Mäkelänkatu eroaa Mannerheimintiestä ja Hämeentiestä sillä, että vaikka siellä on ratikkakiskot päähän asti, niin ratikkamatkustus ei ole kovin suosittua. Varsinkin Mäkelänrinteen pohjoispuolella, missä ainoa ratikka on 1/A, ratikkamatkustus on todella vähäistä verrattuna Mannerheimintiehen ja Hämeentiehen.
Mäkelänkadulla ratikkamatkustuksen vähäisyys näkyy bussilinjoilla, monet Mäkelänkatua menevät bussilinjat keräävät suurimman osan matkustajistaan osuudella, jolla menee myös ratikkakiskot. Ehkä tämän vuoksi Mäkelänkadun bussilinjoilla käytetään myös kohtuullisen paljon telibusseja.
HKL on reagoinut ratikkamatkustuksen vähäisyyteen vähentämällä ykkösen liikennettä. Olisiko kuitenkin kannattavaa laittaa Mäkelänkadulle oma keskustaan menevä ratikkalinja, joka veisi matkustajat bussien sijasta (kuten esim. 10 tekee nyt Mannerheimintiellä)? Jotta matkustajat siirtyisivät bussista ratikkaan, olisi edellytyksenä että linja kulkee keskustassa Kaivokadulle ja ei kierrä Sturenkadun kautta. Uusia kiskoja ei tarvittaisi kuin ehkä kääntöpaikkaa varten keskustassa. Linjalle pitäisi saada myös aito "ratikkamainen" vuoroväli. Ratikkaliikenteen lisääntymisen takia lähes kaikilta Mäkelänkadun bussilinjoilta pitäisi vähentää liikennettä, jotta kustannukset eivät kasva tulojen kasvua enemmän.
Mäkelänkadulla ratikkamatkustuksen vähäisyys näkyy bussilinjoilla, monet Mäkelänkatua menevät bussilinjat keräävät suurimman osan matkustajistaan osuudella, jolla menee myös ratikkakiskot. Ehkä tämän vuoksi Mäkelänkadun bussilinjoilla käytetään myös kohtuullisen paljon telibusseja.
HKL on reagoinut ratikkamatkustuksen vähäisyyteen vähentämällä ykkösen liikennettä. Olisiko kuitenkin kannattavaa laittaa Mäkelänkadulle oma keskustaan menevä ratikkalinja, joka veisi matkustajat bussien sijasta (kuten esim. 10 tekee nyt Mannerheimintiellä)? Jotta matkustajat siirtyisivät bussista ratikkaan, olisi edellytyksenä että linja kulkee keskustassa Kaivokadulle ja ei kierrä Sturenkadun kautta. Uusia kiskoja ei tarvittaisi kuin ehkä kääntöpaikkaa varten keskustassa. Linjalle pitäisi saada myös aito "ratikkamainen" vuoroväli. Ratikkaliikenteen lisääntymisen takia lähes kaikilta Mäkelänkadun bussilinjoilta pitäisi vähentää liikennettä, jotta kustannukset eivät kasva tulojen kasvua enemmän.