Seisomapaikkoja ei tehdä ihmisten kiusaamiseksi.
Seisomapaikat tehdään, että myös tungosaikaan liikennevälineeseen mahtuu kyytiin heti eikä tarvitse odottaa epämääräistä aikaa seuraavaan vuoroon jossa ehkä on tilaa. Täsmällisyys ja luotettavuus ovat rahan ja ajan arvoista laatua. Eikun siis kiusaamista.
No voisihan sitä lisätä tarjontaakin? Paitsi että tungosajan kapasiteetti on kaikkein kalleinta tuottaa. Se tarkoittaa busseja ja junia jotka ovat liikkeellä vain osan päivää, ja ovat odottamassa seuraavaa tungosaikaa lopun aikaa. Lisäksi tulee enemmän siirtoajoja ja muuta säätämistä, joka maksaa rahaa mutta ei kuljeta yhtäkään matkustajaa. Kapasiteettia mitoittaa myös väyläkapasiteetti, joka on monella reitillä jo täysin käytössä ja sen lisääminen on todella kallista. Täydelle väylälle kaluston lisääminen vähentää kokonaiskapasiteettia kun liikenne hidastuu ja jonoutuu eikä pysäkeille mahdu. Ilman muuta, kiusaamista tämä on.
Seisomapaikkojen avulla joko sama määrä kalustoa kuljettaa enemmän ihmisiä tai sama määrä ihmisiä mahtuu pienempään määrään kalustoa. Tämä voi ruuhkaisilla reiteillä nopeuttaa liikennettä ja kaikki pääsevät nopeammin perille. Seisomapaikat tarkoittavat myös leveämpiä käytäviä ja sujuvampaa pääsyä pysäkiltä liikennevälineeseen ja takaisin. Näin meitä kiusataan.
Samalla rahalla voisi vaikkapa kasvattaa merkittävästi esimerkiksi liikennöintiaikoja ja hiljaisempien aikojen vuorovälejä kokopäivävuoroilla. Rahat voi käyttää johonkin muuhunkin kuin joukkoliikenteeseen, merkittävä osa liikennöintirahoista tulee kuitenkin suoraan verorahoista. Kiusaamista sekin?
Seisomapaikat tehdään, että myös tungosaikaan liikennevälineeseen mahtuu kyytiin heti eikä tarvitse odottaa epämääräistä aikaa seuraavaan vuoroon jossa ehkä on tilaa. Täsmällisyys ja luotettavuus ovat rahan ja ajan arvoista laatua. Eikun siis kiusaamista.
No voisihan sitä lisätä tarjontaakin? Paitsi että tungosajan kapasiteetti on kaikkein kalleinta tuottaa. Se tarkoittaa busseja ja junia jotka ovat liikkeellä vain osan päivää, ja ovat odottamassa seuraavaa tungosaikaa lopun aikaa. Lisäksi tulee enemmän siirtoajoja ja muuta säätämistä, joka maksaa rahaa mutta ei kuljeta yhtäkään matkustajaa. Kapasiteettia mitoittaa myös väyläkapasiteetti, joka on monella reitillä jo täysin käytössä ja sen lisääminen on todella kallista. Täydelle väylälle kaluston lisääminen vähentää kokonaiskapasiteettia kun liikenne hidastuu ja jonoutuu eikä pysäkeille mahdu. Ilman muuta, kiusaamista tämä on.
Seisomapaikkojen avulla joko sama määrä kalustoa kuljettaa enemmän ihmisiä tai sama määrä ihmisiä mahtuu pienempään määrään kalustoa. Tämä voi ruuhkaisilla reiteillä nopeuttaa liikennettä ja kaikki pääsevät nopeammin perille. Seisomapaikat tarkoittavat myös leveämpiä käytäviä ja sujuvampaa pääsyä pysäkiltä liikennevälineeseen ja takaisin. Näin meitä kiusataan.
Samalla rahalla voisi vaikkapa kasvattaa merkittävästi esimerkiksi liikennöintiaikoja ja hiljaisempien aikojen vuorovälejä kokopäivävuoroilla. Rahat voi käyttää johonkin muuhunkin kuin joukkoliikenteeseen, merkittävä osa liikennöintirahoista tulee kuitenkin suoraan verorahoista. Kiusaamista sekin?