Tampereella katupysäköinnin voi maksaa luottokortilla. Sirukorttia käytetään lippuautomaatissa ja valitaan pysäköintiaika. Myös uudenlainen debit-kortti käy, jos haluaa maksaa suoraan tililtä, mutta tällöin kortti ei voi olla debit/credit-kombikortti, koska tällöin veloitus menee oletuksena credit-puolelle eikä mitään valinnan mahdollisuutta ole.
Onko tämä oikeasti ongelma? Eli siis onko tämä niin iso ongelma, että tuollainen valintamahdollisuus kannattaa rakentaa laitteeseen. Se lisää heti järjestelmän monimutkaisuutta, kustannuksia, jne. Vrt. Applen standardivastaus siihen miksi Macin hiiressä ei ole kuin yksi nappi: ei voi painaa väärää nappia.
Pysäköintitaloissa voi myös maksaa kortilla ilman pin-koodia. Ainakin perustapauksena otetaan normaalisti lippu ja maksu suoritetaan automaattiin maksukortilla. Ainakin osassa pysäköintitaloja kävi aikaisemmin myös debit-kortti, mutta havaintojeni mukaan se ei näytä toimivan enää. En tiedä onko kyseessä bugi vai tietoinen valinta.
Veikkaan että juridistaloudellinen rajoitus. Eli Luottokunta on suostunut kantamaan riskin mahdollisista väärinkäytöksistä, pankkien kanssa tästä ei ole sovittu.
Maksu suoraan kortilla porteissa ei mielestäni ole kovin hyvä tapa. Haluan aina kuitin korttimaksuista, ja sitäpaitsi mitenkäs toimitaan silloin jos syöttää vahingossa eri kortin saapuessa ja lähtiessä?
Kuitin saa kun syöttää kortin uudestaan, ainakin Kampissa tai sitten voi maksaa perinteisellä automaatilla. Jos syöttää väärän kortin, niin sitten tietenkin annetaan erroria.
Joukkoliikenteessä vastaavaa logiikkaa voisi toteuttaa näin:
- Pitkän matkan bussissa: syötetään kortti tullessa ja lähtiessä lukijaan. Junassa muuten sama, mutta lukulaitteet laitureilla eikä junassa. Summien suuruudesta johtuen PIN-varmennus lienee välttämätön. Laitteeksi käy joka tapauksessa ihan samanlainen kortinlukija kuin kaupoissakin on.
- Helsingin sisäisessä liikenteessä tai muussa vastaavassa tapauksessa jossa lipputyyppien määrä on pieni ja aikaan sidottu: Ihan pelkkä kortinlukija, kortti sisään, kuitti ja kortti joka toimii lippuna tulee samasta aukosta ulos. Periaatteessa edes sitä kuittia ei tarvita, jolloin laitteesta jää pois yksi huoltoa vaativa osa, mutta tämä edellyttää että lipuntarkastajilla on jokin laite jolla kortin voi lukea ja todeta matkan maksetuksi. (Ja jos halutaan myydä useampaa lipputyyppiä, niin on luultavasti halvempaa ja helpompaa laittaa kaksi tuollaista laitetta vierekkäin, toinen myy vaikka seutulippuja, kuin rakentaa valintalogiikka lukulaitteeseen.)