Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Onhan tuo melkoinen ympäristöhirviö. Samassa luokassa kuin moottoritie, mutta ilmeisestikin vielä loivemmin kaarresätein. Päästöjä ei välittömästi ole kuin ääni. Vaikea arvioida, kumpi on kamalampi, lentokone vai tuo. Motari jäänee kyllä varmasti suuremmaksi ympäristöhaitaksi kuin magelv.vristo sanoi:Siinä teille kuvatuksia ja juttua ainoasta kaupallisessa käytössä olevasta maglevista Shanghaissa. Itse olen sillä mennyt ja onhan se huima kokemus.
Kuvista saattoi havaita, että vaikka maglev kulkee pylväiden päällä (=maisemahaitta), se näyttää silti vaativan oman uransa myös maassa. Radan myötä näkyy menevän kaiken aikaa myös ajoneuvoin ajettava tie, ilmeisestikin evakuointi- ja huoltotarkoituksessa. Eli magelv ei säästä maata samalla tavalla kuin tavallinen ilmarata.
Vaikea kuvitella, että Euroopan lentoyhteydet korvattaisiin noilla. Lentokoneet menevät sujuvasti alppien ja muiden vuoristojen ja asumattomien seutujen yli. Tiheän asutuksen alueella puolestaan tulee melkoiset ongelmat sovitta kilometrien kaarresäteellä (myös pystysuunnassa) olevaa rataa ympäristöön.
Kun katselee linkin kaupunkikuvia Shanhaista, ymmärtää hyvin, että sinne on haluttu maailman ainoa maglev. Vaan ei kovin Euroopalta näytä.
Antero