- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tämän päivän Aamulehden mielipidesivulla Esko Penttilä esittää pikaratikan vaihtoehdoksi maksutonta bussiliikennettä. Penttilän laskuopin mukaan hinta on sama ja hän kysyy kumpaa halutaan.
Hämmästyttää tämä jatkuva pikaratikan vastustus keinolla millä hyvänsä. Kaikkein äänekkäimpiä tuntuvat olevan ne, joilla on jonkinlainen oma (pelti)lehmä ojassa ja sumutus on sen mukaista. Tosiasioilla pyyhitään pöytää ja kestävä kehitys viskataan roskakoriin.
Bussin käytössähän ei hinta ole ensisijainen ongelma. Ei kukaan vaihda autosta (=kallis) bussiin (=halpa) sillä perusteella, jos halvasta tehdään vieläkin halvempi. Palvelutason parantaminen on ainoa keino, jolla bussiliikenteen houkuttavuutta voidaan parantaa. Hämmästyttävää kyllä, Penttilä tyrmää juuri tällaiset hankkeet, joista esimerkkinä pysäkkinäytöt, riittämättöminä.
Tästähän on foorumilla aikaisemminkin keskusteltu, ja muistaakseni konsesus-johtopäätös oli, että ilmainen joukkoliikenne ei toimi. Jos matkustajamäärät pysyvät samoina, talous kärsii lipputulojen poistuessa ja joudutaan karsimaan palvelutasoa, mikä heikentää kysyntää jatkossa. Ja jos kysyntä kasvaa, joudutaan lisäämään kalustoa ja henkilökuntaa, jolloin kulut kasvavat. Lose-lose -skenaario siis.
Pikaratikka ohittaisi ruuhkat ja olisi lisäksi ympäristöystävällinen liikennemuoto. Osoittaakin aika kovaa pokkaa tämän viikon ilmastoraporttijulkistuksen jälkeen yrittää ampua alas ympäristöystävällistä pikaratikkahanketta fossiilisella polttoaineella ajettavien bussien suosimistarkoituksessa.
Hämmästyttää tämä jatkuva pikaratikan vastustus keinolla millä hyvänsä. Kaikkein äänekkäimpiä tuntuvat olevan ne, joilla on jonkinlainen oma (pelti)lehmä ojassa ja sumutus on sen mukaista. Tosiasioilla pyyhitään pöytää ja kestävä kehitys viskataan roskakoriin.
Bussin käytössähän ei hinta ole ensisijainen ongelma. Ei kukaan vaihda autosta (=kallis) bussiin (=halpa) sillä perusteella, jos halvasta tehdään vieläkin halvempi. Palvelutason parantaminen on ainoa keino, jolla bussiliikenteen houkuttavuutta voidaan parantaa. Hämmästyttävää kyllä, Penttilä tyrmää juuri tällaiset hankkeet, joista esimerkkinä pysäkkinäytöt, riittämättöminä.
Tästähän on foorumilla aikaisemminkin keskusteltu, ja muistaakseni konsesus-johtopäätös oli, että ilmainen joukkoliikenne ei toimi. Jos matkustajamäärät pysyvät samoina, talous kärsii lipputulojen poistuessa ja joudutaan karsimaan palvelutasoa, mikä heikentää kysyntää jatkossa. Ja jos kysyntä kasvaa, joudutaan lisäämään kalustoa ja henkilökuntaa, jolloin kulut kasvavat. Lose-lose -skenaario siis.
Pikaratikka ohittaisi ruuhkat ja olisi lisäksi ympäristöystävällinen liikennemuoto. Osoittaakin aika kovaa pokkaa tämän viikon ilmastoraporttijulkistuksen jälkeen yrittää ampua alas ympäristöystävällistä pikaratikkahanketta fossiilisella polttoaineella ajettavien bussien suosimistarkoituksessa.
Viimeksi muokattu: