Moni tuossa jo kommentoikin tähän, mutta joka tapauksessa: Kun ongelma juuri on nyt siinä, että lipunmyyntiosasto-kyltit eivät ole junan ensimmäisen vaunun pysähdyspaikan kohdalla ja kun lipunmyyntivaunun paikka vaihtelee junan yksikkömäärän (ja ainakin aiemmin myös kulkusuunnaan) mukaan, niin koska asemat eivät ole idettisiä, niin minusta ainakin kuulostaa haastavalta löytää sellainen paikka lipunmyyntiosaston kyltille, jonka avulla kaikenmittaiset junan saisi pysähtymään optimaalisesti laiturikatosten ja portaiden/hissien suhteen. Pelkkien pysähtymismerkkien avulla tämä on aavistuksen helpompaa, kun pysähtymismerkkejä voi sijoitella vaikka 5 metrin välein.
Sitten jos asemat olisivat identtisiä ja lippujen myynti tapahtuisi aina kulkusuuntaan nähden ensimmäisessä vaunussa, niin ongelma olisi aavistuksen pienempi.
Millään ei ole kuitenkaan merkitystä, jos matkustajille ei ole mitään hajuakaan mihin se juna pysähtyy. Lipunmyyntimerkki on sentään suurinpiirtein sen näyttänyt. Lisäksi suurinosa ajasta ajetaan kuitenkin lyhyillä yhden yksikön junilla, jonka etu- ja peräpää nyt vaan pysähtyy sen lipunmyyntikyltin lähelle. Asia olisi kuitenkin ratkaistavissa toisellakin tapaa, kuten aikasemmissa kirjoituksissa on todettu. Tämä on vaan HSL:stä kiinni ja sen asiakaslähtöisyyden ja muutenkin päätökset tuntien, ei tuu tapahtumaan mitään järkevää.
Nyt jos vielä aletaan uudestaan seilaamaan noita pysähtymismerkkejäkin eikä ole enään lipunmyyntimerkkiä, niin matkustajille ei ole mitään hajua mihin kohtaan se juna huomenna pysähtyykin. Nyt oli HSL:llä paikka parantaa sitä palvelua, oikeasti. Jokatapauksessa lipunmyyntikylttien poistaminen tässä vaiheessa on vielä turhaa, kun HSL-alueella myydään lippuja vielä 1 vuosi ja 8 kuukautta.