Joinakin kesinä on ollut muutamana lauantaipäivänä reittilennot Zurichista sekä Rovaniemelle että Kuopioon. Olisiko Järvi-Suomi ulkomaisista turisteista tarpeeksi kiinnostava myös kansainvälisen junaliikenteen kannalta?
Täytyy muistaa, että matkailu on vain yksi aspekti tässä. Voi olla että ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa lentämistä on pakko vähentää tai siitä tulee liian kallista. Osa työmatkojen lentomatkustuksesta korvautunee videokonferensseilla mutta osa todennäköisesti junamatkustuksella. Silloin matkustettaisiin harvemmin, kun matka olisi hitaampi, mutta pyrittäisiin ottamaan kaikki hyöty irti perillä vietetystä ajasta (kenties oltaisiin saman tien perillä muutama päivä pidempään kuin nykyisin).
Parhaimmillaan junamatkustus onkin miellyttävämpää kuin lentäminen: voi paljon vapaammin puuhastella omiaan kuten nukkua, surfailla vaikka netissä tai syödä kunnon aterian ravintolavaunussa (toivottavasti!). Jalkatilaakin on enemmän, ja mikä ettei pitkillä matkoilla voisi olla nykyisenkaltaisen päivävaunuistuimen ja makuuhytin välimuotona runsaasti kallistuva, myös nukkumiseen soveltuva leveä istuin. Eikä tarvitse taistella tietään lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen kautta portille ja kuluttaa tuohon vähintään puoltatoista tuntia.
Euroopassa tämä on jo totta Brysselin, Pariisin ja Lontoon välillä, ja veikkaan että ympäristösyyt laajentavat junalle ominaista matkustusaluetta vähitellen Euroopan laidoillekin, vaikka matka-aika onkin hyvin pitkä. Silloin kansainväliset yhteydet myös muualta kuin Helsingistä ovat osa Suomen alueiden kansainvälistä kilpailukykyä. Uskon että kysyntää on kumpaankin suuntaan, jos tarjonta strukturoidaan ja markkinoidaan oikein. Eihän se tietysti kultakaivos sinänsä liene, mutta yhdistämällä kotimaan- ja ulkomaanjunat saataisiin minimipanostuksella suhteellisen suuri alueellinen hyöty aikaiseksi. Kotimaasta saadaan kuitenkin peruskuorma, joten se että juna jatkaa eteenpäin ulkomaille on lähes puhdasta lisäarvoa jolla luodaan uusia vaihdottomia yhteyksiä ja siten tavoitetaan suurempi potentiaalinen kysyntä kuin muutoin.
Samahan toimii jo Suomen sisällä: Oulun ja Helsingin välinen juna palvelee välejä Helsinki-Tampere, Tampere-Seinäjoki, Helsinki-Seinäjoki, Seinäjoki-Kokkola, Tampere-Kokkola, Helsinki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Seinäjoki-Oulu, Tampere-Oulu ja Helsinki-Oulu. Lisäämällä paikkakuntia joko päätyihin tai keskelle palvellaan vastaavasti eksponentiaalisesti kasvavaa kohdemäärää. Melko kahjoa olisi ajaa yksi juna Helsingistä Seinäjoelle ja toinen Seinäjoelta Ouluun: menetettäisiin huomattava määrä suoria yhteyksiä ja aiheutettaisiin lukuisalle matkustajoukolle vaihtamisen vaiva. Sama pätee jos ulkomaille mennessä pitäisi vaihtaa junaa Helsingissä.