- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,315
Yleistä ja helposti löydettävää tietoa on, että Budapestin 55,9-metriset Urbokset ovat maailman pisimmät yksittäiset matkustajaratikat. Mutta kun olen yrittänyt etsiä tietoa siitä missä ajetaan pisimpiä useamman ratikan junia tai ratikka+useampi perävaunu yhdistelmiä, tieto asiasta on lähes olematonta. Etsiessä joutuu lähes aina käymään läpi yksittäisiä raitiojärjestelmiä kerrallaan, katsoa kuvista ajetaanko kaupungissa ratikkayhdistelmiä ja jos ajetaan niin sitten ruveta laskeskelemaan mitä yhteispituudeksi tulee.
Tähän mennessä pisimmät mitä olen löytänyt ovat Seattlen Central Linkillä kulkevat kolmen vaunun ratikkayhdistelmät Kuva
Yksittäisen vaunun pituus on 28,34m ja moniajoliittimen kanssa 28,96m, eli junien pituus on 86,26 metriä, mutta vaunujen osuus pituudesta on 85,02m. Asemat ja pysäkit on lisäksi rakennetu tarpeeksi pitkiksi neljälle vaunulle, eli järjestelmän maksimipituus junille on 115,22m. Linjalla on myöskin ihan katuosuuksia, vaikka suurimmaksi osakasi ajetaan eristetyllä radalla.
Toiseksi pisin on niin ikään Yhdysvalloissa Arizonan Phoenixin Valley Metro Rail. kuva Ratikoita ajetaan 3 vaunun junina, ja pysäkkikorokkeiden pituus on myös suunnilleen saman verran. Vaunujen pituus on 27,7m ja moniajoliittimien kanssa 27,89m. Junan bruttopituudeksi tulee 83,67m metriä ja nettopituudeksi 83,1m.
Kummallekkin järjestelmälle on yhteistä nykyisten vaunujen valmistaja Kinki Sharyo ja että ovat tilanneet uusia Siemens s70 vaunuja sekä se että näiden järjestelmien lisäksi kummassakin kaupungissa on lisäksi 'streetcar' nimellä lyhyt hidasratikka. Kummankin kaupungin nykyisten vaunujen pantograafit on muuten valmistanut Transtech.
Myöskin Dallaksen DART-järjestelmässä on laiturit yli sata-metrisiä, mutta yhtään todistetta että siellä olisi koskaan ajettu pitempiä kuin kahden 37-metrisen vaunun yhdistelmiä en löytänyt.
Vaunuilla on valmius ajaa neljän yksikön yhdistelmiä, mutta se on kai jäänne ajalta ennen kuin vaunut jatkettiin matalalattiaisella välipalalla. Neljän lyhyen vaunun yhdistelmä vastaa suunnilleen laituripituuksia, mutta 150-metriset neljän 37-metrisen vaunun yhdistelmät eivät mahdu.
Euroopan puolella ei ole vastaan tullut pidempiä kuin kahden n.35 metrisen vaunun yhdistelmä. Riippuen siitä ajetaanko Karlsruhessa vanhemmilla 38,41-metrisillä vaunuilla kahdella yksiköllä vai vain uudemmilla 37,6-metrisillä, tähän asti pisimmät vastaan tulleet Euroopan puolella ovat Karlsruhen 76,82 tai 75,2-metriset yhdistelmät.
Tuleeko mieleen muille foorumilaisille jokin raitiojärjestelmä, jossa ajettaisiin vielä pidempiä ratikkayhdistelmiä, tai että onko Euroopan puolella Karlsruhea pidempiä yhdistelmiä?
Tähän mennessä pisimmät mitä olen löytänyt ovat Seattlen Central Linkillä kulkevat kolmen vaunun ratikkayhdistelmät Kuva
Yksittäisen vaunun pituus on 28,34m ja moniajoliittimen kanssa 28,96m, eli junien pituus on 86,26 metriä, mutta vaunujen osuus pituudesta on 85,02m. Asemat ja pysäkit on lisäksi rakennetu tarpeeksi pitkiksi neljälle vaunulle, eli järjestelmän maksimipituus junille on 115,22m. Linjalla on myöskin ihan katuosuuksia, vaikka suurimmaksi osakasi ajetaan eristetyllä radalla.
Toiseksi pisin on niin ikään Yhdysvalloissa Arizonan Phoenixin Valley Metro Rail. kuva Ratikoita ajetaan 3 vaunun junina, ja pysäkkikorokkeiden pituus on myös suunnilleen saman verran. Vaunujen pituus on 27,7m ja moniajoliittimien kanssa 27,89m. Junan bruttopituudeksi tulee 83,67m metriä ja nettopituudeksi 83,1m.
Kummallekkin järjestelmälle on yhteistä nykyisten vaunujen valmistaja Kinki Sharyo ja että ovat tilanneet uusia Siemens s70 vaunuja sekä se että näiden järjestelmien lisäksi kummassakin kaupungissa on lisäksi 'streetcar' nimellä lyhyt hidasratikka. Kummankin kaupungin nykyisten vaunujen pantograafit on muuten valmistanut Transtech.
Myöskin Dallaksen DART-järjestelmässä on laiturit yli sata-metrisiä, mutta yhtään todistetta että siellä olisi koskaan ajettu pitempiä kuin kahden 37-metrisen vaunun yhdistelmiä en löytänyt.
Vaunuilla on valmius ajaa neljän yksikön yhdistelmiä, mutta se on kai jäänne ajalta ennen kuin vaunut jatkettiin matalalattiaisella välipalalla. Neljän lyhyen vaunun yhdistelmä vastaa suunnilleen laituripituuksia, mutta 150-metriset neljän 37-metrisen vaunun yhdistelmät eivät mahdu.
Euroopan puolella ei ole vastaan tullut pidempiä kuin kahden n.35 metrisen vaunun yhdistelmä. Riippuen siitä ajetaanko Karlsruhessa vanhemmilla 38,41-metrisillä vaunuilla kahdella yksiköllä vai vain uudemmilla 37,6-metrisillä, tähän asti pisimmät vastaan tulleet Euroopan puolella ovat Karlsruhen 76,82 tai 75,2-metriset yhdistelmät.
Tuleeko mieleen muille foorumilaisille jokin raitiojärjestelmä, jossa ajettaisiin vielä pidempiä ratikkayhdistelmiä, tai että onko Euroopan puolella Karlsruhea pidempiä yhdistelmiä?