Lipuntarkastukset joukkoliikenteessä

Lippujen tarkastus siirtyi Rautatievirastolta YTV:lle 1.1.2008 alkaen (ja edelleen HSL:lle 1.1.2010 alkaen), kuten aiemmassa viestissäni jo sanoin.

LVM:n tiedote asiasta lokakuulta 2007.

Joo, uskotaan. :) Sane todennäköisesti siis vain muistaa virkapuvun väärin. Tarkastajat varmasti siirrettiin uudelle työnantajalle, mutta mahdotonta kuvitella, etteivät olisi virkapukuaan vaihtaneet saman tien. Virkamies ei sellaista saisi tehdä, että esiintyy eri virkamiehenä kuin on.

Ja ihmisen muisti todella on paljon huonompi kuin kuvitellaan. Sellaisetkin asiat, jotka tuntee vuorenvarmasti muistavansa oikein, voivat olla täysin väärin. Tätä on ihan tieteellisestikin tutkittu, mutta valitettavasti asia ei oikeusjärjestelmään ole siirtynyt. Siihen on tietysti parikin syytä, kuten se että ei ole parempaakaan. Ja se, että todistaja voi muistaa järkyttävän tapahtuman omasta mielestään todella oikein, niin onhan siihen erittäin vaikea mennä sanomaan, että on erittäin suuri mahdollisuus, että muistat ihan väärin. Ihmisaivot eivät sellaista voimakasta ristiriitaa prosessoimaan, vaan pitävät kiinni päänsisäisen selityskoneen luomasta totuudesta viimeiseen asti.
 
Joo, uskotaan. :) Sane todennäköisesti siis vain muistaa virkapuvun väärin. Tarkastajat varmasti siirrettiin uudelle työnantajalle, mutta mahdotonta kuvitella, etteivät olisi virkapukuaan vaihtaneet saman tien. Virkamies ei sellaista saisi tehdä, että esiintyy eri virkamiehenä kuin on.

Laitoin varmuuden vuoksi viestiini linkin tuohon uutiseen, niin kenelläkään ei jää epäselvyyksiä. Sillä oletin, että sinun (tai muiden) päätarkoituksena ei ollut väitteeni kumoaminen, vaan lähteen vaatiminen sille. :) Palatakseni takaisin asiaan, ehkä lipuntarkastajilla oli vain jokin yksittäinen virkapuvun osa, johon oli jäänyt Rautatieviraston tunnus. Tai sitten, kuten sanoit, muistaa sane väärin.
 
Palatakseni takaisin asiaan, ehkä lipuntarkastajilla oli vain jokin yksittäinen virkapuvun osa, johon oli jäänyt Rautatieviraston tunnus. Tai sitten, kuten sanoit, muistaa sane väärin.

Tämä on todennäköisintä, sillä vielä olen junissa nähnyt tarkastajia, joilla on Rautatieviraston logo siinä takissa, viimeksi pari viikkoa sitten kun hyökkäsivät junan toisesta ohjaamosta.
 
Tämä on todennäköisintä, sillä vielä olen junissa nähnyt tarkastajia, joilla on Rautatieviraston logo siinä takissa, viimeksi pari viikkoa sitten kun hyökkäsivät junan toisesta ohjaamosta.
Miten lipuntarkastajien hyökkäys tapahtui?:lol: Olen ollut matkustajana junissa, joissa on tehty lippujen tarkastuksia, mutta hyökkäysefektiä en ole havainnut.
 
Miten lipuntarkastajien hyökkäys tapahtui?:lol: Olen ollut matkustajana junissa, joissa on tehty lippujen tarkastuksia, mutta hyökkäysefektiä en ole havainnut.

Mun "hyökkäyksellä" tarkoitan sitä, kun tarkastajat olivat piilossa toisen päädyn ohjaamossa (Sm5), konduktööri käveli junan päästä päähän jonka jälkeen heilautti kättä ohjaamon suuntaan josta tuli viisi tarkastajaa, osa niistä käveli junan toiseen päätyyn. Tämä tapahtui heti Tikkurilan jälkeen. Omasta mielestäni varsin tehokas taktiikka :D
 
Mun "hyökkäyksellä" tarkoitan sitä, kun tarkastajat olivat piilossa toisen päädyn ohjaamossa (Sm5), konduktööri käveli junan päästä päähän jonka jälkeen heilautti kättä ohjaamon suuntaan josta tuli viisi tarkastajaa, osa niistä käveli junan toiseen päätyyn. Tämä tapahtui heti Tikkurilan jälkeen. Omasta mielestäni varsin tehokas taktiikka :D

Olen ollut itse tuollaisessa tarkastuksessa monta kertaa vuosien varrella. Henkilökohtaisesti pidän lähestymistapaa turhan aggressiivisena, suoraan kuin Venäjältä olisi otettu oppia. Kyllähän lippu pitää olla, mutta voisihan lipuntarkastuksen suorittaa muutenkin kuin että tällä saartamismenettelyllä antaa kaikkien vaunussa olevien kokea olevansa epäilyksenalaisia kunnes erikseeen siitä epäilyksestä vapautetaan. Erityisen epäilyttävän menettelystä tekee se, että lippuautomaatteja ei ole kuin joillakin asemilla ja kertalippuja myydään junissa. Jos esim. Kerasta nousee junan kyytiin mennäkseen Pasilaan, saa hetken aikaa pälyillä ympärilleen että saa nopeasti ohi kävelevän konduktöörin pyydystettyä kiinni myymään lipun. Jos tarkkaavaisuus herpaantuu hetkeksi, on riski että konduktööri vain kävelee ohi ja seuraavassa hetkessä hyökkäävät HSL:n tarkastajat kahdesta suunnasta. Sinänsä olen aina saanut asiallisen kohtelun ja aina on ollut lippu esittää, mutta jotain asiakkaita halveksivaa tässä menettelyssä on. Olisi selkeämpää jos lähijunaan ei kertakaikkiaan saisi nousta kuin lipun kanssa.

Tätä nykyä minulla on HSL:n matkakortti, mutta se on ollut vasta niin vähän aikaa että käytän sitä hyvin epävarmasti. Mitä sitten jos luulisin maksaneeni matkan kortilla, mutta olisinkin töpeksinyt jotenkin eikä veloitusta olisikaan tapahtunut? Suoraan sanottuna tulee kylmät väreet selkäpiihin että millaisena konnana kohdeltaisiin vaikka kyse olisi vain siitä, että ei-paikkakuntalaisena kortin käyttötuntuma ei ole hallussa... Tampereella on paljon helpompi käyttää matkakorttia, kun ei ole nappeja painettavaksi (eikä mahdollisuutta painaa väärää nappia tai jättää vahingossa kokonaan painamatta) ja lukija antaa paljon selkeämmän ja kuuluvamman piippauksen hyväksytystä leimauksesta. HSL:n Buscomeja saa aina tihrustaa että näyttääkö se nyt vihreää ja kuunnella että piippasiko se vai ei. Bussiin noustessa koen aiheuttavani suorastaan jonoa kun temppuilen lukijan kanssa, se kun ainakin minun tekniikallani vaatii kahta kättä (toinen pitää korttia, toinen painaa nappia) kun Tampereella pärjään yhdellä kädellä joka heilauttaa korttia.

Sivistyneessä maailmassa (kuten Münchenissä missä olen myös joutunut useita kertoja tarkastukseen) tarkastajat eivät saarra vaunullista matkustajia vaan kävelevät rauhallisesti ja kohteliaasti junan läpi. Enpä muista nähneeni että kukaan olisi yrittänyt karkuun, vaikka juuri tuossa syksyllä kerran viereisellä penkillä ollut 3-4 nuoren porukka sai tarkastusmaksulaput / sakkolaput (tms.?) käteen kun ei ollut lippua. Sekä tarkastajat että tarkastetut käyttäytyivät rauhallisesti ja kohteliaasti puolin ja toisin. Vasta kun tarkastaja oli mennyt, taisi yhden huulilta päästä lievä s-alkuinen kirosana. Mutta tunnollisesti tuokin puristi maksulappua kourassaan loppumatkan ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Eriteongelmat raitiovaunuissa

Ja raitioliikenteen "ilmaisuudesta"; onko jostakin saatavilla tilastoja tarkastuksissa kiinnijäävien määrästä suhteessa lipullisiin?

Vuonna 2012 busseissa vajaa prosentti, ratikoissa ja metrossa molemmissa reilut 3 prosenttia ja lähijunissa vajaat 5 prosenttia. Metrossa junissa ja laitureilla tehtävät tarkastukset tilastoidaan erikseen, laitureilla jää kiinni n. prosenttiyksikön kymmenysosan enemmän kuin junissa (mitä voi ainakin osaksi selittää, että laitureilla ei voi tehdä tuota mainittua "ovella kärkkymistä").

Tarkastusmaksua ei noistakaan määrätä kaikille, koska tarkastusmaksulain mukaan tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle, jos ilmenee, että matkustaminen ilman asianmukaista matkalippua on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Osalta niistä, joille maksu määrätään, sitä ei kuitenkaan saada perittyä esim. varattomuuden takia.

Ruotsissa tarkastustoiminta on suurimmalta osin kilpailutettu. Toissa vuonna Tukholmassa matkustaessani bussiin nousi maahanmuuttajajengi isoja miehiä pukeutuneena räppärihenkisiin siviilivaatteisiin. Joku olisi voinut epäillä heitä vaikka pummimatkustajiksi. No, bussin lähdettyä liikkeelle he jakautuivat ympäri bussia, ottivat esiin Securitaksen henkilökortit ja alkoivat tarkastaa lippuja.
 
Vs: Eriteongelmat raitiovaunuissa

Ruotsissa tarkastustoiminta on suurimmalta osin kilpailutettu. Toissa vuonna Tukholmassa matkustaessani bussiin nousi maahanmuuttajajengi isoja miehiä pukeutuneena räppärihenkisiin siviilivaatteisiin. Joku olisi voinut epäillä heitä vaikka pummimatkustajiksi. No, bussin lähdettyä liikkeelle he jakautuivat ympäri bussia, ottivat esiin Securitaksen henkilökortit ja alkoivat tarkastaa lippuja.
Puolassa myös tarkastajat toimivat aina ilman virkapukua ja kiertävät vaunuissa aika huomaamattomasti tunnisteenaan vain henkilökortti.
 
Berliinissä törmäsin myös siviilipukuiseen lipuntarkstajaan. Katsoi pitkään lippua joka oli mennyt vanhaksi monta tuntia sitten mutta antoi takaisin ja jatkoi seuraavan henkilön luo.
 
Ja myös Wienissä.. Lipuntarkastajat ovat siviilipukuisia, vaikka kaikilla muilla virkamielhillä kadulla on komeat uniformut koppalakkeineen päivineen. Miksi Helsingissä on päinvastoin: lipuntarkastaja taitaa olla ainoa virkamies, jonka tunnistaa uniformupukuiseksi jo matkan päästä :)
 
Ja myös Wienissä.. Lipuntarkastajat ovat siviilipukuisia, vaikka kaikilla muilla virkamielhillä kadulla on komeat uniformut koppalakkeineen päivineen. Miksi Helsingissä on päinvastoin: lipuntarkastaja taitaa olla ainoa virkamies, jonka tunnistaa uniformupukuiseksi jo matkan päästä :)

Osasyy saattaa olla se, että sillä yritetään kiinnittää matkustajien huomio ja se saa heidät ostamaan lipun. Eräs ilta H-junassa tarkastajat kävelivät lipunmyyntivaunun läpi ennen lähtöä vaikkeivat lipunmyyntiosastoa missään vaiheessa tarkastaneetkaan. Konnari myi lippuja varmasti enemmän kuin yleensä ;)
 
Mites tuo kännykkälippu? Voiko sillä matkustaa koko päivän jos vain muokkaa tekstiviestistä kellonaikaa tunnin välein?
 
Mites tuo kännykkälippu? Voiko sillä matkustaa koko päivän jos vain muokkaa tekstiviestistä kellonaikaa tunnin välein?

Siinä on tarkistuskoodi, jota käytännössä ei koskaan tarkisteta. Teoriassa koodi voisi muodostua sellaisen kaavan mukaan, että tarkastaja voi laskea sen oikeellisuuden päässään, mutta tähän en jaksa uskoa.
 
Takaisin
Ylös