RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Liikennevirasto kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että Luoman ja Mankin avaaminen edellyttäisi investointeja laitureiden kunnostamiseen sekä matkustajainformaatioon arviolta 1 - 2 miljoonaa euroa seisaketta kohden. Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski.
Mankin seisakkeella on puulaituri ja Luoman seisakkeella sorapintainen. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan laiturit voidaan ottaa sellaisenaan käyttöön, mutta he suosittelevat niiden kunnostamista. Myös Liikenneviraston näkemyksen mukaan seisakkeiden palvelutasoa sekä turvallisuutta tulisi parantaa uusimalla laiturit. Laitureiden parantamisen kustannus on arviolta noin 1 - 2 miljoonaa euroa per seisake, riippuen muun muassa maaperäolosuhteista.
Mikäli seisakkeet otettaisiin käyttöön nykyisillä laitureilla, tulisi seisakkeille kuitenkin investoida matkustajainformaationäytöt, sillä ne on purettu. Investoinnin kustannusarvio on noin 80 000 euroa. Seisakkeiden vuosittainen kunnossapitokustannusarvio on noin 40 000 euroa. Lisäksi seisakkeiden käyttöönotto edellyttää muun muassa turvalaitemuutoksia, joiden kustannuksia ei tässä vaiheessa ole arvoitu. Lisäksi seisakkeiden käyttöönotto lisäisi matkustajien liikkumista rautatien yli, sillä kulku kummallekin seisakkeelle tapahtuu joko laituripolun tai tasoristeyksen kautta. Mikäli matkustajamäärät lisääntyisivät, olisi suositeltavaa poistaa laituripolku ja tasoristeys turvallisuuden takia sekä korvata ne esimerkiksi alikuluilla. Tämän hintaa ei ole tässä vaiheessa arvioitu.
Liikenneviraston väestömäärätavoite seisakkeen vaikutusalueella on noin 8000 - 10 000 asukasta, jotta joukkoliikenne olisi tarkoituksenmukaista hoitaa junalla. Mankki ja Luoma eivät täytä tätä kriteeriä. Lisäksi liikenteellisesti seisakkeiden käyttöönotto hidastaisi muuta Kirkkonummen junaliikennettä, joka ei ole Liikenneviraston palvelutasotavoitteiden mukaista. Liikenneviraston näkemyksen mukaan nykyisellä matkustajapotentiaalilla Mankin ja Luoman seisakkeita ei tulisi ottaa uudelleen käyttöön, vaan järjestää liityntäliikenne bussilla.
Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski.
Kauniaisissa ei taideta enää kulkea, on aidattuna pohjoisesta. Sen sijaan em. lisäksi Turussa kuljetaan (tosin pääteasema, mutta varikolta/ satamasta tulevat junat ohittavat ylikulun -jossa ei edes puomia ainoastaan varoitusääni- jota matkustajat käyttävät jos juna lähtee raiteelta 6-7 (josta paljon lähtee) esim. 16.30 juna Turku-Helsinki tulee varikolta ja lähtee raiteelta 6....kuten kuljetaan sellaisilla pikkuasemilla, kuten esimerkiksi Kauniaisissa, Riihimäellä ja Lahdessa. Jännä, että niiden lakkauttamista ei tuolla perusteella vaadita.
Kauniaisissa ei taideta enää kulkea, on aidattuna pohjoisesta.
Kuljetaan kyllä, laitureiden välillä.