Listaus: vuonna 2016 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Meneehän tässä kuitenkin vielä aikaa Linkkereitä varustellessa ja henkilöstöä kouluttaessa, eli varmaa liikenteen aloituspäivää en vielä osaa sanoa.

Sieltä ne mun työkalut tulevat. :)

Oletko jo päässyt tarkistamaan Linkkerin moottorin sijainnin? Uuden TM:n erikoisnumeron mukaan moottori on taka-akselin etupuolella, kuten vastaavan dieselversion vaihteisto.
 
Uuden TM:n erikoisnumeron mukaan (Linkkerin) moottori on taka-akselin etupuolella, kuten vastaavan dieselversion vaihteisto.
Olen käynyt läpi kyseisen artikkelin ja tämä kohta sai minutkin mietteliääksi. Turun kaupungin tekemän Linkker-videon (kohta 0:42 - 0:46) perusteella sanoisin, että ajomoottori sijaitsisi kuitenkin takaylityksen puolella, jossa toki vastaavissa Kabusseissakin moottori voimansiirtoineen oli ja on.
 
Minulla ei ole tietoa moottorin sijoituksesta, koska en ole päässyt yhtään Linkkeriä niin läheisesti tutkimaan.

Tekniikan maailman artikkelissa pisti miettimään, että onko Kabuseissa tosiaan vaihteisto sijoitettu taka-akselin etupuolelle. Onhan kirjaimellisesti mutkikkaita voimansiirtolinjoja kyllä ollut käytössä, mutta tällaisesta 180 asteen käännöksestä en ole koskaan kuullut.
 
Tiedä sitten, mutta olen ollut kuulevinani Paunun suunnasta, että varsinkin nuo B8R alustaiset Volvot eivät ole kauheammin ihastuttaneet ; Nissan-dieselin hevoset ovat pikavuorokäytössä varsin laiskoja ja polttoaineen kulutuskin lienee oletettua korkeampi rajoitinta vasten ajaessa pikavuoroissa.
 
Tiedä sitten, mutta olen ollut kuulevinani Paunun suunnasta, että varsinkin nuo B8R alustaiset Volvot eivät ole kauheammin ihastuttaneet ; Nissan-dieselin hevoset ovat pikavuorokäytössä varsin laiskoja ja polttoaineen kulutuskin lienee oletettua korkeampi rajoitinta vasten ajaessa pikavuoroissa.

Eli Scanian kokeilemiselle on heillä tarvetta.
 
Nissan-dieselin hevoset.
En tiedä sotketko nyt asian tarkoituksella vai tahatta. Kuitenkaan Nissanilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tehdas on ollut UD jo vuodesta 2010 lähtien, jolloin ei ainuttakaan D8K moottoria ollut Suomea lähelläkään. Tuo UD on taas Volvo-konsernin osa ihan täysverisesti. Eli Volvon omasta moottorista kyse. Vähän kuten Paccarin moottori on Paccar, vaikka se kuinka onkin valmisettu DAF:lla.
 
Savonlinja #464 (IMR-708) Iveco Crossway

IMR-709 on samana päivänä rekisteröity Iveco Crossway, mutta omistajasta ei ole tietoa.
 
Tiedä sitten, mutta olen ollut kuulevinani Paunun suunnasta, että varsinkin nuo B8R alustaiset Volvot eivät ole kauheammin ihastuttaneet ; Nissan-dieselin hevoset ovat pikavuorokäytössä varsin laiskoja ja polttoaineen kulutuskin lienee oletettua korkeampi rajoitinta vasten ajaessa pikavuoroissa.
Saattaisi olla tarvetta puhdistaa vaikut korvista... Pikavuoroissa noiden B8R:ien kulutus liikkuu haarukassa 23-24 litraa satasella keskimäärin. Oikeasti yrittämällä ja toisenlaisella kesäajan rengastuksella tuosta olisi pudotettavissa varmasti n. 2 litraa pois. Jos tuo on "oletettua korkeampi" kulutus 3,6 metriä korkeille ja 13,5 metriä pitkille autoille, joiden ajoprofiili on käytännössä "mennään mitä keretään", niin hyvä juttu.

Autoilla ehtii etenkin ei-vuoristoisissa olosuhteissa aivan hyvin eikä aikataulusta tarvitse kalustosta johtuen olla myöhässä. Näkisin, että ne ei-niin-pidetyt ominaisuudet liittyy lähinnä jäykkään etuakseliin ja sen mukanaan tuomaan erillisjousitettuja autoja herkempään kallisteluun ja huonompaan ajotuntumaan/ajettavuuteen.
 
Turun Kaupunkiliikenne #36, Linkker 13LE = XNV-836.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös