toiminnon jolla näyttö saadaan näyttämään voimassa olevalta kännykälipulta, ja että sillä pystyy ainakin kiireessä hämäämään bussinkuljettajan.

Mikä ettei, itsekin osaisin näpytellä sellaisen version, joka kuskilta menisi läpi, eikä siihen edes tarvitsisi käytöstä poistettua matkapuhelinta. Kuten osasin myös kakarana temppuilla paperisten kertalippujen ja kuukausitsettien kanssa. Kysymys ei olekaan siitä, etteikö sitä väistämättä tapahtuisi, vaan siitä, että onko se hyvä syy olla laajentamatta palvelua? Kuten kirjoitin, huijareiden joukko olisi todennäköisesti marginaalinen, sillä kiinnijäämisen riski rajoittaa touhua. Ehkä enemmänkin, sillä vaatii jonkinasteista "munaa" mennä näyttämään kuljettajalle väärennettyä lippua ja riskeerata rapsut väärennöksestä, että siitä tuskin tulisi hurjan yleinen tapa. Luonnollisesti lisäkustannuksia tulisi sitten siitä, että lipuntarkastusta jouduttaisiin tekemään enemmän bussiliikenteessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaupungissa on runsain määrin pysäköintilippuautomaatteja, jotka toimivat kesät talvet ja joita yksinkertaisimmankin autoilijan (mahdollisen satunnaismatkustajan) oletetaan osaavan käyttää. Samanlainen laite pysäkille kertalippujen myyntiin...

Sitten voidaan kuljettajarahastus lopettaa ja matkat nopeutuvat pysäkkiajan lyhentyessä.

Erittäin samaa mieltä Ilmarin viestin kanssa. Helpot automaatit pysäkeille tai vaunuihin ja kuljettajarahastus pois.

Helppo ei sitten tarkoita tuollaista nykyistä "monilippuautomaattia" jossa pitää painaa kymmentä nappulaa ennen kuin saa koneesta jotain ulos. Hienosti sanoen "käyttöliittymän" pitää olla sellainen, että koneessa on yhtä monta nappulaa kuin on lippuja. Ja sitten selkeästi kerrottu, mitä ne nappulat tarkoittavat. Nykyisen Buscomin 0=ratikka systeemi on niin onneton kuin olla ja osaa. Monen vuoden jälkeen painikkeisiin tuli vihdoin tekstit oheen, mutta edelleen numerot ovat ihan epäloogisessa järjestyksessä.

Automaatin pitää siis toimia näin:
1. paina nappia
2. syötä pyydetty rahasumma
3. ota lippu ja tarvittaessa vaihtorahat
 
Takaisin
Ylös