RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen
Rakentaminen, asunnot ja työpaikat kannattaa keskittää raiteiden varteen. Raideverkon täysimittainen hyödyntäminen on tärkeää koko liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta. Näkemykset sisältyvät HSL:n johdolla laadittuun Maankäyttö- ja raideverkkoselvitykseen (MARA), jossa määritellään Helsingin seudun raideverkon tavoitetila vuodelle 2050.
MARA-strategian periaatteena on kehittää nykyisiä ratakäytäviä ja niiden maankäyttöä ennen kuin rakennetaan uusia. Kehärata on jo rakenteilla; myös metron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään on alkanut. Seuraava aloitettava raidehanke PLJ 2007:n aiesopimuksen mukaan on kaupunkirata Leppävaarasta Espoon keskukseen. Täydentyvä raideverkko luo edellytyksiä maankäytön tehostamiselle asemanseuduilla ja tätä mahdollisuutta tulee hyödyntää. Pisara-radan rakentaminen vähentäisi Helsingin ratapihan ruuhkia ja loisi edellytyksiä raideliikenteen kehittämiselle eri ratasuunnilla.
Seudun kasvu luo pitkällä aikavälillä tarvetta uusien ratakäytävien avaamiseen. MARA-strategian mukaan raideliikenteen verkkoa tulee täydentää asteittain seudun ytimestä lähtien avaamalla lyhyitä ratakäytäviä mahdollisimman lähelle nykyistä rataverkkoa. Liikenteen toimivuuden kannalta maankäytön tulisi olla mahdollisimman tehokasta etenkin seudun ydinalueella, jossa joukkoliikenteen palvelutaso on jo nyt varsin hyvä. Joukkoliikenteen kilpailukyky suhteessa autoiluun paranee, kun yhdyskuntarakenne on tiivis. Myös kävelyn ja pyöräilyn edellytykset paranevat.
MARA-selvityksessä maankäytön ja liikennejärjestelmän muodostamaa kokonaisuutta tarkastellaan raideverkon näkökulmasta. Näkökulma on hyvin tavoitteellinen, ja selvitys keskittyy seudun raideverkkoon kokonaisuutena. Suunnittelussa varaudutaan siihen, että Helsingin seudulla olisi noin 1,8 miljoonaa asukasta vuonna 2050.
MARA-selvitys on osa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011:n valmistelua. HLJ:n muita tärkeitä osaselvityksiä on mm. Ajoneuvoliikenteen verkkoselvitys, jossa laaditaan tieverkon tavoitteellinen kehittämispolku vuoteen 2020 mennessä ja osoitetaan tieverkon pitkän aikavälin kehittämistarpeet.
Lisätietoja:
Liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Liitteet:
Tavoiteverkkoa tukeva asukkaiden sijoittuminen vuonna 2050 (kartta, 143 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 750
Tavoiteverkko 2050 (kartta, 88 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 751
Maankäyttö- ja raideverkkoselvitys MARA on julkaistu HSL:n julkaisusarjassa ja se on ladattavissa pdf-tiedostona (2 943 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 752.
Lisätietoja Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmasta HLJ 2011
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Rakentaminen, asunnot ja työpaikat kannattaa keskittää raiteiden varteen. Raideverkon täysimittainen hyödyntäminen on tärkeää koko liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta. Näkemykset sisältyvät HSL:n johdolla laadittuun Maankäyttö- ja raideverkkoselvitykseen (MARA), jossa määritellään Helsingin seudun raideverkon tavoitetila vuodelle 2050.
MARA-strategian periaatteena on kehittää nykyisiä ratakäytäviä ja niiden maankäyttöä ennen kuin rakennetaan uusia. Kehärata on jo rakenteilla; myös metron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään on alkanut. Seuraava aloitettava raidehanke PLJ 2007:n aiesopimuksen mukaan on kaupunkirata Leppävaarasta Espoon keskukseen. Täydentyvä raideverkko luo edellytyksiä maankäytön tehostamiselle asemanseuduilla ja tätä mahdollisuutta tulee hyödyntää. Pisara-radan rakentaminen vähentäisi Helsingin ratapihan ruuhkia ja loisi edellytyksiä raideliikenteen kehittämiselle eri ratasuunnilla.
Seudun kasvu luo pitkällä aikavälillä tarvetta uusien ratakäytävien avaamiseen. MARA-strategian mukaan raideliikenteen verkkoa tulee täydentää asteittain seudun ytimestä lähtien avaamalla lyhyitä ratakäytäviä mahdollisimman lähelle nykyistä rataverkkoa. Liikenteen toimivuuden kannalta maankäytön tulisi olla mahdollisimman tehokasta etenkin seudun ydinalueella, jossa joukkoliikenteen palvelutaso on jo nyt varsin hyvä. Joukkoliikenteen kilpailukyky suhteessa autoiluun paranee, kun yhdyskuntarakenne on tiivis. Myös kävelyn ja pyöräilyn edellytykset paranevat.
MARA-selvityksessä maankäytön ja liikennejärjestelmän muodostamaa kokonaisuutta tarkastellaan raideverkon näkökulmasta. Näkökulma on hyvin tavoitteellinen, ja selvitys keskittyy seudun raideverkkoon kokonaisuutena. Suunnittelussa varaudutaan siihen, että Helsingin seudulla olisi noin 1,8 miljoonaa asukasta vuonna 2050.
MARA-selvitys on osa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011:n valmistelua. HLJ:n muita tärkeitä osaselvityksiä on mm. Ajoneuvoliikenteen verkkoselvitys, jossa laaditaan tieverkon tavoitteellinen kehittämispolku vuoteen 2020 mennessä ja osoitetaan tieverkon pitkän aikavälin kehittämistarpeet.
Lisätietoja:
Liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Liitteet:
Tavoiteverkkoa tukeva asukkaiden sijoittuminen vuonna 2050 (kartta, 143 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 750
Tavoiteverkko 2050 (kartta, 88 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 751
Maankäyttö- ja raideverkkoselvitys MARA on julkaistu HSL:n julkaisusarjassa ja se on ladattavissa pdf-tiedostona (2 943 kt, pdf): Näytä liitetiedosto 752.
Lisätietoja Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmasta HLJ 2011
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: