Luotijunayhteys Oulusta Keski-Eurooppaan

On toki selvää, että poliittiset tekijät (muutkin kuin EU) saavat aikaan suuren kiusauksen rakentaa normaaliraidetta Baltiaan. En sille silti mitään voi, etten oikein usko hankkeen toteutumiseen muuna kuin leveäraideratana.

Antero Alku sanoi:
PS: Suhteellisuudentajun virkistämistä. Normaaliraiteisen Euroopparadan kustannuksiksi Viron alueella on arvioitu 15-22 Me. HKL esittää, että metro muutetaan automaattiseksi hintaan 70 Me!
Vertailu on turha, koska Helsingissä joukkoliikennettä suunnitellaan poliittisin, ei taloudellisin perustein.
 
JE sanoi:
Vertailu on turha, koska Helsingissä joukkoliikennettä suunnitellaan poliittisin, ei taloudellisin perustein.
Ehkäpä tässä vertaillaankin enemmän taloudellista ja poliittista päätöksentekoa. :wink:

Antero
 
JE sanoi:
Antero Alku sanoi:
PS: Suhteellisuudentajun virkistämistä. Normaaliraiteisen Euroopparadan kustannuksiksi Viron alueella on arvioitu 15-22 Me. HKL esittää, että metro muutetaan automaattiseksi hintaan 70 Me!
Vertailu on turha, koska Helsingissä joukkoliikennettä suunnitellaan poliittisin, ei taloudellisin perustein.
22M €:lla rakennetaan n 5 kilometriä rautatietä Suomessa (vrt Lahden oikoradan hinta) . Miten joku voi kuvitella että saisi kokonaan uuden rautatien Viron-Latvian rajalta Tallinnaan (n 200 km) siihen hintaan? Ei taida onnistua edes kiinalaisilla palkoilla.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
22M €:lla rakennetaan n 5 kilometriä rautatietä Suomessa (vrt Lahden oikoradan hinta) . Miten joku voi kuvitella että saisi kokonaan uuden rautatien Viron-Latvian rajalta Tallinnaan (n 200 km) siihen hintaan? Ei taida onnistua edes kiinalaisilla palkoilla.
Tähän en osaa vastata. Tieto on poimittu julkisista uutisista - joihin ei kyllä aina ole luottaminen. Kovin halvalta tuo vaikuttaa meidän kustannustasoomme verrattuna.

Antero
 
Melkein sanoisin, että tuo 22 MEUR on mallille halpa: eli käytettäisiin nykyisellä raideleveydellä ilman sähköistystä nykyistä rataa Tallinnan ja Pärnun välillä ja laitettaisiin kuntoon ajokelpoinen yhteys Pärnu-Riika. Vai olenko hakoteillä? Tuli vain tämäkin mieleen, koska kyllähän rahalla on arvonsa Baltiassakin.
 
JE sanoi:
Melkein sanoisin, että tuo 22 MEUR on mallille halpa: eli käytettäisiin nykyisellä raideleveydellä ilman sähköistystä nykyistä rataa Tallinnan ja Pärnun välillä ja laitettaisiin kuntoon ajokelpoinen yhteys Pärnu-Riika. Vai olenko hakoteillä? Tuli vain tämäkin mieleen, koska kyllähän rahalla on arvonsa Baltiassakin.
Taidat olla oikeilla jäljillä. Tuolla 22 miljoonalla eurolla voitaisiin saada uudet kiskot Pärnusta Mõisakülaan. Käsittääkseni kiskot on tuolta väliltä juuri poistettu. Samalla rahalla voisi saada myös suoremman ratalinjan Latvian rajalle. Tuolla rahasummalla ei kuitenkaan saada ajokelpoista yhteyttä Riikaan asti.
 
Takaisin
Ylös