Lumenpoisto Helsingin raitioteillä 2025->

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,896
Miten on mahdettu ajatella lumenpoisto raitioteillä tulevana talvena?

Nythän jännitettä on nostettu, mutta römpöelöille eli vanhoille harjavaunuille ei tiettävästi ole tehty mitään, joten ne ovat käyttökelvottomia. Jos ei niitä ole jo viety Kuusakoskelle, niin varmaan pääkonttorilla sormet jo syyhyävät. Yksi niistä olisi ehdottomasti ansainnut paikkansa kaupunginmuseon kokoelmissa, mutta sellaisesta lienee turha haaveillakaan.

Työvaunuista 2010 ja 2012 ei paljon apua ole. 2012 on Saksassa odottamassa moottoriremonttia, jonka aikataulu kai on avoin. 2010 on kuulemma sinänsä kunnossa ja kantakaupungin verkolla, mutta invertterit paukkuvat siihen tahtiin, ettei siitä välttämättä pitkäksi aikaa ole iloa. Inverttereitä ei osata tai tahdota korjata, joten sekin jäänee kohta seisomaan.

2282 käsittääkseni kyllä toimii, ja se on kantakaupunkiverkolla nyt sekin. Eli yksinkö se aikoo koko talven hoitaa? Vähäluminen talvi varmaan on toiveissa.

Ja miten linjalla 15 hoidetaan lumenpoisto sepeli- ja nurmiosuuksilta? Taikka huurteenpoisto?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on hatara muistikuva, että jossain kaupungin tai KLOYn investointitaulukossa oli harjavaunun hankinta jollekkin vuodelle seuraavan viiden vuoden aikana, mutta ainakaan 2025 budjetissa sellaista ei ole eritelty.

Ilmesesti edetään ainakin tämä talvi kymipyöräkonein. Onkohan nopealla aikataululla mahdollista kyhätä jokin linjavaunun työnnettävä harjallinen kori?
 
Viimeksi muokattu:
Miten on mahdettu ajatella lumenpoisto raitioteillä tulevana talvena?

Nythän jännitettä on nostettu, mutta römpöelöille eli vanhoille harjavaunuille ei tiettävästi ole tehty mitään, joten ne ovat käyttökelvottomia. Jos ei niitä ole jo viety Kuusakoskelle, niin varmaan pääkonttorilla sormet jo syyhyävät. Yksi niistä olisi ehdottomasti ansainnut paikkansa kaupunginmuseon kokoelmissa, mutta sellaisesta lienee turha haaveillakaan.

Työvaunuista 2010 ja 2012 ei paljon apua ole. 2012 on Saksassa odottamassa moottoriremonttia, jonka aikataulu kai on avoin. 2010 on kuulemma sinänsä kunnossa ja kantakaupungin verkolla, mutta invertterit paukkuvat siihen tahtiin, ettei siitä välttämättä pitkäksi aikaa ole iloa. Inverttereitä ei osata tai tahdota korjata, joten sekin jäänee kohta seisomaan.

2282 käsittääkseni kyllä toimii, ja se on kantakaupunkiverkolla nyt sekin. Eli yksinkö se aikoo koko talven hoitaa? Vähäluminen talvi varmaan on toiveissa.

Ja miten linjalla 15 hoidetaan lumenpoisto sepeli- ja nurmiosuuksilta? Taikka huurteenpoisto?
Lontoon metrossa ajetaan talvikaudella haamujunia viimeisen ja ensimmäisen junan välillä, niin lunta ja jäätä eivät kerry (virta-)kiskoille. Olisiko tämä ratkaisu mahdollista Helsingin ratikkaverkolla?
 
Kysyin tästä pari kuukautta sitten KLOY:n instagramissa, ja silloin vastattiin, että harjavaunut pysyvät liikenteessä myös jännitevaihdon (jännivaihdon :D) jälkeen.
Milloin noi Manskun koeajot on tehty? Ehkäpä siellä tosiaan on tehty nyt römpelöille jotain.

Mulla on hatara muistikuva, että jossain kaupungin tai KLOYn investointitaulukossa oli harjavaunun hankinta jollekkin vuodelle seuraavan viiden vuoden aikana, mutta ainakaan 2025 budjetissa sellaista ei ole eritelty.
Joo, se tulee muistaakseni 2028 ja jos se on onnistunut hankinta, niitä voidaan hankkia lisää (optioita).
 
Mannerheimintien peruskorjattu raitiotie osuudella Ooppera - Reijolankadun risteys otettiin käyttöön jo 8.9.2025. Eli mahdolliset koeajot Römpelöllä nimenomaan tuota ajatellen on tehty vanhan jännitteen aikana. Koeajot ajettiin edellisellä viikolla.
 
eikös 15sta ole hyvin pärjätty hyvinkin talvet, ainoa pari päivää kun jäätyi langat....
Tottakai, jos tavoite asetetaan niin, että langat voi aina välillä huurtua eikä haittaa, että liikenne ei silloi kulje, niin silloinhan on pärjätty ihan erinomaisesti.
 
Takaisin
Ylös